W związku z występującą sezonowością pierwszy kwartał (niski sezon) jest zazwyczaj najsłabszym wynikowo okresem w roku dla spółki. Czas ten wykorzystywany jest przez ENT do przygotowań do wysokiego sezonu (przegląd floty itp.) i inwestycji (np. pozyskanie dodatkowych maszyn co wiążę się z poniesieniem przedpłat). W omawianym kwartale spółka wykorzystywała całą dostępną flotę 25 samolotów (23 samoloty Boeing 737- 800 oraz 2 maszyny 737 MAX 8) oraz dwie dodatkowe maszyny wynajęte na zasadzie wet-lease.
Zobacz także: Raport finansowy Enter Air – podsumowujemy konferencję wynikową. Mamy wiele ciekawych spostrzeżeń…
Pomimo występującej sezonowości spodziewamy się, że 1Q’23 przyniósł znaczącą poprawę popytu na usługi spółki (m.in. efekt mocnego konsumenta – popyt wspierany przez Ukraińców, słaba kondycja konkurencji, spadek atrakcyjności lokalnych ofert przez rosnące ceny), co w istotny sposób przełożyło się na wzrost r/r (ok. +20%) liczby wykonywanych lotów w tym okresie. Uwzględniając m.in. spadek cen paliwa lotniczego i walut względem PLN szacujemy, że w omawianym okresie Enter Air wypracował 308,7 mln PLN przychodów (+43,5% r/r), z czego 96,8% stanowiły usługi lotnicze (298,6 mln PLN, +44,4% r/r), a za resztę odpowiadała sprzedaż pokładowa (10 mln PLN, +19,5% r/r). Według naszych obliczeń, wynik brutto ze sprzedaży w minionym kwartale wyniósł – 2,3 mln PLN (-4,5 mln PLN – usługi lotnicze, 2,2 mln PLN – sprzedaż pokładowa). Na poziomie EBITDA MSSF 16 prognozujemy 40,9 mln PLN (+125,7% r/r; pragniemy przypomnieć, że w analogicznym okresie 2022 r. spółka zanotowała -4,3 mln PLN z pozostałej działalności operacyjnej co dot. odpisu aktualizującego środki trwałe oraz straty na sprzedaży samolotu Boeing 737-800). W związku z pozytywnym wpływem różnic kursowych (ok. 60,5 mln PLN), szacujemy że spółka w 1Q’23 miała 22,5 mln PLN zysku netto (vs 68,7 mln PLN straty w 1Q’22). Po oczyszczeniu o różnice kursowe prognozujemy 27,4 mln PLN straty (vs 39,6 mln PLN straty w 1Q’22).
2023 r. – zdaniem spółki rok 2023 zapowiada się bardzo dobrze. Zamówienia przewyższają jej obecne możliwości przewozowe. Pierwszy raz w historii, biura podróży po wstępnych rezerwacjach, które robiły w 2022 roku, nie dokonują żadnych anulacji, tylko chcą zwiększenia zakresu współpracy. Nadal trwa proces dopasowywania kontraktów i zasobów grupy. ENT próbuje pozyskać dodatkowe samoloty, które będą dostępne na lato. W wysokim sezonie spółka planuje latać na 32 samolotach (4 nowe, 3 w formule wet lease) vs 27 w 2022 r. Enter planuje w tym roku duży wzrost liczby operacji lotniczych, który powinien się przełożyć na zwyżkę tegorocznych przychodów.
Dywidenda – zdaniem spółki w tym roku prawdopodobnie nie uda się wypłacić dywidendy, ponieważ jeszcze przez rok wiąże ją umowa z PFR, która wprowadza bezdyskusyjną blokadę dywidendy. Przypuszczalnie dywidenda będzie możliwa dopiero po rozstaniu z PFR, wtedy jednak powinna być na rekordowym poziomie.
Potencjalne akwizycje - grupa nie wyklucza akwizycji np. w Skandynawii, ale raczej nie dojdzie do nich w 2023 roku.
Nowy hangar – spółka nadal szuka lokalizacji na nowy hangar w Południowej Europie oraz w Polsce. ENT prowadzi zaawansowane rozmowy z jednym z polskich portów. Decyzje prawdopodobnie zostanie podjęta w perspektywie najbliższych kilku miesięcy, a hangar powinien być gotowy w ciągu dwóch lat.
Umowa z TUI Poland i Rainbow Tours – w 1Q’23 Enter zawarł dwie umowy czarteru lotniczego (lato 2023 – zima 2023/2024), których szacunkowa wartość kształtuje się odpowiednio na poziomie: 718,3 mln PLN/ 196,8 mln PLN.
Chair – zakładamy, że w 1Q’23 wyniki tego podmiotu oscylowały w okolicach -1 mln PLN