Komentarz BDM: Dzięki silnemu popytowi na usługi przewoźnika, 3Q’23 przyniósł rekordową ilość wykonywanych operacji powietrznych (+30% r/r), co według naszych szacunków przełożyło się również na najlepszy wynikowo kwartał w historii spółki. W najbardziej intensywny okres w roku, spółka wkroczyła z flotą na poziomie 31 samolotów. Uwzględniając m.in. wzrost cen paliwa lotniczego i walut względem PLN szacujemy, że w omawianym okresie Enter Air wypracował 1,1 mld PLN przychodów (+12,8% r/r), z czego 96,5% stanowiły usługi lotnicze (1 095,3 mln PLN, +11,6% r/r), a za resztę odpowiadała sprzedaż pokładowa (39,5 mln PLN, +60,6% r/r).
Oczekujemy, że na przestrzeni omawianego kwartału usługi obce nadal utrzymywały się na podwyższonym poziomie, jednakże zaczęły powoli powracać do poziomów (proporcji) notowanych w poprzednich okresach. Przypominamy, że wzrost tej pozycji kosztowej w relacji do przychodów w 2Q’23 był nieproporcjonalny i wynikał głównie z dodatkowego wynajmu samolotów (efekt opóźnień w dostawie zamówionych Maxów) oraz większych zakupów certyfikatów do emisji CO2. Mając na uwadze wzrost cen paliwa lotniczego na przestrzeni 3Q’23 i ok. miesięczne opóźnienie w rozliczeniu cen surowca miedzy przewoźnikiem a touroperatorami, spodziewamy się wzrostu proporcji zużycia materiałów i energii w relacji do przychodów. Pragniemy jednak zauważyć, że w wysokim sezonie spółka zahedgowała ok. połowę ekspozycji na paliwo, stąd negatywne zmiany cen tego surowca zostaną częściowo zrekompensowane w części finansowej (szacujemy wpływ na poziomie ok. 22 mln PLN).
Według naszych kalkulacji, wynik brutto ze sprzedaży w minionym kwartale wyniósł 184,2 mln PLN (174,9 mln PLN – usługi lotnicze, 9,3 mln PLN – sprzedaż pokładowa). Przypominamy, że wyniki spółki w 2Q’22 zostały podbite na poziomie PDO w wysokości 56,9 mln PLN co związane było z umorzeniem pożyczki PFR (szacujemy, że na koniec 3Q’23 spółce pozostało do spłaty ok. 108 mln PLN). Na poziomie skoryg. EBITDA MSSF 16 prognozujemy 232,9 mln PLN (+11,1% r/r). Zakładamy, że po udanym 2Q’23 dla Chair, szwajcarski przewoźnik utrzymał pozytywny trend wynikowy również w 3Q’23 i wypracowałzysk w okolicach 7 mln PLN. W związku z negatywnym wpływem różnic kursowych (ok. 85,0 mln PLN), szacujemy że spółka w 3Q’23 wypracowała 78,5 mln PLN zysku netto, natomiast skoryg. zysku netto o różnice kursowe wyniósł 163,6 mln PLN (+18,4% r/r).
Zobacz także: Spółka pozwana za niszczenie zdrowia psychicznego pokazała wyniki - jest spore zaskoczenie!
Prognozowane wyniki na poziomie EBITDA są zbliżone do naszych oczekiwań z ostatniej rekomendacji, natomiast dzięki wpływom z zahedgowania ekspozycji na paliwo (ok. +22 mln PLN) i oczekiwanego utrzymania pozytywnego trendu wyników Chair (+7 mln PLN) wynik netto jest wyższy o ok. 25% vs nasz poprzednie założenia, co odbieramy pozytywnie.