- Analiza eToro dotyczyła ostatnich wyników tzw. "akcji plażowych" – rezerwacji, rozrywki, linii lotniczych, rejsów wycieczkowych i hoteli
- Globalne i europejskie koszyki akcji plażowych zwróciły odpowiednio 46 proc. i 24 proc. w ubiegłym roku w porównaniu z 7 proc. dla globalnych akcji
- Najlepsze wyniki uzyskały firma wycieczkowa Royal Caribbean (84 proc.) i linie Delta Airlines (54 proc.)
eToro stworzyło dwa “koszyki plażowe” składające się z 15 akcji każdy, o równej wadze, obejmujące spółki z branży rezerwacji, rozrywki, linii lotniczych, rejsów wycieczkowych i hoteli. Jeden powstał dla globalnych liderów branży, a drugi – dla firm skoncentrowanych na Europie. Obydwa osiągnęły w ubiegłym roku lepsze wyniki niż rynki globalne. Podczas gdy globalny koszyk zyskał 46 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy, wyprzedzając nawet wysoko notowany NASDAQ-100 (+37 proc.), europejski koszyk zwrócił 24 proc., przy wzroście globalnych akcji o zaledwie 7 proc. w tym samym okresie.
Ben Laidler, strateg ds. rynków globalnych w eToro, wyjaśnił: Akcje plażowe osiągnęły niesamowite wyniki w ubiegłym roku, dzięki silnemu wzrostowi w sektorach podróży i hotelarstwa. Ruch lotniczy odnotował w ubiegłym roku ogromny wzrost o 37 proc., napędzany przez podróże międzynarodowe. Rezerwacje hotelowe również poszybowały w górę o 80 proc., a branża rejsów wycieczkowych odnotowała 50 proc. odbicie liczby pasażerów, przekraczając poziomy sprzed pandemii w 2019 roku.
Po trzech kolejnych latach imponującego wzrostu o 20 proc., branża turystyczna jest teraz gotowa do dalszych postępów, przekraczając swoje szczyty sprzed pandemii, starając się dogonić globalną gospodarkę, która w tym roku będzie o 25 proc. większa w porównaniu do 2019 roku.
Wśród najlepszych wyników w globalnym koszyku znalazły się Royal Caribbean, które wzrosły o 84 proc., a następnie Delta Airlines (54 proc.) i Carnival Cruises (43 proc.). Z kolei cena akcji American Airlines nie zmieniła się w ciągu ostatniego roku, podczas gdy Walt Disney odnotował niewielki wzrost o 4 proc.
W Europie, Melia Hotels wyróżniła się 31-procentowym wzrostem, a tuż za nią uplasowały się biura podróży EDreams (27 proc.) i Accor Hotels (24 proc.). Z drugiej strony, Lindblad Expeditions doświadczył znacznego spadku o -33 proc., podczas gdy grupa gier Evolution i technologia podróżnicza Amadeus odnotowały bardziej umiarkowane spadki, odpowiednio o -4 proc. i -2 proc.
Koszyki akcji plażowych (rezerwacje, rozrywka, linie lotnicze, rejsy i hotele) | |||
Globalny |
YTD |
Europejski |
YTD |
Booking |
43% |
Edreams |
27% |
Expedia |
21% |
Booking |
43% |
Airbnb |
16% |
Amadeus |
-2% |
Walt Disney |
4% |
Flutter Entertainment |
1% |
Live Nation |
25% |
Evolution |
-4% |
Las Vegas Sands |
-26% |
Fluidra |
39% |
Delta Air Lines |
54% |
IAG |
17% |
Ryanair |
20% |
Aena |
17% |
American Airlines |
0% |
Ryanair |
20% |
Marriott |
33% |
Melia Hotels |
31% |
Intercontinental Hotels |
42% |
Accor Hotels |
24% |
Hilton |
40% |
NH Hotels |
17% |
Carnival Cruises |
43% |
Carnival Cruises |
43% |
Royal Caribbean |
84% |
Tui |
3% |
Norwegian Cruise Lines |
15% |
Lindblad Expeditions |
-33% |
Łącznie: |
46% |
Łącznie: |
24% |
Dotychczasowe wyniki nie są wyznacznikiem przyszłych rezultatów.
Branża podróży i turystyki konfunduje sceptyków ciesząc się "nową normalnością" silnego popytu i siły cenowej. Wolumeny odzyskały poziomy sprzed pandemii, ale na ten moment, pozostają w tyle za globalną gospodarką, która jest o jedną czwartą większa. Jednocześnie, ograniczona nowa zdolność produkcyjna utrzymuje wysoką siłę cenową – podsumowuje Ben Laidler.
Zobacz także: