#Backlog na stabilnym poziomie. Na koniec Q1’23 backlog spółki na 4 głównych rynkach (Polska, Francja, Wielka Brytania, Niemcy) wyniósł 9,9 tys. szt. co stanowi wzrost o 8% kw./kw. Najdłuższy backlog na poziomie 5-6msc ma obecnie LD, we FRU backlog sięga 5msc, natomiast w Wieluniu ok. 3msc. Na bazie raportowanego backlogu spodziewamy się, że wolumen sprzedaży w Q2’23 wzrośnie zatem do 5,5 tys. szt. względem 5,29 tys. szt. w Q1’23.
Zobacz także: Wyniki finansowe polskiego przedsiębiorstwa z siedzibą w Wieluniu rozczarowały…
#Nowe zamówienia na samochody ciężarowe zróżnicowane w zależności od producenta. Analizując raporty producentów HDT >16t za Q1’23 widać spore zróżnicowanie pod względem spływu nowych zamówień. Na plus wyróżnia się Volvo Truck (Volvo, Renault), którego zamówienia w Europie sięgnęły w Q1’23 26 tys. szt. (śr ‘22 to 22,6 tys. szt). W przypadku Mercedes-Benz wolumen zamówień wyniósł 32,9 tys. szt. (śr ‘22 to 35,4 tys. szt). Z kolei poziom nowych zamówień w Traton (Scania, MAN) wyniósł w Q1’23 53,6 tys. szt. (śr’22 to 68,6 tys. szt.), bez podziału geograficznego. Jednocześnie producenci OEM pozostają optymistycznie nastawieni do tegorocznego poziomu rejestracji w Europie: (1) Mercedes-Benz dla EU30 280-320 tys. szt. (292 tys. w ‘22), (2) Volvo Truck 320 tys. vs. 298 tys. w ‘22, (3) Traton 336-386 tys. szt vs. 336 tys. szt. w ‘22, (4) PACCAR 280-320 tys. szt. vs. 300 tys. w ‘22. Oczekiwania producentów dotyczące silnego rynku rejestracji potwierdzają dane ACEA, jednak niekoniecznie będzie to wpływać na rynek nowych naczep.
#Mocny wzrost rynku samochodów ciężarowych >16t w Europie. Wg danych ACEA poziom rejestracji samochodów ciężarowych >16t dla EU27+EFTA+UK w Q1’23 wyniósł 87,2 tys. sztuk, co stanowi wzrost o 19% r/r. Warto także odnotować że jest to poziom istotnie wyższy niż średnia kwartalna w latach 2016-2019 (78,5 tys. szt.), czyli w okresie, gdzie odnotowywano rekordowe poziomy pod względem rejestracji samochodów ciężarowych (średnio 314 tys. szt. rocznie). Historycznie świadczyłoby to o dobrych perspektywach dla rynku naczep, jednak dane z rynku niemieckiego wskazują na występowanie obecnie odwrotnych trendów na obu rynkach.