Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

WIELTON: podsumowanie konferencji wynikowej [lekko negatywne] oraz komentarz analityczny

|
selectedselectedselected
WIELTON: podsumowanie konferencji wynikowej [lekko negatywne] oraz komentarz analityczny | FXMAG INWESTOR
Materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

#Rynek naczep i przyczep w Q1’22

  • W Q1’22 rynek przyczep i naczep odnotowuje wzrosty na większości rynków, za wyjątkiem polski gdzie rynek spada o 3% (spadek o 20% w marcu)
  • Rynek francuski jest płaski r./r. z dodatnią tendencją w marcu W UK rynek po dwóch miesiącach rośnie o 14% r./r., zarząd widzi na tym rynku szansę na przejęcie części wolumenów, które miały być dedykowane w br. na rynki wschodnie
  • Z uwagi na wysoki popyt na rynku brytyjskim, Wielton może rozpocząć produkcję nie tylko podwozi ale także wyrobów gotowych dla LD, która pomimo inwestycji w zmianę produkcji z gniazdowej w liniową i zwiększeniu mocy produkcyjnych nie jest w stanie w pełni zaspokoić popytu rynkowego

#Pozostałe

  • Sytuacja w Rosji dotknęła także konkurentów Wieltona, Schmitz posiada tam duże aktywa produkcyjne, niektórzy byli także mocno uzależnieni od zakupów sklejki na rosyjskim rynku - Indeksacja RMI stosowana jest tylko dla dużych kontraktów np. Amazon, nie dotyczy mniejszych umów na kilka naczep
  • Wolumeny sprzedaży w Q2’21 spadną z uwagi na zawirowanie na rynku rosyjskim
  • Większość produktów dedykowanych na rynek rosyjski (głównie wywrotki) może być ulokowana na innych rynkach
  • Zarząd szacuje, że ok. 50% wolumenów planowanych na rynek rosyjski uda się uplasować na innych rynkach (m.in. UK)
  • Dostawcy komponentów i materiałów zapowiadają dalsze podwyżki cen
  • Wyniki Q3’21 będą pod silną presją zmiany cen
  • Ciężko obecnie przewidzieć jak klient końcowy zareaguje na dalsze podwyżki cen, które będą wprowadzane na skutek rosnących cen materiałów
  • W najbliższym czasie planowana jest inwentaryzacja backlogu pod kątem dostępności komponentów i realnych możliwości produkcji
  • Część producentów samochodów ciężarowych wstrzymała produkcje w fabrykach z uwagi na dalsze problemy z półprzewodnikami oraz wiązkami elektrycznymi produkowanymi na Ukrainie
  • Decyzja o skali tegorocznych wydatków inwestycyjnych zostanie podjęta do końca kwietnia
  • Aktualizacja strategii może nastąpić pod koniec br., jeżeli sytuacja na wschodzie się ustabilizuje
  • Celem zarządu jest większa unifikacja produktów w ramach grupy, co pozwoli obniżyć koszty zakupów oraz produkcji. Docelowo unifikacja produktów miałaby wynosić ok. 70%

 

Komentarz:

Wydźwięk konferencji miał dla nas lekko negatywny przekaz. Zarząd widzi co prawda dobrą sprzedaż w Q1’22 i mocny popyt na rynkach Europy Zachodniej, jednak ubytki na rynku rosyjskim/ukraińskim/białoruskim, gdzie w ub.r. trafiło ok. 3000 szt. będą szczególnie odczuwalne w Q2’22. Dodatkowo w marcu zarysowała się negatywna tendencja na rynku polskim, która naszym zdaniem może być kontynuowana.

 

#Ryzyka jakie dostrzegamy w perspektywie najbliższych kwartałów: 1) dalsza presja na marże spowodowana rosnącymi cenami stali i komponentów (nie wszystkie umowy zawierają indeks RMI), 2) ryzyko problemów płynnościowych w firmach transportowych w regionie CEE, dla których przewozy ze wschodu miały istotny udział w wolumenach przewozu, 3) pogorszeniem sytuacji finansowej w firmach transportowych – wysoka dynamika wynagrodzeń, brak pracowników, wyższe ceny paliwa, rosnące raty leasingowe (szczególnie w CEE), 4) rosnąca presja cenowa konkurencji związana z koniecznością ulokowania w Europie wolumenów, które były przewidziane na rynki wschodnie, 5) braki komponentów produkcyjnych i niemożliwość zrealizowania produkcji na optymalnym poziomie. Pogarszający się obraz rynku przyczep i naczep spowoduje, że tegoroczne wyniki spółki ponownie znajdą się pod presją. Schłodzenie popytu przy rosnących kosztach produkcji będzie prowadzić do zmiany układu sił na rynku i postępującej jego konsolidacji w dłuższym terminie wokół największych podmiotów na rynku w tym WLT. Tegoroczne zawirowania rynkowe stanowią naszym zdaniem szansę dla WLT do umocnienia swoich udziałów rynkowych w perspektywie najbliższych 2-3 lat (klienci będą szukać stabilnych dostawców, nie tylko jeżeli chodzi o firmy transportowe ale także producentów samochodów ciężarowych). Obraz rynku w Europie w perspektywie kolejnych 3-4 lat nie ulega zmianie. Prognozy wolumenowe, które zawarliśmy w raporcie bazują na średniocyklicznych wolumenach rynku oraz na wzroście udziałów rynkowych WLT. Jedyną fundamentalną zmianą jest ubytek rynku rosyjskiego/białoruskiego, który obniża nasze wolumeny o ok. 1500 szt. w perspektywie 3-4 lat, jednak bazując na odwołanej prognozie zarządu tegoroczna ekspansja sprzedaży na rynkach Europy Zachodniej miała być większa niż zakładaliśmy

 

Reklama

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego GPW

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama