Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Wyniki finansowe spółki Agora od początku 2023 roku – niby dobrze, ale nie do końca

|
selectedselectedselected
Wyniki finansowe spółki Agora od początku 2023 roku – niby dobrze, ale nie do końca | FXMAG INWESTOR
własne źródło
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Agora w wynikach za 1Q23 przekazała mieszankę zarówno dobrych, jak i złych wiadomości. W każdym segmencie można odnaleźć oba ich rodzaje, choć najwięcej pozytywnych było w segmencie kinowym, a najmniej w prasowym. Ich łączny efekt to strata operacyjna w wysokości 11,1 mln PLN (bez MSSF16), ale znacznie mniejsza niż przed rokiem. Poprawa najbardziej widoczna była w segmentach kinowym i reklamy zewnętrznej, podczas gdy segment internetowy nadal przechodzi transformację, a prasowy pozostaje pod dużym ciężarem kosztów, przy słabej sprzedaży. Specyficzna sytuacja wystąpiła natomiast w segmencie radiowym.

Z punktu widzenia korporacyjnego najważniejszym i długo oczekiwanym wydarzeniem było podtrzymanie w lutym przez sąd apelacyjny wyroku uchylającego decyzję UOKiK i wyrażającego bezwarunkową zgodę na przejęcie przez Agorę kontroli nad Eurozet. Agora bezzwłocznie dokupiła udziały stanowiące 11% ogólnej liczby głosów i w konsekwencji od 27 lutego objęła tę spółkę konsolidacją. Wpływ tego zdarzenia na poziomie operacyjnym jednak nie był jeszcze w 1Q23 znaczący z uwagi na fakt, że konsolidacją objęty był jedynie jeden miesiąc kwartału, a dodatkowo sezonowo 1Q ma w biznesie radiowym mniejsze znaczenie. Na poziomie sprawozdawczym, Agora rozpoznała natomiast 45,3 mln PLN zysku z ponownej wyceny posiadanych wcześniej udziałów, co wykazano w pozycjach finansowych, czyli poniżej EBIT i nie wpłynęło to też na wielkość przepływów pieniężnych.

 

 

Reklama

Pod względem sprawozdawczym równie znaczące miało być, obiecywane przez spółkę od wielu lat, przyporządkowanie kosztów dotychczas wykazywanych jako „ogólne” do poszczególnych segmentów. Jest to w przypadku Agory istotne, gdyż koszty te wielokrotnie w przeszłości były większe niż suma wyników operacyjnych segmentów. W zaraportowanych wynikach widoczny jest efekt tej operacji, jednak w mniejszym stopniu niż się spodziewaliśmy. W 1Q23 nieprzypisane koszty wciąż wyniosły 10,8 mln PLN, a do tego Agora na poziomie wyniku Grupy pomniejszyła jeszcze wynik EBIT o dalsze 2,3 mln PLN tytułem korekty konsolidacyjnej przychodów (łącznie 13,1 mln PLN obniżenia EBIT, w stosunku do łącznego wyniku segmentów). Przed rokiem pozycje te wyniosły odpowiednio 12,9 mln PLN i 4,8 mln PLN (razem 17.7 mln PLN obniżenia EBIT). W 1Q23 spółka poniosła koszty związane z przejęciem Eurozet i dodatkowo zaksięgowała amortyzację przeszacowań aktywów Eurozet, przy czym nie podała dokładnych kwot. Według naszych szacunków w skali roku nadal 40-50 mln PLN Grupa Agora może wykazywane jako koszty centrali oraz korekty przychodów. Jednak spółka jest bardzo oszczędna w informacjach na ten temat, więc jeden kwartał to może być za mało do ostatecznej oceny podjętych działań.

 

  • Rynek reklamy. Z punktu widzenia Agory rynek reklamy zachowywał się pozytywnie. Całość rynku wzrosła w 1Q23 o 5,5% r/r, a segmentami o ponadprzeciętnej dynamice były te, na które Agora ma dużą ekspozycję. Najwyższą dynamikę wykazał segment kinowy (36,5% r/r), a następnie internetowy (+8,0% r/r) i outdoor (+5,5% r/r), natomiast segment radiowy wzrósł o 5,0% r/r. Segmentami tradycyjnie oddającymi pola były TV (+4,0% r/r) i dzienniki (-3,0 % r/r). Spółka kondycję rynku ocenia jako lepszą niż na początku roku, ale prognozę rocznej zmiany utrzymuje na +2% / +4%.

  • Segment Film i książka. Frekwencja w kinach wyniosła szacunkowo 12,8 mln biletów, czyli 23,1% więcej r/r. Filmami, które w największym stopniu się do tego przysłużyły był Avatar 2 i Kot w butach - Ostatnie życzenie. Warto wspomnieć, że wspomniana liczba biletów jest mniejsza o 32% od ilości sprzedanej w 1Q19, co oznacza że wciąż pozostaje spora część widowni do odzyskania. Przychody ze sprzedaży biletów wzrosły o 31,1% r/r, a ze sprzedaży w barach kinowych o 51,1%. Przychody z reklamy w kinach wzrosły o 55,3% i były już wyższe o 5,8% od osiągniętych w 1Q19, czyli przed pandemią. Jest to jednak zasługa po części przeniesienia przychodów ze sprzedaży reklam z segmentu Radio. Przychody z działalności gastronomicznej, czyli sieci barowej funkcjonującej w ramach segmentu, wzrosły o 16,7%, co w części było zasługą wzrostu liczby lokali Pasibus do 12. Przychody z działalności filmowej wyniosły 6,3 mln PLN, w porównaniu do 17,5 mln PLN przed rokiem. Jest to jednak pozycja o wysokiej zmienności, co wynika z nieregularności wprowadzania tytułów filmowych do dystrybucji i różnej ich popularności.

 

Wyniki finansowe spółki Agora od początku 2023 roku – niby dobrze, ale nie do końca - 1Wyniki finansowe spółki Agora od początku 2023 roku – niby dobrze, ale nie do końca - 1

 

Dzięki utrzymaniu w ryzach wzrostu kosztów (+3,7% r/r), przy przychodach ogółem wyższych o 18,7%, wynik operacyjny pozbawiony wpływu MSSF16 wyniósł 10,1 mln PLN, wobec straty -5,5 mln PLN przed rokiem. Spółka zapewnia, że efekt indeksacji czynszów za kina jest już widoczny i w 2Q23 ich łączna wielkość powinna być nawet niższa niż w 1Q23, gdyż renegocjuje ich wysokość z właścicielami galerii. Udane renegocjacje mają charakter porozumień krótkoterminowych, gdyż obie strony mają nadzieję, że już za rok, najdalej dwa kina powrócą do dobrej formy. Jednocześnie wyraża optymizm odnośnie frekwencji w kolejnych kwartałach. W maju premiery miały tzw. blockbustery: Strażnicy Galaktyki, Szybcy i wściekli, a wkrótce do kin wejdą kolejne: Spider-Man, Indiana Jones, Transformers i Flash. Liczba kin zwiększyła się o jedno, zlokalizowane w Koszalinie, z tym że jego otwarcie zostało zakontraktowane jeszcze przed pandemią i obecnie nie ma w planach nowych obiektów.

  • Segment Reklama zewnętrzna. Przychody segmentu wzrosły o 21,2% r/r i przekroczyły przychody z 1Q19 o 2,6%, czyli okresu sprzed pandemii. Przychody z samych nośników cyfrowych wzrosły o 75% r/r. W kwietniu AMS podniósł cenniki, co zapowiedział z wyprzedzeniem i w efekcie wywołał wzmożony popyt wyprzedzający. Ceny wzrosły, w zależności od formatu od 4% do 20%. Jednocześnie wzrost kosztów (bez MSSF16) udało się powstrzymać do wartości +6,6% r/r, przy czym w danych tych widoczna jest wspomniana wcześniej alokacja kosztów ogólnych i dane są nie w pełni porównywalne. Widoczne jest to głównie w danych za 1Q22, gdyż przyjmując za bazę aktualnie podawane dane, to koszty wzrosły tylko o 3,9%. W reklamie zewnętrznej 1Q sezonowo jest słabszym okresem i choć wynik operacyjny bez MSSF16 wyniósł -0,6 mln PLN, jednak jest to zmiana z -4,7 mln PLN przed rokiem (-5,6 mln PLN wg nowej bazy).

  • Segment Internet. Kolejny kwartał w wynikach segmentu widoczne są efekty zmiany modelu w spółce Yieldbird, polegające na przejściu z modelu mieszanego usługowo-produktowego, na całkowicie produktowy. Do tego konieczne jest znalezienie nowych klientów, co według zapewnień zarządu jest na dobrej drodze i efekty mają być widoczne w skali całego roku. Docelowo nowy model ma wykazywać się istotnie wyższymi marżami. Na razie wciąż widoczne jest to głównie w spadku przychodów (-14,8% r/r). Drugi z głównych składników segmentu, czyli portal gazeta.pl odnotował wzrost wpływów z reklamy, choć zarząd określił go jako symboliczny. Jako przyczynę wskazano powrót budżetów reklamowych do innych mediów i internet, który był głównym beneficjentem pandemii. Łączny efekt dla omawianego segmentu w 1Q23 to strata operacyjna -3,3 mln PLN. W skład segmentu wchodzi też spółka ROI Hunter, w której Agora ma 23,9% udziałów, czyli nie jest konsolidowana metodą pełną. Udział w jej wyniku uwzględniany jest w pozycji finansowej i choć spółka nie podaje w danych za 1Q23 szczegółów na ten temat, to wywnioskować można, że ROI Hunter wykazał znaczną stratę netto (około -5,0 / -5,5 mln PLN).

  • Segment Radio. Kluczowym wydarzeniem dla segmentu było objęcie konsolidacją spółki Eurozet, o czym już wspomnieliśmy wcześniej. Objęła ona tylko miesiąc marzec, a dodatkowo 1Q w biznesie radiowym jest okresem słabszym sezonowo. W efekcie przychody segmentu wzrosły o 75,9% r/r, ale zysk operacyjny bez MSSF16 wyniósł zaledwie 0,6 mln PLN, wobec straty -2,2 mln PLN przed rokiem. Z przychodów segmentu przeniesione zostały do segmentu kinowego przychody ze sprzedaży reklamy kinowej. Łącznie Grupa Agora stała się po transakcji drugim co do wielkości nadawcom radiowym w Polsce, z udziałem 26% w czasie słuchania radia w 1Q23. Jeżeli jednak uwzględni się jedynie miasta powyżej 100 tys, mieszkańców, to udział ten staje się największym i wyniósł 34,1% (Grupa RMF 31,3%). Liczba subskrybentów radia Tok FM wzrosła o 26,3% r/r, do 33,1 tys.

Zobacz także: Kontrowersyjna spółka, która jest hitem ostatnich tygodni na GPW, zbliża się kapitalizacją do producentów gier

Reklama

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama