Dotychczas wyniki grupy IMS co do zasady opierały się na dwóch filarach działalności: abonamentach i reklamie. Po wynikach za II i III kw. tego roku można powiedzieć, że pojawił się trzeci, związany z rozliczeniami z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Ten nowy segment umieszczony jest w spółce Closer Music i w naszej opinii oznacza ważny punkt zwrotny w tym projekcie. Można bowiem uznać, że Closer Music przeszedł z etapu czystego start-upu do biznesu z możliwością generowania realnych zysków. W konsekwencji w naszym modelu zaczęliśmy uwzględniać przyszłe przepływy oparte na naszych szacunkach rozliczeń z OZZ. Ten czynnik w głównej mierze stoi za podniesieniem ceny docelowej dla akcji IMS do 4.6 PLN za jeden walor (poprzednio 3.8 PLN). Podtrzymujemy także naszą rekomendację „kupuj” dla akcji IMS.
Dojrzewający Closer Music
IMS cały czas szczątkowo dzieli się informacjami na temat spółki Closer Music. Po III kw. tego roku nie dysponujemy więc dokładnymi informacjami o jej przychodach i liniach wynikowych. Wiemy natomiast, że w rezultacie porozumienia z ZAiKS zaczęły do niej spływać tantiemy, które są raportowane jako pozostałe przychody grupy IMS. W II kw. ten segment odnotował roczną dynamikę wzrostu aż o 613% do poziomu 2.1 mln PLN (rozliczenie obejmowało większość przychodów z okresu 2020 – 2022). W III kw. wzrost w skali roku sięgał 268% do poziomu 1.3 mln PLN (w tym wypadku rozliczenie obejmowało okres I półrocza 2023 r.). Nie znamy dokładnych kwot rozliczeń, ale można je szacować na ok. 1.7 mln PLN w II kw. i blisko 1 mln PLN w III kw. Na szczególną uwagę zasługuje wynik III kw., gdyż na jego podstawie można szacować roczny przychód z rozliczenia z ZAiKS na poziomie ok. 2 mln PLN. To realne pieniądze, dzięki którym prawdopodobieństwo porażki projektu Closer Music wyraźnie zmalało. Wciąż jednak ciężko jest oszacować przyszły jego rozwój poza obszarem rozliczeń z OZZ.
Zobacz także: Analitycy rynkowi rekomendują akcje tej spółki! Sprawdź jaki ma potencjał w przyszłym roku
Reklama zaskakuje pozytywnie, kwartalne dywidendy na horyzoncie
Drugi ważny czynnik z punktu widzenia wyceny grupy IMS wiąże się z silnym rynkiem reklamy. W pierwszej połowie roku szacunki wzrostu tego rynku były bowiem bardzo ostrożne i z końcem maja prognoza Publicis Groupe Polska na ten rok została podniesiona do zaledwie +3.5%. Po III kw. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2022 r. wyniósł jednak 7.1%, a wartość wydatków na reklamę digitalową wzrosła nawet o 8.2%. Oznacza to, że koniunktura w branży sprzyja grupie IMS, co szczególnie było widoczne w przychodach usług reklamowanych audio i wideo, które w II kw. wzrosły aż o 23% r/r. Po III kw. tego roku ten segment wzrósł o zdrowe 17% r/r, co dobrze rokuje kluczowemu okresowi IV kw. Niejako w cieniu tych wydarzeń wciąż systematycznie rośnie segment abonamentowy, a spółka przymierza się do przejścia na kwartalne wypłaty dywidend, co może zmaterializować się po przyszłorocznym WZA.