Metody wyceny. Wyceny Spółki dokonaliśmy dwiema metodami: dochodową (DCF FCFF) i porównawczą bazując na wskaźnikach P/E, EV/ EBITDA, EV/EBIT i P/CE. Przykładamy większą wagę (90%) do wyceny dochodowej ze względu na niedoskonałą bazę porównawczą.
DCF FCFF. Przy konstrukcji modelu przyjęliśmy następujące założenia: (i) wzrost rezydualny na poziomie 2.5% (w scenariuszu bazowym), (ii) betę nielewarowaną na poziomie 1,1, (iii) premię za ryzyko na rynku akcji na poziomie 7,0%, (iv) stopę wolną od ryzyka na poziomie 5,8%. W wyniku wyceny metodą DCF FCFF uzyskaliśmy wartość akcji Spółki w przedziale 120,7-142,2 zł w zależności od przyjętej stopy rezydualnego wzrostu nominalnych przepływów pieniężnych oraz średniego ważonego kosztu kapitału w okresie rezydualnym z wartością centralną na poziomie 130,1 zł.
Wycena porównawcza. Nasza wycena porównawcza bazuje na grupie spółek z sektora paliwowego (ze względu na brak szacunków wyników dla bezpośrednich konkurentów Spółki). Grupa ta nie jest najwierniejszym odwzorowaniem profilu Unimotu. Oszacowana na bazie wyceny porównawczej wartość akcji Unimotu mieści się w przedziale 82,4-205,1 zł, z wartością centralną na poziomie 129,8 zł na akcję.
Wycena w horyzoncie 12 miesięcy pozostaje na poziomie 130,0 zł na akcję. Nasza ważona wycena wyceny dochodowej i porównawczej pozostaje na poziomie 130,0 zł na akcji.
Sprawozdania finansowe
Czynniki ryzyka
- Premie paliwowe ulegną istotnemu pogorszeniu w 2023 r.
- Ze względu na rok wyborczy premie paliwowe ulegną tymczasowemu osłabieniu.
- PKN Orlen skoryguje swoją politykę cenową, negatywnie wpływając na premie paliwowe.
- NormalizacjazapasówpaliwwEuropienegatywniewpłynienapremiepaliwowe.
- Ustawa o zamrożeniu cen energii ograniczy zyskowność segmentu sprzedaży energii.
- Ceny ropy powrócą do wzrostów, negatywnie wpływając na zapotrzebowanie na kapitał obrotowy.
- Spółka w kolejnych kwartałach będzie w dalszym ciągu pokazywać straty w biznesie fotowoltaiki.
- Spółka zostanie płatnikiem podatku od zysków nadzwyczajnych.
Katalizatory
- Wyzwania logistyczne i pełne wykorzystanie infrastruktury transportowej w Polsce będzie podtrzymywał marże paliwowe
- Konsumpcja oleju napędowego w Polsce będzie rosła w 2023 r.
- Nie planowane przestoje produkcyjne w okolicznych rafineriach pozytywnie wpłyną na premie lądowe.
- Następować będzie szybszy rozwój segmentu fotowoltaicznego i detalicznego Spółki.
- Konsolidacja sektora paliwowego doprowadzi do trwałego podniesienia premii lądowych w Polsce.
- Mniejsza konkurencyjność na rynku doprowadzi do trwałego wzrostu premii lądowych.
Przewagi konkurencyjne
- Unimot jest obecnie największym niezależnym dostawcą na rynku paliw, uważanym za oczywistą alternatywę dla Orlenu
- Zmotywowany i kompetentny zespół menedżerski będący akcjonariuszami Spółki.
- Unimot osiągnął wysoką skalę działalności na hurtowej sprzedaży diesla, która dla nowych konkurentów może być bardzo trudna w osiągnięciu.
- Unimot ściśle współpracuje z PKN Orlen: jest dużym odbiorcą hurtowym oleju napędowego od Orlenu, a jednocześnie jest jednym z głównych dostawców biokomponentów dla Orlenu.
- Rosnąca detaliczna sieć paliwowa spółki zabezpiecza coraz większe wolumeny hurtowe oleju napędowego.
- Wysoka efektywność kosztowa w porównaniu do innych importerów paliw.
- Przejęcie aktywów logistycznych i asfaltowych od Lotosu wzmocni przewagi konkurencyjne Spółki dodając elementy stabilizacji i dywersyfikacji.
- Unimot może się stać jednym z głównych beneficjentów konsolidacji sektora paliwowego w Polsce.