Według Światowej Rady Złota całkowity popyt na złoto wzrósł w 2022 roku o 18% względem roku poprzedniego i wyniósł 4741 ton (w 2021 roku – 4021 ton). W głównej mierze przyczyniły się do tego duże zakupy złota dokonane przez banki centralne oraz wzrost zakupów detalicznych złota fizycznego.
Zobacz także: Dlaczego złoto króluje wśród surowców? – czynniki wpływające na jego popularność
Biżuteria
Całkowity roczny popyt na biżuterię odnotował spadek o 3% – z 2147,7 do 2086,2 tony.
Popyt biżuteryjny, który w znaczącej części kreowany jest przez Chiny i Indie, jest szczególnie wrażliwy na sytuację w tych dwóch krajach. W 2022 roku popyt na złotą biżuterię w Indiach spadł o 2% – z 610,9 do 600,4 tony. W Chinach zmniejszył się zaś o 15% – z poziomu 673,3 do 570,9 tony. Jeśli odliczymy Indie i Chiny, popyt biżuteryjny wzrósł z 863,5 do 914,9 tony.
Dwa główne powody spadku popytu na biżuterię w Chinach to polityka zero COVID (i wiążące się z nią obostrzenia) oraz cena złota w chińskim juanie utrzymująca się na wysokim poziomie.
Ciekawym zjawiskiem, do którego doszło w Chinach w 2022 roku, było pojawienie się biżuterii inwestycyjnej wykonanej z 24-karatowego złota.
W Indiach popyt na złoto spadł nieznacznie względem ubiegłego roku, jednak zaznaczyć należy, że rok 2021 był wyjątkowo silny. Sprzedaż biżuterii w Indiach po pandemicznym 2020 roku wzrosła o 93% – z 15,9 do 601,9 tony.
Technologia
W obszarze technologii popyt na złoto nieznacznie zmniejszył się względem ubiegłego roku i wyniósł 308,5 tony wobec 330,2 tony.
Spadek wynika przede wszystkim z pogarszających się warunków gospodarczych, a także z wciąż tlącej się pandemii COVID-19 w Chinach, gdzie ulokowana jest spora część światowej produkcji elektroniki czy innych gałęzi przemysłu, w których wykorzystuje się złoto. Zmniejszenie popytu szczególnie wyraźnie widoczne było w IV kwartale roku.