Segment BCG
Zgodnie z naszymi oczekiwaniami, w 4Q’23 nastąpił istotny wzrost sprzedaży szczepionki BCG 10 oraz Onko BCG. W przypadku szczepionki (+82,7% r/r) było to spowodowane przesunięciem części sprzedaży z 3Q’23 na 4Q’23. W całym 2023 r. przychody ze sprzedaży BCG 10 wzrosły +29,5% r/r. Spadek średniej ceny opakowania (-5,4% r/r) został nadrobiony wysokim wolumenem sprzedaży (+36,9% r/r). Podobnie sytuacja kształtowała się w Onko BCG – spadek ceny jednostkowej (-4,2% r/r) w połączeniu ze wzrostem wolumenu sprzedaży (+9,5%) dały +4,9% wzrostu przychodów w całym roku. 4Q’23 był najlepszy wolumenowo w Onko w historii spółki (22,8 tys. sprzedanych opakowań Onko BCG ).
Segment tradycyjny
Sprzedaż Distreptazy w 4Q’23 odnotowała istotny wzrost (+139%) i okazała się delikatnie niższa, niż oczekiwaliśmy. Wynikało to zarówno z niższych od prognozowane wolumenów sprzedaży oraz spadku ceny jednostkowej opakowania. Warto zauważyć, że w całym 2023 r. wolumen sprzedaży leku wzrósł +67% r/r. Pozostała sprzedaż w minionym kwartale okazała się delikatnie wyższa od naszych założeń. Sprzedaż Lakcid nadal nie została uruchomiona, co oznacza przedłużanie negocjacji nowych warunków sprzedażowych z Polpharmą.
Ceny oraz rentowność poszczególnych produktów jest uzależniona od struktury geograficznej sprzedaży w danym okresie. Marża brutto na sprzedaży w 4Q’23 okazała się delikatnie niższa od naszych prognoz (63,8% vs 65,0% ocz.) Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu były nieco niższe od oczekiwań – spodziewaliśmy się mocniejszego wpływu wynagrodzeń nowego zespołu sprzedażowego. Dodatkowo, na poziom EBIT pozytywnie wpłynęły pozostałe przychody operacyjne, gdzie istotną rolę odegrało rozliczenie przyznanych dotacji (0,7 mln PLN w 4Q’23), a także wycena nieruchomości inwestycyjnych do wartości godziwej (0,3 mln PLN). Wynik netto został obniżony głównie przez ujemne różnice kursowe.
Zobacz także: Korekta dopadła globalne rynki akcji. Krajowy WIG20 na podium z indeksami DAX i S&P500
Komentarz BDM: 4Q’23 był dla spółki rekordowy pod względem przychodów i marży brutto ze sprzedaży. Lekko niższy od oczekiwań poziom przychodów, w naszej ocenie wynika z miksu sprzedażowego i zróżnicowania cen produktów na poszczególnych rynkach. Pozytywnie oceniamy poziom zysku operacyjnego – koszty okazały się lekko niższe od naszych założeń, a rozliczenie dotacji zrekompensowało niższy od prognoz wzrost przychodów. Spadek EBIT w całym 2023 r. wynika ze zwiększonych kosztów operacyjnych, na które wpływ miał m. in. wzrost kosztów wynagrodzeń. W 2023 r. spółka uruchomiła nowy kanał dystrybucji – zespół przedstawicieli handlowych, co wiązało się z zatrudnieniem dodatkowych pracowników. Zysk netto obciążony był ujemnymi różnicami kursowymi. Wyniki 4Q’23 oceniamy neutralnie. Mimo znaczącego wzrostu zysku w minionym kwartale, wyniki całego roku były niższe, niż rok wcześniej. Wiąże się to ze zmianami, jakie zachodzą w spółce, m. in. utworzeniem zespołu sprzedażowego, dzięki czemu w marcu’24 spółka mogła zrezygnować ze współpracy z dystrybutorem działającym na krajowym rynku, co w naszej ocenie pozwoli zaoszczędzić na prowizji oraz zwiększy elastyczność spółki we współpracy z krajowymi podmiotami.
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0
Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)! Obserwuj FXMAG>>