Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Enter Air wyniki finansowe

Oficjalnie zaczął się sezon wakacyjny. Na obecnej sytuacji szczególnie korzysta jedna ze spółek z GPW. Stopy zwrotu Enter Air przedstawiają się zdumiewająco. Co więcej, kolejne zapowiedzi mogą świadczyć o tym, że to dopiero początek dobrej passy. 

 

  • Enter Air zaskakuje w tym roku ogromnym wzrostem w reakcji na boom w turystyce. 
  • Prezes spółki przyznał w wywiadzie, że według prognoz przychody wzrosną nawet o kilkadziesiąt procent. 
  • Rekordowa flota licząca 31 samolotów obsługuje w tym roku najpopularniejsze wakacyjne połączenia lotnicze. 
  • W 2024 r. zwiększona ma być również dywidenda. 

 

Enter Air szokuje wzrostami 

Stopy zwrotu w przypadku Enter Air są obecnie zadziwiające, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę trudne otoczenie makroekonomiczne. W skali roku to 124,54%, natomiast w perspektywie czasowej YTD (year-to-date) ok. 95%. 

Reklama

W 2022 r. przychody wzrosły o 101,4% r/r do poziomu 2,2 mld zł. EBITDA zwiększyła się natomiast 157,7% r/r do poziomu 343 mln zł.

 

 grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: Stooq

 

Reklama

W majowym komentarzu dla nas Krzysztof Borowski, prof. SGH i ekspert rynku kapitałowego mówił o fali wzrostowej, która objęła spółki z sektora turystycznego. 

“Jeśli chodzi akcje linii lotniczych, to fala wzrostowa trwa od przełomu października i listopada 2022 r., w czasie której cena zwyżkowała o ok. 130%. Na Rysunku zamieszczony został wykres cen akcji Enter Air oraz ich performance (od dnia 31.10.2022 do 17.05.2023) w stosunku do cen akcji wybranych linii lotniczych: LufthansyAir France – KLM oraz Ryanaira. Na akcjach Enter Air można było zarobić więcej niż na akcjach innych linii lotniczych” - informuje ekspert. 

Zobacz również: Rynek pracy w Polsce: ten segment może zapewnić ponad 20 tys. dodatkowych etatów

 

Wykres cen akcji Enter Air oraz ich performance

 grafika numer 2 grafika numer 2

Źródło: K. Borowski

Reklama

  

Rekordowe lato w historii spółki? 

W najnowszym wywiadzie dla PAP Biznes dyrektor generalny Grzegorz Polaniecki podzielił się dobrymi prognozami. Tegoroczne wyniki mają wyprzedzić oczekiwania, a wszystko za sprawą rozbudowanej floty. Obecnie liczy ona 31 samolotów, kolejny ma zostać przekazany w lipcu. Polaniecki zwraca uwagę, że to jedna z największych czarterowych flot w Europie. 

Spodziewam się, że nasze przychody w 2023 r. wzrosną o kilkadziesiąt proc. rdr. Na wysokość naszych obrotów ma wpływ kilka czynników, w tym m.in. ceny paliwa. Zwyżka cen ropy powoduje automatyczny wzrost naszych przychodów, ale nie wpływa na osiągane zyski. Cena paliwa jest obecnie na dobrym, przewidywanym przez nas poziomie. EBITDA powinna być na solidnym poziomie, większym niż w 2022 roku. Na jej wzrost wpływa zwiększenie skali działalności oraz restrukturyzacja przeprowadzona w czasie pandemii, kiedy znacząco obniżyliśmy jednostkowe koszty operowania” - komentuje dyrektor generalny w wypowiedzi dla PAP Biznes. 

Zobacz również: Boom na turystykę, to będzie rekordowy rok! Sprawdziliśmy, które spółki warto mieć w swoim portfelu

 

Notowania Enter Air na tle indeksu sWIG80

 grafika numer 3 grafika numer 3

Źródło: TradingView 

Reklama

 

 

Jak przekazano, rozmowy Enter Air z Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) dotyczące zgody na wypłatę dywidendy zakończyły się fiaskiem, z uwagi na pożyczkę. W przyszłym roku jednak dywidenda ma zostać powiększona o sumę, którą planowano wypłacić w tym roku. 

“PFR nie przyjął definicji pożyczkobiorcy jako grupy pożyczkobiorcy tylko jako grupę kapitałową w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Nie chcieliśmy się upierać przy swojej racji, że pożyczki nie brała cała grupa kapitałowa, tylko linia lotnicza, bo tylko ona była uprawniona do wzięcia pożyczki. Dyskusja nie poszła w dobrym kierunku. Dlatego nasze plany, aby rekomendować wypłatę dywidendy przekładamy na przyszły rok. Wówczas będziemy chcieli wypłacić dywidendę większą o te pieniądze, które mieliśmy wypłacić teraz” - komentuje Polaniecki dla PAP Biznes. 

W podsumowaniu dodał, że grupa poszukuje nowego hangaru, odrzucając jednak pomysł na inwestycję w Radomiu. Warto przypomnieć, że w 2019 r. Enter Air kupił za 2 mln USD 49% akcji linii lotniczej Chair Airlines, co pozwoliło zwiększyć skalę działalności. 

W Polsce Enter Air współpracuje z największymi biurami podróży (m.in. Itaka, TUI czy Rainbow Tours). W Europie ma ok. 20 partnerów biznesowych. 

Zobacz również: Akcje spółek z tego sektora wystrzeliły! Warto zwracać uwagę również na polskie firmy

Czytaj więcej