Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

WIELTON: Podsumowanie konferencji wynikowej za I kw.’23 [GPWPA 3.0]

|
selectedselectedselected
WIELTON: Podsumowanie konferencji wynikowej za I kw.’23 [GPWPA 3.0] | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

#Outlook

- Na rynku widoczne jest schłodzenie popytu i zaostrzenie się walki konkurencyjnej, czego nie było jeszcze widać w Q1’23
- Zarząd podtrzymuje cele sprzedażowe (3,6mld PLN i 23,5 tys. szt) i finansowe na 2023r (212mln PLN EBITDA)
- Q2 i Q3 będą najtrudniejsze jeżeli chodzi o ten rok, uruchomiono sporo działań które mają pomóc osiągnąć satysfakcjonujące wyniki (efektywność + negocjacje cen u dostawców + projekty 49+ i 100+, nowe kategorie produktów), dobry portfel zamówień powinien jeszcze wpływać pozytywnie na efekt dźwigni operacyjnej w Q2’23

- Zarząd będzie rekomendował wypłatę dywidendy

- Tegoroczny capex na poziomie 180mln PLN będzie dostosowywany do bieżącej sytuacji rynkowej
- Wyniki EBITDA pod presją w Wielton GmbH (-1,9mln PLN), Wielton Afryka (-0,5mln PLN), Fruehauf (-4mln PLN), Langendorf (+0,4mln PLN) oraz w spółce rosyjskiej (-0,4ml PLN)
- W Fruehauf pierwsze efekty programu poprawy efektywności spodziewane są dopiero w II pół’23
- W Niemczech spółka zaczęła pracę nad marża po wcześniejszej walce o udziały rynkowe związanej z otworzeniem spółki Wielton GmbH
- Na rynku niemieckim widoczne jest spowolnienie sprzedaży w Q2’23 (po Q1’23 -3% r./r.) z uwagi na oczekiwanie na wejście w życie dopłat do zakupu naczep w kwocie ok. 15% wartości
- Średni miesięczny order book jest zbliżony do obecnej produkcji miesięcznej, w związku z czym w Q2’23 można oczekiwać zbliżonych wolumenów kw./kw.
- w Q1’23 najsilniej rósł rynek UK +9% (WLT -14%), CEE +11% (WLT +8%), Polska +2% (WLT -14%), Włochy +0,4% (WLT +2%), spadały z kolei następujące rynki: Francja -10% (WLT -9%), Niemcy -3% (WLT +3%), Hiszpania -4% (WLT -47%), Agro -25% (WLT +16%)
- Dobry rynek wywrotek w Polsce, słabszy we Francji i Niemczech
- Trwa projekt Optimus, który polega na przeglądzie dostawców i wywieraniu większej presji na obniżenie cen komponentów

 

#Polska

- Niższa dynamika wzrostu vs. rynek wynika z wysokiej dynamiki wzrostu w kategorii chłodni, gdzie spółka nie jest obecna
- Mocno spada natomiast rynek kurtyn gdzie spółka ma wysokie udziały rynkowe
- Spółka jest beneficjentem wzrostu rynku wywrotek (wzrost rynku o +28% r./r.), po Q1’23 Wielton był liderem w rejestracjach tej grupy produktowej (154 szt. vs. 84)

Reklama

- Backlog na poziomie 4980 szt. (3msc produkcji), przychody 167,5mln PLN vs. 154,5mln PLN - Większa koncentracja na klientach, którzy oczekują produktu spersonalizowanego

 

#Francja

- Bezpieczny poziom backlogu (ok. 5msc), udziały bez zmian na poziomie ~19,5%, przychody 189mln PLN vs. 205mln PLN
- Mocna sprzedaż naczep podkontenerowych (119 vs. 86)
- Prace nad poprawą efektywności oraz wyjściem na dodatni wynik w kolejnych kwartałach

 

#UK

- Spadek na rynku brytyjskim vs. rosnący rynek wynika głównie z braku realizacji kontraktu dla Amazona w br.
- LD produkuje obecnie sporo produktów spersonalizowanych, co wiążę się z mniejszym wolumenem produkcji ale zapewnia wysoką poziom zysku
- Przychody 156 vs. 124mln PLN, przy płaskim wolumenie sprzedaży, backlog zapewniający produkcje na 5msc
- Guillen rozpoczął produkcję podkontenrerówek na rynek UK, co powinno pozytywnie wpływać zarówno na udziały LD jak i produkcję i wyniki Guillena

 

#Niemcy

Reklama

- Tegoroczny plan sprzedaży >2700 szt. (+129% r./r.) może być trudny do zrealizowania
- Odsunięcie decyzji dotyczącej zakupu naczep przez klientów, wyczekiwanie na dofinansowania do zakupu naczep (15% ceny zakupu), projekt był już realizowany w poprzednich latach, decyzja dotycząca dofinansowania powinna zapaść w czerwcu

 

#CEE

- Zarząd podtrzymuje tegoroczny plan sprzedaży na poziomie >1750 szt. (+39% r./r.) pomimo niskiego zaawansowania po Q1’23 (368 szt. tj. -24% r./r.)
- Dotychczas spółka była mocniej dostępna w wywrotkach, a mniej w kurtynach, gdzie dopiero teraz planowane jest mocniejsze wejście na rynek po rozpoczęciu bezpośredniej sprzedaży na Słowacji (dotychczas przez dealerów)

 

#Hiszpania

- Spadek na rynku hiszpańskim wynika z osłabienia popytu w segmencie kurtyn oraz braku obsługi klientów flotowych, którzy byli mocno aktywni na rynku w Q1’23
- Dotychczas spółka nie obsługiwała klientów flotowych z uwagi na niski wolumen produkcji, od kolejnego kwartału oferta spółki ma być skierowana także do klientów flotowych

- Wzrost produkcji na rynek brytyjski już w Q2’23, pierwsze pojazdy do UK już pojechały, są to nowe rodziny produktowe oferowane przez hiszpańską spółkę dla LD

Reklama

 

Zobacz także: Akcje WIELTON: wyniki znacznie poniżej konsensusu, spadek MBnS oraz ponowny wzrost kosztów SG&A

 

Komentarz:

Wydźwięk konferencji odbieramy lekko negatywnie, widzimy narastające obawy dotyczące schłodzenia się popytu w Q2 i Q3’23, przy czym wolumen sprzedaży w Q2’23 będzie jeszcze w miarę dobry z uwagi na porównywalny kw./kw. backlog. Niski poziom koszów SG&A, które obserwowaliśmy w Q4’22 był w pewnym stopniu efektem przeksięgowań przez co analiza wyników kwartalnych poprzez odjęcie od P&L rocznego, P&L po 9M22 mogła wprowadzić w błąd. Skala programów oszczędnościowych, które było mocno poruszane podczas poprzedniej konferencji nie jest obecnie tak duża jak oczekiwaliśmy. Spodziewamy się, że kwartalny poziom kosztów zarządu będzie się w kolejnych kwartałach kształtował na poziomie 35-40mln PLN, vs. 20mln PLN (kalkulacja 12M-9M) w Q4’22. Widzimy w tym obszarze przestrzeń do korekty naszych prognoz na br., co wpłynie na obniżenie przez nas prognozy EBITDA na 2023 (dotychczas zakładaliśmy 220mln PLN). Przy schłodzeniu popytu rynkowego, negatywny efekt dźwigni może utrudnić spółce realizację tegorocznej prognozy EBITDA (212mln PLN). Nie spodziewamy się, żeby mniejszy wolumen udało się w pełni zrekompensować projektami oszczędnościowymi, tym bardziej biorąc pod uwagę rozbudowę struktur spółki Aberg. W krótkim i średnim terminie dostrzegamy wiele wyzwań, które stoją przed spółką. Jednocześnie perspektywy długoterminowe pozostają dobre: (1) Wielton jest 3cim producentem w Europie, (2) spółka nie jest jeszcze obecna we wszystkich kategoriach produktowych, jednak trwają prace nad rozbudową portfela (chłodnie 15% rynku), (3) spółka jest TOP3 producentów na kilku rynkach (Polska, Francja, UK), posiada mocne udziały na rynku CEE, jednocześnie dalej ma przestrzeń do wzrostu udziałów w krajach DACH, we Włoszech, na Półwyspie Iberyjskim, czy w Skandynawii, (4) konieczne jest większe wykorzystanie kompetencji produktowych poszczególnych spółek w ramach całej Grupy (Wielton – kurtyny, wywrotki, FRU – furgony, Langendorf – niskopodwoziowe, LD – last mile), (5) na wszystko nakłada się przestrzeń do dalszej integracji pionowej wraz ze zwiększaniem masy produkcji (płyty izolowane do chłodni/furgonów, hydroformowanie, produkcja osi) oraz dalsza integracja w obszarze zakupów. (Łukasz Rudnik).

WIELTON: Podsumowanie konferencji wynikowej za I kw.’23 [GPWPA 3.0] - 1WIELTON: Podsumowanie konferencji wynikowej za I kw.’23 [GPWPA 3.0] - 1

 

Reklama

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama