Pierwsza część 2Q w związku z występującą sezonowością podlega pod niski sezon. Jednak już w maju’23 zauważalny był znaczący wzrost operacji lotniczych wykonywanych przez spółkę (ok. +25% r/r), co świadczy o tym, iż wysoki sezon zaczął się w tym roku trochę szybciej. W drugiej połowie maja do floty spółki dołączyły trzy nowe Boeingi 737 MAX 8, a Enter Air wkroczył w najbardziej intensywny okres w roku z flotą 31 samolotów (w najbliższych tygodniach powinna pojawić się jeszcze jedna maszyna tego typu).
Według naszych szacunków, dalsza poprawa popytu na usługi spółki (m.in. efekt mocnego konsumenta, słaba kondycja konkurencji, spadek atrakcyjności lokalnych ofert przez rosnące ceny), w połączeniu z rozbudową floty, przełożyła się na wzrost o ok. 30% r/r liczby wykonywanych lotów na przestrzeni 2Q’23. Uwzględniając m.in. spadek cen paliwa lotniczego i walut względem PLN szacujemy, że w omawianym okresie Enter Air wypracował 726,0 mln PLN przychodów (+20,5% r/r), z czego 96,7% stanowiły usługi lotnicze (701,7 mln PLN, +19,5% r/r), a za resztę odpowiadała sprzedaż pokładowa (24,2 mln PLN, +57,3% r/r).
Dodatkowo pragniemy zauważyć, że na przestrzeni 1Q’23 spółka zrealizowała większą ilość przeglądów oraz napraw, co sprzyjało poprawie marży w 2Q’23. Według naszych kalkulacji, wynik brutto ze sprzedaży w minionym kwartale wyniósł 99,5 mln PLN (99,0 mln PLN – usługi lotnicze, 0,6 mln PLN – sprzedaż pokładowa). Na poziomie EBITDA MSSF 16 prognozujemy 143,1 mln PLN (+27,2% r/r). W związku z pozytywnym wpływem różnic kursowych (ok. 38,2 mln PLN), szacujemy że spółka w 2Q’23 wypracowała 90,8 mln PLN zysku netto (vs 31,0 mln PLN straty w 2Q’22). Po oczyszczeniu o różnice kursowe oczekujemy 62,1 mln PLN zysku (+42,3% r/r). Prognozowane wyniki przewyższają nasze oczekiwania z ostatniej rekomendacji.
2023 r. – z ostatnich wypowiedzi przedstawicieli spółki wyniki, iż spodziewają się oni wzrostu przychodów o kilkadziesiąt procent r/r oraz „solidnego” wyniku EBITDA, większego niż w 2022 r.
Dywidenda – rozmowy z PFR na temat zgody na wypłatę dywidendy z ubiegłorocznego zysku zakończyły się niepowodzeniem. Przewoźnik lotniczy planuje zwiększyć w 2024 roku wypłatę dywidendy o środki, które planował przeznaczyć na ten cel w bieżącym roku.
Potencjalne akwizycje - grupa jest aktywna w sprawie potencjalnych przejęć, ale obecnie nie ma żadnego podmiotu, który by jej się podobał i byłaby wstępnie zainteresowana. Przewoźnicy lotniczy objęci kryzysem dostali pomoc publiczną i ją w większości „przejedli”. Mało kto wykorzystał te środki na restrukturyzację, poprawę modelu biznesowego. Enter czeka, zobaczy kto zostanie na rynku, a kto będzie miał kłopoty i wówczas będzie ponownie przyglądać się potencjalnym celom.
Nowy hangar – firma nadal szuka lokalizacji na nowy hangar, nie jest jednak zainteresowana lokalizacją na lotnisku w Radomiu. Szacowany koszt wyniesie około 1-3 mln USD.
Umowa z Coral Travel – w 2Q’23 Enter zawarł umowę czarteru lotniczego (lato 2023 – zima 2023/2024), której szacunkowa wartość kształtuje się na poziomie 408,5 mln PLN.
Chair – zakładamy, że w 2Q’23 wyniki tego podmiotu oscylowały w okolicach -1 mln PLN.