Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

czy warto kupić akcje enter air

Komentarz BDM: Na przestrzeni 1Q’22 spółka wypracowała 215,1 mln PLN przychodów (+153,1% r/r), a liczba wykonanych lotów zwiększyła się bardzo istotnie (zdecydowany wzrost przychodów r/r związany był z ustępującą pandemią Covid-19, a zakontraktowanie w 2022 roku sugeruje, że Polacy chętnie po zniesieniu restrykcji wracają do planowania wakacji za granicą). W obszarze usług lotniczych spółka osiągnęła 206,8 mln PLN obrotów (+156,1% r/r), a w części sprzedaży pokładowej 8,4 mln PLN (+94,2% r/r). W omawianym okresie koszt własny sprzedaży urósł o 65,3% r/r do poziomu 237,3 mln PLN, a głównym czynnikiem wpływającym na wyższy poziom kosztów w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego jest przede wszystkim wzrost kosztów zużycia materiałów i energii (+245,1% r/r) w związku z większą ilością wykonanych operacji lotniczych. Wynik brutto spółki wyniósł -22,2 mln PLN (vs -60,2 mln PLN w 1Q’21), co jest poziomem niższym od naszych oczekiwań. W omawianym okresie spółka zanotowała 36,6 mln PLN pozostałych przychodów operacyjnych, które dotyczyły rozwiązania odpisu aktualizującego środki trwałe. Natomiast pozostałe koszty operacyjne sięgnęły 40,9 mln PLN i mają związek jedynie ze stratę na sprzedaży samolotu (Boeing 737-800) w styczniu 2022 roku. Na poziomie EBITDA MSSF16 Enter Air zaraportował 18,1 mln PLN zysku (vs 17,7 mln PLN straty w 1Q’21) – różnica vs nasze prognozy wynika m.in. ze znacznie niższej amortyzacji (54,3 mln PLN vs 63,2 mln PLN BDM). Różnice kursowe w 1Q’22 obciążyły wynik o 29,1 mln PLN, a wynik rozliczenia jednostek wycenianych metodą praw własności wyniósł -6,4 mln PLN (kwota dotyczy udziału ENT w wyniku jednostki stowarzyszonej - Chair Airlines AG, co jest niższym poziomem od naszych oczekiwań i co odbieramy negatywnie). W omawianym okresie spółka wypracowała wynik netto na poziomie -68,7 mln PLN. Straty uzyskiwane w pierwszym kwartale są naturalnym zjawiskiem wynikającym z sezonowości działalności Enter Air (wynika ze stałych kosztów amortyzacji oraz niższych wpływów ze sprzedaży w okresie zimowym przy jednoczesnym szczycie nakładów na obsługę techniczną w ramach przygotowań do nadchodzącego sezonu letniego). Cash flow z działalności operacyjnej wyniósł -35,3 mln PLN (vs -50,6 mln PLN przed rokiem). Na koniec marca’22 grupa miała 202,1 mln PLN środków pieniężnych. W sezonie letnim spółka będzie wykorzystywała całą dostępną flotę 25 samolotów (23 samoloty Boeing 737-800 oraz 2 maszyny 737 MAX 8) oraz z uwagi na duży popyt ze strony touroperatorów i zapytania istotnie przekraczające możliwości przewozowe, także dwie dodatkowe maszyny wynajęte na zasadzie wet-lease. Na chwilę obecną nie zanotowano spadku popytu na wyjazdy wakacyjne pomimo wzrostu cen ropy, oraz wahań kursów walut wywołanych konfliktem w Ukrainie.

Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 1Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 1

  • W 1Q’22 grupa wypracowała 215,1 mln PLN przychodów, co oznacza wzrost o ok. 153,1% r/r, a liczba wykonanych lotów zwiększyła się bardzo istotnie (zdecydowany wzrost przychodów r/r związany był z ustępującą pandemią Covid-19, a zakontraktowanie w 2022 roku sugeruje, że Polacy chętnie po zniesieniu restrykcji wracają do planowania wakacji za granicą).
  • W omawianym okresie koszt własny sprzedaży urósł o 65,3% r/r do poziomu 237,3 mln PLN, a głównym czynnikiem wpływającym na wyższy poziom kosztów w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego jest przede wszystkim wzrost kosztów zużycia materiałów i energii (+245,1% r/r) w związku z większą ilością wykonanych operacji lotniczych.
  • Wynik brutto spółki wyniósł -22,2 mln PLN (vs -60,2 mln PLN w 1Q’21). W omawianym okresie spółka zanotowała 36,6 mln PLN pozostałych przychodów operacyjnych, które dotyczyły rozwiązania odpisu aktualizującego środki trwałe. Natomiast pozostałe koszty operacyjne sięgnęły 40,9 mln PLN i mają związek jedynie ze stratę na sprzedaży samolotu (Boeing 737-800) w styczniu 2022 roku.
  • Na poziomie EBITDA MSSF16 Enter Air zaraportował 18,1 mln PLN zysku (vs 17,7 mln PLN straty w 1Q’21). Różnice kursowe w 1Q’22 obciążyły wynik o 29,1 mln PLN, a wynik rozliczenia jednostek wycenianych metodą praw własności wyniósł -6,4 mln PLN (kwota dotyczy udziału ENT w wyniku jednostki stowarzyszonej - Chair Airlines AG).
  • W omawianym okresie spółka wypracowała wynik netto na poziomie -68,7 mln PLN. Straty uzyskiwane w pierwszym kwartale są naturalnym zjawiskiem wynikającym z sezonowości działalności Enter Air (wynika ze stałych kosztów amortyzacji oraz niższych wpływów ze sprzedaży w okresie zimowym przy jednoczesnym szczycie nakładów na obsługę techniczną w ramach przygotowań do nadchodzącego sezonu letniego).
  • W obszarze usług lotniczych spółka osiągnęła 206,8 mln PLN obrotów (+156,1% r/r), a w części sprzedaży pokładowej 8,4 mln PLN (+94,2% r/r)
  • Cash flow z działalności operacyjnej wyniósł -35,3 mln PLN (vs -50,6 mln PLN przed rokiem). Na koniec marca’22 grupa miała 202,1 mln PLN środków pieniężnych.
  • W 1Q’22 roku spółka wynegocjowała kolejne odroczenia płatności z firmami leasingowymi.
  • Przeciętne zatrudnienie na koniec marca’22 w spółce wyniosło 480 osób vs 436 w 2021 r.
  • W sezonie letnim spółka będzie wykorzystywała całą dostępną flotę 25 samolotów (23 samoloty Boeing 737-800 oraz 2 maszyny 737 MAX 8) oraz z uwagi na duży popyt ze strony touroperatorów i zapytania istotnie przekraczające możliwości przewozowe, także dwie dodatkowe maszyny wynajęte na zasadzie wet-lease.
  • W maju 2022 r. Enter Air podpisał umowy czarteru na sezon Lato 2022 i Zima 2022/23 ze swoimi wieloletnimi partnerami TUI Poland (o szacunkowej wartości 543,3 mln PLN) oraz Rainbow Tours (o szacunkowej wartości 159,5 mln PLN). Przewoźnik współpracuje z największymi touroperatorami w Polsce, w tym także oprócz wymienionych powyżej z Itaka Holdings i Coral Travel.
  • Według danych ULC, Enter Air przewiózł w 2021 roku 915 tys. pasażerów w ruchu czarterowym oraz 800 tys. w ruchu regularnym tj. łącznie 1715 tys. pasażerów, co pomimo ograniczonej możliwości funkcjonowania z powodu kolejnych fal Covid-19 (szczególnie w okresie marzec-kwiecień i listopad-grudzień 2021 r.) było trzecim najlepszym wynikiem w historii spółki, po rekordowym 2019 r. – 2461 tys. pasażerów i 2018 r. – 1956 tys. pasażerów.
  • W lutym 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie. Ukraina oraz Rosja nie są destynacjami wakacyjnymi i Enter Air nie wykonywał operacji czarterowych w tamte rejony, jednak konflikt wywołał wzrost niepewności co do stabilności regionu Europy Wschodniej. Ze względu na działania wojenne cały obszar przestrzeni powietrznej nad Ukrainą jest zamknięty, co powoduje, iż rejsy z Polski do rejonu Zatoki Perskiej, czy do Turcji mają wydłużone trasy, tak aby omijać zamkniętą przestrzeń powietrzną. Trudno jest obecnie oszacować jak długo potrwają działania wojenne i jaki będą miały zasięg. Na chwilę obecną nie zanotowano spadku popytu na wyjazdy wakacyjne pomimo wzrostu cen ropy, oraz wahań kursów walut wywołanych konfliktem w Ukrainie.

Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 2Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 2

Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 3Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 3

Reklama

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Czytaj więcej

Artykuły związane z czy warto kupić akcje enter air