Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

wielton wykres

#Rynek naczep i przyczep w Q1’22

  • W Q1’22 rynek przyczep i naczep odnotowuje wzrosty na większości rynków, za wyjątkiem polski gdzie rynek spada o 3% (spadek o 20% w marcu)
  • Rynek francuski jest płaski r./r. z dodatnią tendencją w marcu W UK rynek po dwóch miesiącach rośnie o 14% r./r., zarząd widzi na tym rynku szansę na przejęcie części wolumenów, które miały być dedykowane w br. na rynki wschodnie
  • Z uwagi na wysoki popyt na rynku brytyjskim, Wielton może rozpocząć produkcję nie tylko podwozi ale także wyrobów gotowych dla LD, która pomimo inwestycji w zmianę produkcji z gniazdowej w liniową i zwiększeniu mocy produkcyjnych nie jest w stanie w pełni zaspokoić popytu rynkowego

#Pozostałe

  • Sytuacja w Rosji dotknęła także konkurentów Wieltona, Schmitz posiada tam duże aktywa produkcyjne, niektórzy byli także mocno uzależnieni od zakupów sklejki na rosyjskim rynku - Indeksacja RMI stosowana jest tylko dla dużych kontraktów np. Amazon, nie dotyczy mniejszych umów na kilka naczep
  • Wolumeny sprzedaży w Q2’21 spadną z uwagi na zawirowanie na rynku rosyjskim
  • Większość produktów dedykowanych na rynek rosyjski (głównie wywrotki) może być ulokowana na innych rynkach
  • Zarząd szacuje, że ok. 50% wolumenów planowanych na rynek rosyjski uda się uplasować na innych rynkach (m.in. UK)
  • Dostawcy komponentów i materiałów zapowiadają dalsze podwyżki cen
  • Wyniki Q3’21 będą pod silną presją zmiany cen
  • Ciężko obecnie przewidzieć jak klient końcowy zareaguje na dalsze podwyżki cen, które będą wprowadzane na skutek rosnących cen materiałów
  • W najbliższym czasie planowana jest inwentaryzacja backlogu pod kątem dostępności komponentów i realnych możliwości produkcji
  • Część producentów samochodów ciężarowych wstrzymała produkcje w fabrykach z uwagi na dalsze problemy z półprzewodnikami oraz wiązkami elektrycznymi produkowanymi na Ukrainie
  • Decyzja o skali tegorocznych wydatków inwestycyjnych zostanie podjęta do końca kwietnia
  • Aktualizacja strategii może nastąpić pod koniec br., jeżeli sytuacja na wschodzie się ustabilizuje
  • Celem zarządu jest większa unifikacja produktów w ramach grupy, co pozwoli obniżyć koszty zakupów oraz produkcji. Docelowo unifikacja produktów miałaby wynosić ok. 70%

 

Komentarz:

Wydźwięk konferencji miał dla nas lekko negatywny przekaz. Zarząd widzi co prawda dobrą sprzedaż w Q1’22 i mocny popyt na rynkach Europy Zachodniej, jednak ubytki na rynku rosyjskim/ukraińskim/białoruskim, gdzie w ub.r. trafiło ok. 3000 szt. będą szczególnie odczuwalne w Q2’22. Dodatkowo w marcu zarysowała się negatywna tendencja na rynku polskim, która naszym zdaniem może być kontynuowana.

 

#Ryzyka jakie dostrzegamy w perspektywie najbliższych kwartałów: 1) dalsza presja na marże spowodowana rosnącymi cenami stali i komponentów (nie wszystkie umowy zawierają indeks RMI), 2) ryzyko problemów płynnościowych w firmach transportowych w regionie CEE, dla których przewozy ze wschodu miały istotny udział w wolumenach przewozu, 3) pogorszeniem sytuacji finansowej w firmach transportowych – wysoka dynamika wynagrodzeń, brak pracowników, wyższe ceny paliwa, rosnące raty leasingowe (szczególnie w CEE), 4) rosnąca presja cenowa konkurencji związana z koniecznością ulokowania w Europie wolumenów, które były przewidziane na rynki wschodnie, 5) braki komponentów produkcyjnych i niemożliwość zrealizowania produkcji na optymalnym poziomie. Pogarszający się obraz rynku przyczep i naczep spowoduje, że tegoroczne wyniki spółki ponownie znajdą się pod presją. Schłodzenie popytu przy rosnących kosztach produkcji będzie prowadzić do zmiany układu sił na rynku i postępującej jego konsolidacji w dłuższym terminie wokół największych podmiotów na rynku w tym WLT. Tegoroczne zawirowania rynkowe stanowią naszym zdaniem szansę dla WLT do umocnienia swoich udziałów rynkowych w perspektywie najbliższych 2-3 lat (klienci będą szukać stabilnych dostawców, nie tylko jeżeli chodzi o firmy transportowe ale także producentów samochodów ciężarowych). Obraz rynku w Europie w perspektywie kolejnych 3-4 lat nie ulega zmianie. Prognozy wolumenowe, które zawarliśmy w raporcie bazują na średniocyklicznych wolumenach rynku oraz na wzroście udziałów rynkowych WLT. Jedyną fundamentalną zmianą jest ubytek rynku rosyjskiego/białoruskiego, który obniża nasze wolumeny o ok. 1500 szt. w perspektywie 3-4 lat, jednak bazując na odwołanej prognozie zarządu tegoroczna ekspansja sprzedaży na rynkach Europy Zachodniej miała być większa niż zakładaliśmy

 

Reklama

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW

Czytaj więcej