Wysokie ceny stali ograniczają potencjał zakupowy konkurencji
Naszym zdaniem obecnie największą wyzwaniem dla konkurentów MFO obok problemów z dostępnością stali jest finansowania jej zakupu na skutek gwałtownego wzrostu cen. Instytucje finansujące i ubezpieczające, są mniej skłonne do finansowania kapitału obrotowego/ ubezpieczania należności z uwagi na coraz większe ryzyko spowolnienia gospodarczego. W tej sytuacji naturalną przewagę mają podmioty z mocnym bilansem, które są w większym stopniu samowystarczalne w zakresie finansowania bieżącej działalności. W tym kontekście na plus wyróżnia się MFO, które po Q1’22 miało gotówkę netto, dodatkowo było widać wyraźny wzrost zobowiązań handlowych, co świadczy o rosnącej sile przetargowej MFO, która w coraz większym stopniu finansuje się w oparciu o swoich dostawców, czyli huty stali (po części może mieć to związek ze słabym popytem z branży motoryzacyjnej). Tym samym podmioty ze zdrowym bilansem o wzrostowym profilu biznesu, będą zwiększać swoje udziały rynkowe korzystając z efektu skali, stając się wiarygodnym partnerem handlowym zarówno dla swoich klientów jak również dostawców.
Presja po stronie wynagrodzeń oraz energii z marginalnym wpływem na wyniki
Proces produkcyjny w MFO charakteryzuje się stosunkowo niskim zużyciem energii. Szacujemy, że tegoroczne koszty energii elektrycznej w MFO wzrosną o ok. 50%, co oznacza łączne wydatki na zakup energii na poziom ok. 5mln. W przypadku wynagrodzeń zakładamy ok. 10% wzrost zatrudnienia w br. (~30 osób) oraz wzrost wynagrodzeń o 10%, co łącznie przekłada się na dodatkowe 5mln kosztów (w ub.r. poziom wynagrodzeń bez wynagrodzeń zarządu wyniósł 33,4mln PLN).
Komentarz do wyników za Q1’22
Pomimo iż wyniki w Q1’22 było gorsze od naszych oczekiwań oceniamy je pozytywnie z uwagi na bardzo mocną generacje gotówki w Q1’22 na poziomie ok. 65mln PLN. OCF wyniósł w Q1’22 blisko 71mln PLN, pomimo przyrostu należności handlowych o 45mln PLN. Spółka zmniejszyła poziom zapasów o 30mln PLN kw./kw. (są one na poziomie 209mln PLN vs. 111mln PLN przed rokiem). Mocny OCF to również zasługa silnej pozycji negocjacyjnej, spółki która w większym stopniu zaczęła się finansować na koszt swoich dostawców (przyrost zobowiązań z tytułu dostaw o 64mln PLN kw./kw. i 105mln PLN r./r.).
Dobre momentum wynikowe w Q2’22
Zgodnie z tym co pisaliśmy w komentarzu do wstępnych wyników za Q1’22, w Q2’22 oczekujemy poprawy wyników kw./kw. z uwagi na opóźniony efekt FIFO w spółce względem dystrybutorów takich jak Bowim czy Stalprofil (MFO jest przetwórcą stali), co było także widoczne w ub.r. W nadchodzących kwartałach będziemy mieli do czynienia z jednej strony ze spadkiem popytu z przemysłu/ budownictwa mieszkaniowego, z drugiej strony odnosimy wrażenie że problemy z dostępnością stali w Europie w większym stopniu będą dotykać konkurentów MFO, którzy posiłkowali się zakupami na wschodzie Europy. Dzięki zakupowi bocznicy kolejowej w ub.r. spółka może obecnie realizować dostawy z hut europejskich, które nie mają pełnego obłożenia sprzedaży z uwagi na brak odbiorów z sektora motoryzacyjnego. Tym samym spółka będzie zdobywać udziały rynkowe oraz przejmować klientów konkurencji w nadchodzących miesiącach. Uruchomienie linii dedykowanej do profili solarnych powinno być dodatkowych wsparciem dla wolumenów sprzedaży w H2’22.
Polityka dywidendowa
Tegoroczna dywidenda z zysku za ub.r. okazała się wyższa od naszych oczekiwań na poziomie 3 PLN (DPR=15%). Zgodnie z rekomendacją zarządu DPS ma wynieść 4 PLN (DPR=20%), na dzień dywidendy proponuje się 12 sierpnia, a na dzień wypłaty 2 września. Zakładamy że w 2023r DPR wzrośnie do poziomu min. 30%, co wg naszych prognoz implikuje DPS w wysokości 3,7 PLN. Po zakończeniu programu inwestycyjnego na zakupionej działce, spodziewamy się wzrosty DPR.
Założenia długoterminowe i zmiana prognoz
W ub. latach marża EBITDA w przeliczeniu na tonę stali znajdowała się w przedziale 270-315 PLN/t. Br. będzie wyjątkowy i marża ta wzrośnie naszym zdaniem do 640 PLN/t, wobec 1120 PLN/t w ub.r.. Zakładamy fundamentalną zmianę na rynku (konsolidacja branży przez wypadnięcie mniejszych podmiotów), która pozwoli MFO zwiększyć sprzedaż do poziomu >200 tys. ton profili stalowych w perspektywie 2-3 lat, przy poprawie jednostkowej marży EBITDA do 400 PLN/t (wzrost udziału profili specjalnych), implikując tym samym >80mln PLN rocznego zysku EBITDA, a FCFE yield wyniesie ponad 12%. Szczegółowe założenia operacyjne prezentujemy na stronie 13.