Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Słońce, morze i zyski: boom w branży turystycznej przynosi rekordowe zwroty dla inwestorów

|
selectedselectedselected

Akcje plażowe szybują w górę: firmy z branży podróży i turystyki zwracają akcjonariuszom sześć razy więcej niż globalne akcje

[eToro] Akcje plażowe szybują w górę: firmy z branży podróży i turystyki zwracają akcjonariuszom sześć razy więcej niż globalne akcje
depositphotos.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop
  • Analiza eToro dotyczyła ostatnich wyników tzw. "akcji plażowych" – rezerwacji, rozrywki, linii lotniczych, rejsów wycieczkowych i hoteli
  • Globalne i europejskie koszyki akcji plażowych zwróciły odpowiednio 46 proc. i 24 proc. w ubiegłym roku w porównaniu z 7 proc. dla globalnych akcji
  • Najlepsze wyniki uzyskały firma wycieczkowa Royal Caribbean (84 proc.) i linie Delta Airlines (54 proc.) 
 
 W miarę zbliżania się wakacji oraz odradzania się branży turystycznej i podróżniczej, analiza przeprowadzona przez platformę handlową i inwestycyjną eToro pokazuje, że "akcje plażowe" szybują wysoko, zwracając sześć razy więcej niż globalne akcje w ciągu ostatniego roku.

eToro stworzyło dwa “koszyki plażowe” składające się z 15 akcji każdy, o równej wadze, obejmujące spółki z branży rezerwacji, rozrywki, linii lotniczych, rejsów wycieczkowych i hoteli. Jeden powstał dla globalnych liderów branży, a drugi – dla firm skoncentrowanych na Europie. Obydwa osiągnęły w ubiegłym roku lepsze wyniki niż rynki globalne. Podczas gdy globalny koszyk zyskał 46 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy, wyprzedzając nawet wysoko notowany NASDAQ-100 (+37 proc.), europejski koszyk zwrócił 24 proc., przy wzroście globalnych akcji o zaledwie 7 proc. w tym samym okresie.

Ben Laidler, strateg ds. rynków globalnych w eToro, wyjaśnił: Akcje plażowe osiągnęły niesamowite wyniki w ubiegłym roku, dzięki silnemu wzrostowi w sektorach podróży i hotelarstwa. Ruch lotniczy odnotował w ubiegłym roku ogromny wzrost o 37 proc., napędzany przez podróże międzynarodowe. Rezerwacje hotelowe również poszybowały w górę o 80 proc., a branża rejsów wycieczkowych odnotowała 50 proc. odbicie liczby pasażerów, przekraczając poziomy sprzed pandemii w 2019 roku.

Po trzech kolejnych latach imponującego wzrostu o 20 proc., branża turystyczna jest teraz gotowa do dalszych postępów, przekraczając swoje szczyty sprzed pandemii, starając się dogonić globalną gospodarkę, która w tym roku będzie o 25 proc. większa w porównaniu do 2019 roku.

Wśród najlepszych wyników w globalnym koszyku znalazły się Royal Caribbean, które wzrosły o 84 proc., a następnie Delta Airlines (54 proc.) i Carnival Cruises (43 proc.). Z kolei cena akcji American Airlines nie zmieniła się w ciągu ostatniego roku, podczas gdy Walt Disney odnotował niewielki wzrost o 4 proc. 

W Europie, Melia Hotels wyróżniła się 31-procentowym wzrostem, a tuż za nią uplasowały się biura podróży EDreams (27 proc.) i Accor Hotels (24 proc.). Z drugiej strony, Lindblad Expeditions doświadczył znacznego spadku o -33 proc., podczas gdy grupa gier Evolution i technologia podróżnicza Amadeus odnotowały bardziej umiarkowane spadki, odpowiednio o -4 proc. i -2 proc.

 

Koszyki akcji plażowych (rezerwacje, rozrywka, linie lotnicze, rejsy i hotele)

Globalny

YTD

Europejski

YTD

Booking

43%

Edreams

27%

Expedia

21%

Booking

43%

Airbnb

16%

Amadeus

-2%

Walt Disney

4%

Flutter Entertainment

1%

Live Nation

25%

Evolution

-4%

Las Vegas Sands

-26%

Fluidra

39%

Delta Air Lines

54%

IAG

17%

Ryanair

20%

Aena

17%

American Airlines

0%

Ryanair

20%

Marriott

33%

Melia Hotels

31%

Intercontinental Hotels

42%

Accor Hotels

24%

Hilton

40%

NH Hotels

17%

Carnival Cruises

43%

Carnival Cruises

43%

Royal Caribbean

84%

Tui

3%

Norwegian Cruise Lines

15%

Lindblad Expeditions

-33%

Łącznie:

46%

Łącznie:

24%

Dotychczasowe wyniki nie są wyznacznikiem przyszłych rezultatów.

Branża podróży i turystyki konfunduje sceptyków ciesząc się "nową normalnością" silnego popytu i siły cenowej. Wolumeny odzyskały poziomy sprzed pandemii, ale na ten moment, pozostają w tyle za globalną gospodarką, która jest o jedną czwartą większa. Jednocześnie, ograniczona nowa zdolność produkcyjna utrzymuje wysoką siłę cenową – podsumowuje Ben Laidler.

 

Zobacz także: 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


eToro null

eToro

eToro zostało założone w 2007 roku w celu globalnego otwarcia rynków inwestycyjnych, aby każdy mógł handlować i inwestować w prosty oraz przejrzysty sposób. Platforma eToro umożliwia ludziom inwestowanie w wybrane przez nich aktywa, od akcji i towarów po kryptowaluty. Jesteśmy globalną społecznością ponad 20 milionów zarejestrowanych użytkowników, którzy dzielą się swoimi strategiami inwestycyjnymi, ponieważ platforma daje możliwość kopiowania działań tych użytkowników, którzy odnieśli największy sukces. Dzięki prostej i intuicyjnej obsłudze użytkownicy mogą z łatwością kupować, przechowywać i sprzedawać aktywa, monitorować swój portfel w czasie rzeczywistym oraz dokonywać transakcji w dowolnym momencie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

eToro to platforma inwestycyjna obejmująca wiele aktywów. Wartość Twoich inwestycji może wzrosnąć lub spaść. Twój kapitał jest zagrożony.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autora możesz obserwować na LINKEDIN | FACEBOOK TWITTER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Reklama
Reklama