Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Pułapka wartości (z ang. value trap) i pułapka wzrostu, czyli cena rozczarowania w praktyce

|
selectedselectedselected
Pułapka wartości (z ang. value trap) i pułapka wzrostu, czyli cena rozczarowania w praktyce
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Pułapka wartości jest dobrze znanym konceptem na rynku akcyjnym. Zwłaszcza wśród inwestorów inwestujących w konwencjonalnie rozumianą wartość czyli w spółki o niskich wskaźnikach fundamentalnych (takich jak C/WK albo C/Z).

 

Pułapka wartości (value trap) oznacza spółkę ze słabym biznesem albo działającą w niekorzystnym otoczeniu rynkowym (na przykład w schyłkowym sektorze), której wyniki finansowe spadają razem z kursem akcji. Spółka przez cały okres trwania pułapki wartości wydaje się być nisko (czyli atrakcyjnie) wyceniana ale jednocześnie jest atrakcyjnie wyceniana przy coraz niższej cenie akcji. Wyniki finansowe z każdym kwartałem „doganiają” spadającą wycenę rynkową.

Pułapka wartości bierze swoją nazwę właśnie z opisanego wyżej mechanizmu – spółka spełnia kryteria niskiej wyceny i inwestorzy w wartość zgodnie z zasadami stosowanej strategii mogą ją mieć w swoich portfelach w czasie długiego zjazdu kursu spółki.

Analitycy GMO w ostatniej notce analitycznej próbowali wprowadzić pojęcie pułapki wzrostu

Nie jest to moim zdaniem dobry koncept bo zjawisko, na którym się skupili nie tworzy pułapki dla inwestorów analogicznej do pułapki wartości. Przyznali to sami analitycy GMO ale najwyraźniej bardzo im zależało na stworzeniu podobieństwa pomiędzy spółkami wzrostowymi a wartościowymi.

Reklama

Zjawiskiem, na którym skupili się analitycy GMO było rozczarowanie inwestorów wynikami finansowymi. Wybrali dwa kryteria związane z wysokością sprzedaży (przychodów) spółki bo jest to wartość mniej podatna na zarządzanie nią od zysku.

Dwa wybrane kryteria (obydwa musiały być spełnione by spółka została zakwalifikowana jako pułapka) to:

  • sprzedaż niższa od prognoz analityków
  • obniżenie szacunków sprzedaży w kolejnym okresie

 

 


 Materiał pojawił się na portalu, dzięki uprzejmości blogi.bossa.pl

Czytaj blogi.bossa.pl


 

Reklama

 

Krótko mówiąc szukali spółek, które „nie dowiozły” prognoz przychodów i obniżyły szacunki przychodów w następnych kwartałach. Okazało się, że tak zdefiniowane rozczarowania spotykały się z silną negatywną reakcją inwestorów zarówno w segmencie spółek wzrostowych jak i wartościowych. Siła reakcji była jednak większa w segmencie spółek wzrostowych (proszę jednak zwrócić uwagę, że punktem odniesienia są tu odpowiednie indeksy segmentowe):

pulapka wartosci z ang value trap i pulapka wzrostu czyli cena rozczarowania w praktyce grafika numer 1

Za GMO

Analitycy GMO zwrócili uwagę, że jednym z powodów zaobserwowanej różnicy może być fakt,

że spółka wartościowa, która rozczaruje w zdefiniowany przez nich sposób może pozostać spółką wartościową i pozostać w portfelach inwestorów w wartość. Spółka wzrostowa, która rozczaruje w zdefiniowany przez nich sposób ma większe szanse, że przestanie być traktowana jak spółka wzrostowa i „wypadnie” z portfeli wzrostowych. To wypadnięcie powoduje podaż akcji i presję na kurs spółki.

Zaobserwowana przez analityków GMO skala negatywnej reakcji inwestorów na rozczarowanie w segmencie spółek wzrostowych kieruje moją uwagę na szersze ryzyko inwestycyjne na rynku akcyjnym: ryzyko załamania się tezy inwestycyjnej albo motywu inwestycyjnego. Wiele spółek na rynku notowanych jest w oderwaniu od aktualnych wyników finansowych ponieważ inwestorzy skupieni są na hipotetycznych, przyszłych wynikach finansowych bezpośrednio związanych z dominującą dla spółki tezą inwestycyjną. W przypadku silnie rosnących spółek w perspektywicznych sektorach, zwłaszcza z szansami na osiągnięcie pozycji branżowego lidera, jest to jak najbardziej sensowne podejście. Można argumentować, że w takim przypadku to skupianie się na zaraportowanych wynikach byłoby inwestycyjną pomyłką.

Inwestorzy powinni jednak pamiętać o ryzyku załamania się tezy inwestycyjnej

W takiej sytuacji może zmienić się sposób wyceny spółki przez inwestorów. Takie przejście z jednego reżimu wyceny do innego może być bardzo bolesne. Gdy spółka traci atrakcyjny motyw inwestycyjny traci mechanizm pozwalający inwestorom wyceniać ją w oderwaniu od aktualnych wyników finansowych.

W taki sposób można interpretować bardzo gwałtowne krachy na kursach spółek gamingowych po przeciętnych albo nieudanych premierach gier. Gwałtowny spadek kursu akcji, często osiągający katastroficzne rozmiary (czyli przekraczający 70%), nie tyle odzwierciedla aktualizację przez inwestorów prognoz wyników finansowych co aktualizację oczekiwań inwestorów, że spółka będzie kolejnym gamingowym super-zwycięzcą i pójdzie drogą 11 bit studios czy CreepyJar.

Rozczarowujące wyniki finansowe czy wydarzenia operacyjne

Reklama

(takie jak słabe przyjęcie przez klientów nowego produktu spółki), które załamują motyw inwestycyjny spółki wywołują gwałtowną reakcję inwestorów bo uwaga inwestorów skupia się na czymś więcej niż na samych prognozach wyników finansowych. Podobne zjawisko występuje gdy zmienia się postrzeganie całej branży i jej atrakcyjności przez inwestorów. Uwaga inwestorów przenosi się wtedy z entuzjastycznie ocenianego potencjału spółek na realistycznie oceniane wyniki finansowe i ich prognozy.

 

Oryginalny artykuł znajdziesz pod tym linkiem. Chcesz więcej? Sprawdź najnowsze artykuły na blogi.bossa.pl.

Czytaj blogi.bossa.pl

Opinie, założenia i przewidywania wyrażone w materiale należą do autora publikacji i nie muszą reprezentować poglądów DM BOŚ S.A. Informacje i dane zawarte w niniejszym materiale są udostępniane wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych oraz nie mogą stanowić podstawy do podjęcia decyzji inwestycyjnej. Nie należy traktować ich jako rekomendacji inwestowania w jakiekolwiek instrumenty finansowe lub formy doradztwa inwestycyjnego. DM BOŚ S.A.nie udziela gwarancji dokładności, aktualności, oraz kompletności niniejszych informacji. Zaleca się przeprowadzenie we własnym zakresie niezależnego przeglądu informacji z niniejszego materiału.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Trystero null

Trystero

Dołączył do blogerów bossy w październiku 2011 r.  Inwestuje na warszawskiej giełdzie od 2006 roku. Przed przejściem do bossy prowadził blog “Trystero”, który zdobył niemałą popularność wśród inwestorów. O czym pisze na blogu?


Tematy

Allegro wyniki finansowe spółki wzrostowe CCC wyniki finansowe Lotos wyniki finansowe apple wyniki finansowe PKO BP wyniki finansowe wyniki finansowe spółek Dino wyniki finansowe wyniki finansowe spółek giełdowych Ciech wyniki finansowe jsw wyniki finansowe kghm wyniki finansowe asbis wyniki finansowe tesla wyniki finansowe XTB wyniki finansowe Pekao wyniki finansowe answear wyniki finansowe cd projekt wyniki finansowe wyniki finansowe cd projekt columbus wyniki finansowe orlen wyniki finansowe Columbus Energy wyniki finansowe wyniki finansowe lot blogi bossa bossa blogi trystero bossa getin bank wyniki finansowe 2017 allegro wyniki finansowe 2020 pzu wyniki finansowe stadnina w janowie wyniki finansowe mirbud wyniki finansowe trystero pzu wyniki finansowe 2020 ccc wyniki finansowe 2020 nest bank wyniki finansowe 2020 xtb wyniki finansowe 2020 abstra wyniki finansowe 2020 toya wyniki finansowe codewise wyniki finansowe 2019 harper wyniki finansowe brand24 wyniki finansowe inpost wyniki finansowe 2020 wyniki finansowe spółek krs krs wyniki finansowepułapka średniego wzrostu skarbiec spółki wzrostowe atrakcyjność spółki z punktu widzenia inwestora spółki wzrostowe na gpw papiery wartościowe spółki akcyjnej inwestycje w spółki wzrostowe pułapka średniego wzrostu po angielsku pułapka niskiego wzrostu zbywalne papiery wartościowe jako wkład do spółki blogi bossa trystero blogi bossa pl trystero blog trystero twitter trystero służba zdrowia twitter trystero bossa trystero galeria trystero szczecin kim jest trystero orlen wyniki finansowe 2020 cd projekt wyniki finansowe 2021 tvn wyniki finansowe 2020 wyniki finansowe krs eurocash wyniki finansowe wyniki finansowe banków 2020 allegro wyniki finansowe 2021 inpost wyniki finansowe action wyniki finansowe
Reklama
Reklama