Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Podsumowanie konferencji wynikowej Wielton. Raport w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW

|
selectedselectedselected
Podsumowanie konferencji wynikowej Wielton. Raport w ramach Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW | FXMAG INWESTOR
Materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Podsumowanie Q1’22

- Za wzrost udziału naczep kurtynowych (46% vs. 39%) odpowiada głównie Polska, Francja i Niemcy

- Spadek udziału wywrotek zabudów (14% vs. 16%) wynika z zaprzestania sprzedaży na rynek rosyjski (dostawy realizowane dla Scanii i Volvo)

- Wzrost udziału furgonów (14% vs. 13%) wynika z realizacji kontraktu dla Amazona na rynku brytyjskim

- W agro (7%) oczekiwany jest wzrost udziału oraz wolumenów w kolejnych miesiącach

- Spadek udziału zabudów last mile (4% vs. 6%) wynika głównie z problemów z dostawami ciężarówek - Oferta naczep podkontenerowych (5% vs. 4%) została wprowadzona na rynek brytyjski

Reklama

- Spadek udziału zestawów kubaturowych (2% vs. 4%) to także efekt ograniczonej dostępności ciężarówek, w Q2’22 oczekiwana poprawa udziałów

- Wyniki we FRU uległy poprawie w Q1’22 na skutek wcześniejszych renegocjacji cen z klientami

- W okresie luty-kwiecień wprowadzano podwyżki rzędu 20-30% we wszystkich spółkach z Grupy (dotyczy dostaw realizowanych z opóźnieniem 4-6msc)

- Rozpoznane w Q1’22 7mln PLN przychodów z tytułu BI nie wyczerpuje jeszcze w pełni tematu możliwego do uzyskania odszkodowania

 

Outlook

- H1’22 charakteryzować się wysoką presją kosztową (komponenty, energia, gaz), która oddziałuje na wyniki, natomiast w H2’22 jest już lepiej zarządzany od strony kosztowej, ale presja sprzedażowa będzie negatywnie wpływać na wyniki

- W kwietniu na większości rynków obserwowane są już spadki: Francja -8%, Polska -19%, Włochy 15%, Hiszpania -3%

Reklama

- Spółka aktywnie inwentaryzuje obecny backlog potwierdzając u klientów poziomy składanych kilka miesięcy wcześniej zamówień (problemy z dostępnością kierowców i ciężarówek)

- Obecnie backlog dla zakładu w Wieluniu (PL + Europa) wypełniony jest do końca lipca (po inwentaryzacji lipiec nie jest w pełni zapełniony), przy publikacji prognoz rocznych backlog był wypełniony w większym stopniu

- Francja ma potwierdzony backlog do końca września, częściowo październik

- W Wielkiej Brytanii backlog jest wypełniony na cały 2022r., obecnie przyjmowane są zamówienia na 2023r., ale bez oferowania ceny

- W Langendorfie inloadery mają wypełniony portfel do końca września, w przypadku wywrotek Langedorf ma wolne moce na lipiec

- Zarząd nie wyklucza sytuacji w której będzie musiał obniżać ceny dla klientów w kolejnych kwartałach z uwagi na spadające ceny surowców, przede wszystkim stali, gdzie dostawcy przestali wprowadzać podwyżki cen widząc słabnący popyt

Reklama

- Moce produkcyjne w Wieluniu doszły do 75 szt. pojazdów dziennie, obecnie z uwagi na rewidowanie popytu, produkcja będzie dostosowywana i wyniesie ok. 60-65 szt. dziennie

- Zarząd spodziewa się dużego popytu na wywrotki do przewozu zbóż

- Cześć sprzedaży ciężkich wywrotek które miały trafić na Rosje jest sprzedawana na rynek niemiecki, również w Rumunii widać wzrost popytu na wywrotki

- Spółka nie straciła produktów, które znajdowały się na magazynie pod Kijowem, w kwietniu i maju widać pierwsze zamówienia na rynku Ukraińskim

- Umowa z Amazonem na 1000 furgonów zabezpieczona jest wskaźnikiem RMI

- Zarząd na chwilę obecną nie widzi przesłanek do odpisu na aktywach na rynku rosyjskim (4mln EUR)

Reklama

- Obecnie spółka nie planuje żadnych akwizycji, najbliższe 8-10 miesięcy to koncentracja na obecnym biznesie

 

Kapitał obrotowy netto

- Kapitał obrotowy netto wzrósł na koniec Q1’22 do 350,8mln PLN, wobec 227,9mln PLN na koniec ’21, największe wzrosty dotyczyły poziomu zapasów +140mln PLN (materiały + 83mln PLN, wyroby gotowe + 32mln PLN) oraz należności z tyt. dostaw i usług +118mln PLN;

- W kolejnych kwartałach spółka będzie ograniczać poziom zapasów materiałów i komponentów, który został na początku roku zbudowany pod ekspansje sprzedaży, powinno to pozwolić utrzymać poziom DN/EBITDA>3,5x

- Dostawcy zapowiedzieli kolejne podwyżki cen komponentów na Q3’22, jednak z uwagi na wysokie zakupy materiałów i komponentów w Q4’21 oraz sty-lut’22 spółka będzie schodzić z magazynu, który był budowany po atrakcyjnych cenach

- Trudno stwierdzić, jak zachowa się poziom zapasów produktów gotowych, klienci opóźniają odbiory z uwagi na niepewną sytuację oraz opóźnienia w produkcji nowych ciężarówek, dodatkowo trwa poszukiwanie nabywców dla produktów, które były oferowane na rynek rosyjski

- Na koniec Q1’22 zapasy w Rosji wyniosły ok. 20mln PLN, obecnie jest to poziom pow. 10mln PLN

 

Zadłużenie

Reklama

- Spółka korzysta z faktoringu, co przyśpiesza spływ gotówki do spółki

- Zarząd ocenia ryzyko przekroczenia kowenantów oraz ewentualnego oczekiwania przez podniesienia kapitału jako niskie

- Dodatkowo spółka posiada zobowiązania warunkowe związane z opcją call na pozostałe udziały w Langendorf (10mln EUR), Lawrance David (6mln GBP) i Guillen (3,6mln EUR)

 

Wynagrodzenia

- We Francji oraz Wielkiej Brytanii trwają obecnie podwyżki wynagrodzeń, które wynoszą odpowiednio 4,5% i 5%

- W Wieluniu spółka przygotowuje się obecnie do rozmów z pracownikami

 

CAPEX

- Tegoroczny capex nie przekroczy 100mln PLN (początkowo planowano 150mln PLN), nakłady będą dotyczyć modernizacji obszarów produkcyjnych, które wymagają optymalizacji – m.in. roboty spawalnicze i malarskie

Reklama

- Spółka rozważa także linie montażową dla furgonów z uwagi na pełne obłożenie produkcji w UK – początkowo planowano budowę 900 ram w Polsce oraz montaż zabudowy w UK

 

Guillen

- Wielkość rynku hiszpańskiego sięga 14 tys. sztuk naczep, natomiast rynku portugalskiego 2,5 tys. szt.

- Zakład produkcyjny będzie także stanowił dodatkową platformę produkcyjno-montażową dla spółki francuskiej

- Spółka korzysta już z synergii zakupowych w ramach Grupy Wielton

- W kolejnych kwartałach będą prowadzone pracę nad unifikacją produktów, co pozwoli docelowo na dalsze obniżenie kosztu jednostkowego

- Przez spółkę NEXT-rent należącą do dotychczasowych właścicieli będzie sprzedawane ok. 30-35% produkcji

Reklama

 

Komentarz: Podtrzymujemy nasz tezy z ostatniego raportu, w których zwracaliśmy uwagę na ryzyka dla wolumenów sprzedaży w nadchodzących kwartałach (pogorszenie sytuacji w firmach transportowych na skutek 1) wzrostu cen paliwa, 2) wzrostu rat leasingowych, 3) problemów z dostępnością pracowników, 4) utratą tras przewozowych na wschód). Słabsze wolumeny oraz rosnące koszty materiałów (stal, aluminium, komponenty) będą mocno ciążyć wynikom w Q2’22 oraz Q3’22. Naszym zdaniem taka sytuacja będzie prowadzić do dalszej konsolidacji rynku (niekoniecznie w drodze M&A, a raczej przez wypadnięcie z rynku mniejszych podmiotów, ze słaba siłą zakupową, o niskiej dywersyfikacji produktowej i geograficznej). Pomimo przejściowych turbulencji Wielton docelowo stanie się beneficjentem zmian fundamentalnych na rynku, zatem nie zmienia się nasze nastawienie do spółki w horyzoncie 2023+. Słabsze momentum wynikowe może stanowić dobry moment do zaangażowania w spółkę w nieco dłuższym horyzoncie. Łukasz Rudni

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama