Mimo obaw o poziom zamówień i biorąc pod uwagę prognozowane spowolnienie gospodarcze, na poziomie przychodów Protektor w I kwartale 2023 roku odnotował niewielki (1,3%) wzrost w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, natomiast 22% wzrost względem IV kwartału 2022. W wynikach nie widać mocno negatywnego trendu wyższego wzrostu kosztów sprzedanych produktów (+3,5% r/r), co przełożyło się na utrzymanie marży brutto ze sprzedaży na poziomie 36% (-1,4 p. p. r/r).
Sugeruje to, że pewne problemy z przerzuceniem rosnących kosztów produkcji na cenę produktów, które były widoczne w ubiegłym roku Mimo utrzymania w ryzach kosztów ogólnego zarządu (4,1 mln zł vs 4,4 mln zł w I kw. 2022 (-7,3% r/r)), odnotowany został również spadek kosztów sprzedaży z 4,4 mln zł do 4,3 mln zł (-2,6% r/r). Spadek pozostałych przychodów operacyjnych (-25,7,5% r/r) oraz spadek pozostałych kosztów operacyjnych (-2,7% r/r) przełożył się na nieznaczny wzrost zysku operacyjnego (z 1,8 mln zł do 1,9 mln zł). Dodając wzrost kosztów finansowych (z 507 tys.zł do 633 tys.zł) orazspadek przychodów finansowych (z 381 tys. zł do 255 tys. zł), zysk na poziomie brutto spadł z 1,7 mln zł do 1,5 mln zł (-9,3% r/r). Finalnie I kwartał 2023 roku Grupa zakończyła zyskiem netto w wysokości 0,7 mln zł w stosunku do 0,8 mln zł zysku w I kwartale 2022 roku. W naszej ocenie, zaprezentowane wyniki za I kwartał 2023 roku są zgodne z oczekiwaniami.
Suma bilansowa na koniec I kwartału 2023 roku wyniosła 99 mln zł i była wyższa o 1 mln zł (-1%) w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Na uwagę zasługuje wyraźny spadek z tytułu dostaw i usług z 15 do 12 mln zł (-19%). Salda zapasów kształtuje się na niemal niezmienionym poziomie 41 mln zł. Przedstawiona poniżej struktura przychodów utrzymuje się na stabilnym poziomie. W dalszym ciągu głównym rynkiem dla Grupy są kraje DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria), których udział w przychodach wyniósł 58% (+2 p. p. r/r). Drugim pod względem wielkości rynkiem zbytu są kraje CEE z udziałem 26% (+3 p. p. r/r), w tym Polska z udziałem 17,2% (-0,4 p. p. r/r). Na trzecim miejscu znajduje się Francja i kraje Beneluksu z udziałem stanowiącym 12% przychodów ze sprzedaży (-3 p. p. r/r).
Zobacz także: W Europie czuć spowolnienie… PROTEKTOR SA (raport aktualizujący)
Sprzedaż produktów na rynku DACH jest prowadzona pod marką własną Abeba, stąd jej udział w przychodach grupy pozostaje dominujący (84%). Na uwagę zasługuje dalszy wzrost sprzedaży marki GROM, która w I kwartale 2023 roku osiągnęła poziom 3,3 mln zł i jej udział w łącznych przychodach Grupy wyniósł 9,7%.
Branżę obuwia roboczego i ochronnego, w której funkcjonuje Grupa, charakteryzuje stosunkowo ograniczona cykliczność sprzedaży. W I kw. 2023 roku przychody ukształtowały się na poziomie 28 mln zł, czyli powyżej średniej z ostatnich lat, tj. ok. 25 mln zł, natomiast marża brutto z sprzedaży wyniosła 36%, co oceniamy jako niewielki spadek w ujęciu r/r i zarazem wzrost w porównaniu do IV kwartału 2022.
Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego