Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

czo z akcjami wielton

Podsumowanie Q1’22

- Za wzrost udziału naczep kurtynowych (46% vs. 39%) odpowiada głównie Polska, Francja i Niemcy

- Spadek udziału wywrotek zabudów (14% vs. 16%) wynika z zaprzestania sprzedaży na rynek rosyjski (dostawy realizowane dla Scanii i Volvo)

- Wzrost udziału furgonów (14% vs. 13%) wynika z realizacji kontraktu dla Amazona na rynku brytyjskim

- W agro (7%) oczekiwany jest wzrost udziału oraz wolumenów w kolejnych miesiącach

- Spadek udziału zabudów last mile (4% vs. 6%) wynika głównie z problemów z dostawami ciężarówek - Oferta naczep podkontenerowych (5% vs. 4%) została wprowadzona na rynek brytyjski

Reklama

- Spadek udziału zestawów kubaturowych (2% vs. 4%) to także efekt ograniczonej dostępności ciężarówek, w Q2’22 oczekiwana poprawa udziałów

- Wyniki we FRU uległy poprawie w Q1’22 na skutek wcześniejszych renegocjacji cen z klientami

- W okresie luty-kwiecień wprowadzano podwyżki rzędu 20-30% we wszystkich spółkach z Grupy (dotyczy dostaw realizowanych z opóźnieniem 4-6msc)

- Rozpoznane w Q1’22 7mln PLN przychodów z tytułu BI nie wyczerpuje jeszcze w pełni tematu możliwego do uzyskania odszkodowania

 

Outlook

- H1’22 charakteryzować się wysoką presją kosztową (komponenty, energia, gaz), która oddziałuje na wyniki, natomiast w H2’22 jest już lepiej zarządzany od strony kosztowej, ale presja sprzedażowa będzie negatywnie wpływać na wyniki

- W kwietniu na większości rynków obserwowane są już spadki: Francja -8%, Polska -19%, Włochy 15%, Hiszpania -3%

Reklama

- Spółka aktywnie inwentaryzuje obecny backlog potwierdzając u klientów poziomy składanych kilka miesięcy wcześniej zamówień (problemy z dostępnością kierowców i ciężarówek)

- Obecnie backlog dla zakładu w Wieluniu (PL + Europa) wypełniony jest do końca lipca (po inwentaryzacji lipiec nie jest w pełni zapełniony), przy publikacji prognoz rocznych backlog był wypełniony w większym stopniu

- Francja ma potwierdzony backlog do końca września, częściowo październik

- W Wielkiej Brytanii backlog jest wypełniony na cały 2022r., obecnie przyjmowane są zamówienia na 2023r., ale bez oferowania ceny

- W Langendorfie inloadery mają wypełniony portfel do końca września, w przypadku wywrotek Langedorf ma wolne moce na lipiec

- Zarząd nie wyklucza sytuacji w której będzie musiał obniżać ceny dla klientów w kolejnych kwartałach z uwagi na spadające ceny surowców, przede wszystkim stali, gdzie dostawcy przestali wprowadzać podwyżki cen widząc słabnący popyt

Reklama

- Moce produkcyjne w Wieluniu doszły do 75 szt. pojazdów dziennie, obecnie z uwagi na rewidowanie popytu, produkcja będzie dostosowywana i wyniesie ok. 60-65 szt. dziennie

- Zarząd spodziewa się dużego popytu na wywrotki do przewozu zbóż

- Cześć sprzedaży ciężkich wywrotek które miały trafić na Rosje jest sprzedawana na rynek niemiecki, również w Rumunii widać wzrost popytu na wywrotki

- Spółka nie straciła produktów, które znajdowały się na magazynie pod Kijowem, w kwietniu i maju widać pierwsze zamówienia na rynku Ukraińskim

- Umowa z Amazonem na 1000 furgonów zabezpieczona jest wskaźnikiem RMI

- Zarząd na chwilę obecną nie widzi przesłanek do odpisu na aktywach na rynku rosyjskim (4mln EUR)

Reklama

- Obecnie spółka nie planuje żadnych akwizycji, najbliższe 8-10 miesięcy to koncentracja na obecnym biznesie

 

Kapitał obrotowy netto

- Kapitał obrotowy netto wzrósł na koniec Q1’22 do 350,8mln PLN, wobec 227,9mln PLN na koniec ’21, największe wzrosty dotyczyły poziomu zapasów +140mln PLN (materiały + 83mln PLN, wyroby gotowe + 32mln PLN) oraz należności z tyt. dostaw i usług +118mln PLN;

- W kolejnych kwartałach spółka będzie ograniczać poziom zapasów materiałów i komponentów, który został na początku roku zbudowany pod ekspansje sprzedaży, powinno to pozwolić utrzymać poziom DN/EBITDA>3,5x

- Dostawcy zapowiedzieli kolejne podwyżki cen komponentów na Q3’22, jednak z uwagi na wysokie zakupy materiałów i komponentów w Q4’21 oraz sty-lut’22 spółka będzie schodzić z magazynu, który był budowany po atrakcyjnych cenach

- Trudno stwierdzić, jak zachowa się poziom zapasów produktów gotowych, klienci opóźniają odbiory z uwagi na niepewną sytuację oraz opóźnienia w produkcji nowych ciężarówek, dodatkowo trwa poszukiwanie nabywców dla produktów, które były oferowane na rynek rosyjski

- Na koniec Q1’22 zapasy w Rosji wyniosły ok. 20mln PLN, obecnie jest to poziom pow. 10mln PLN

 

Zadłużenie

Reklama

- Spółka korzysta z faktoringu, co przyśpiesza spływ gotówki do spółki

- Zarząd ocenia ryzyko przekroczenia kowenantów oraz ewentualnego oczekiwania przez podniesienia kapitału jako niskie

- Dodatkowo spółka posiada zobowiązania warunkowe związane z opcją call na pozostałe udziały w Langendorf (10mln EUR), Lawrance David (6mln GBP) i Guillen (3,6mln EUR)

 

Wynagrodzenia

- We Francji oraz Wielkiej Brytanii trwają obecnie podwyżki wynagrodzeń, które wynoszą odpowiednio 4,5% i 5%

- W Wieluniu spółka przygotowuje się obecnie do rozmów z pracownikami

 

CAPEX

- Tegoroczny capex nie przekroczy 100mln PLN (początkowo planowano 150mln PLN), nakłady będą dotyczyć modernizacji obszarów produkcyjnych, które wymagają optymalizacji – m.in. roboty spawalnicze i malarskie

Reklama

- Spółka rozważa także linie montażową dla furgonów z uwagi na pełne obłożenie produkcji w UK – początkowo planowano budowę 900 ram w Polsce oraz montaż zabudowy w UK

 

Guillen

- Wielkość rynku hiszpańskiego sięga 14 tys. sztuk naczep, natomiast rynku portugalskiego 2,5 tys. szt.

- Zakład produkcyjny będzie także stanowił dodatkową platformę produkcyjno-montażową dla spółki francuskiej

- Spółka korzysta już z synergii zakupowych w ramach Grupy Wielton

- W kolejnych kwartałach będą prowadzone pracę nad unifikacją produktów, co pozwoli docelowo na dalsze obniżenie kosztu jednostkowego

- Przez spółkę NEXT-rent należącą do dotychczasowych właścicieli będzie sprzedawane ok. 30-35% produkcji

Reklama

 

Komentarz: Podtrzymujemy nasz tezy z ostatniego raportu, w których zwracaliśmy uwagę na ryzyka dla wolumenów sprzedaży w nadchodzących kwartałach (pogorszenie sytuacji w firmach transportowych na skutek 1) wzrostu cen paliwa, 2) wzrostu rat leasingowych, 3) problemów z dostępnością pracowników, 4) utratą tras przewozowych na wschód). Słabsze wolumeny oraz rosnące koszty materiałów (stal, aluminium, komponenty) będą mocno ciążyć wynikom w Q2’22 oraz Q3’22. Naszym zdaniem taka sytuacja będzie prowadzić do dalszej konsolidacji rynku (niekoniecznie w drodze M&A, a raczej przez wypadnięcie z rynku mniejszych podmiotów, ze słaba siłą zakupową, o niskiej dywersyfikacji produktowej i geograficznej). Pomimo przejściowych turbulencji Wielton docelowo stanie się beneficjentem zmian fundamentalnych na rynku, zatem nie zmienia się nasze nastawienie do spółki w horyzoncie 2023+. Słabsze momentum wynikowe może stanowić dobry moment do zaangażowania w spółkę w nieco dłuższym horyzoncie. Łukasz Rudni

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Czytaj więcej

Artykuły związane z czo z akcjami wielton