Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać

|
selectedselectedselected
Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać | FXMAG INWESTOR
własne źródło
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop
  • Po udanym początku wysokiego sezonu, spowodowanym wysokim popytem na usługi przewoźnika jak i zwiększeniem floty, spodziewamy się, że 3Q’23 przyniesie znaczącą poprawę ilości wykonywanych operacji lotniczych o ok. 30% r/r, co przełoży się na rekordowe wyniki w tym okresie.

 

 

 

  • Zakładamy, że w okolicach połowy 4Q’23 nastąpi oddanie 2 samolotów Boeing 737-800, a spółka będzie kończyła rok 2023 r. z flotą na poziomie 27 samolotów (vs 25 w 4Q’22). Oczekujemy, że również w tym okresie (niski sezon) poprawie r/r ulegnie liczba lotów.

  • Podnosimy nasze oczekiwania co do wzrostu liczby wykonywanych operacji lotniczych przez Enter Air w 2023 r. z 25% do 30%, co przekłada się na rekordowe odczyty spółki w tym okresie. W całym 2023 r. zakładamy przychody na poziomie 2,7 mld PLN, 287,4 mln PLN wyniku brutto ze sprzedaży, 468,4 mln PLN EBITDA oraz 186,7 mln PLN zysku netto.

  • Podchodzimy konserwatywnie do prognozy rozbudowy floty w kolejnych latach, zakładając w sezonie’24 utrzymanie poziomu 32 maszyn. Przypominamy jednocześnie, o planowanym oddaniu pod koniec 2023 r. 2 samolotów Boeing 737-800 (w ich miejsce przyjmujemy w naszych założeniach dobranie dwóch maszyn B-737-8 MAX, w leasingu operacyjnym). Pragniemy zauważyć, iż spółka wymienia flotę na starsze maszyny, po to aby nie narażać się na wyższe koszty rat. Jednocześnie w związku z lepsza efektywnością wykorzystania floty vs nasze wcześniejsze oczekiwania podnosimy założenia co wzrostu ilości operacji lotniczych w kolejnych latach.

  • Zamówienia na usługi ENT cały czas znacząco przewyższają jej obecne możliwości przewozowe. Do takiego stanu rzeczy przyczynił się m.in. efekt mocnego konsumenta na rynku krajowym (popyt wspierany przez Ukraińców, spadek atrakcyjności lokalnych ofert przez rosnące ceny) oraz zainteresowanie za granicą (w obecnym otoczeniu makroekonomicznym, oferta spółki jest atrakcyjna cenowo na tle swoich konkurentów).

  • Jak już wyżej zaznaczyliśmy, w 2024 r. zakładamy utrzymanie floty 32 samolotów. W kolejnych latach podchodzimy ostrożnie do zwiększania liczebności samolotów - w latach 2025 i 2029 zakładamy dołożenie do floty po jednym B-737-8 MAX (wykorzystanie leasingu finansowego).

  • Pragniemy zauważyć, iż potencjalna silniejsza jej rozbudowa przy utrzymaniu mocnego popytu może skłonić nas do dalszej rewizji w górę naszych założeń.

  • Zwracamy uwagę na plany Enter Air i TUI (touroperator prawdopodobnie będzie mniejszościowym udziałowcem) na stworzenie wspólnej firmy oferującej wynajem i czarter samolotów na rzecz odbiorców komercyjnych. Nowy podmiot w pierwszej kolejności będzie świadczył usługi wynajmu samolotów dla TUI oraz Enter Air, jak i sprzedawał usługę innym liniom lotniczym (wet-lease). W ostatnich wypowiedziach przedstawiciele ENT zaznaczali, że liczą na duże zainteresowanie nową usługą. Podkreślają, że obecnie brakuje na rynku takich rozwiązań. Osiągnięcie pełnej zdolności operacyjnej tego podmiotu planowane jest na sezon letni 2024 r. Ma ona wzmocnić pozycję ENT m.in. w Wielkiej Brytanii, która jest jednym z największych rynków dla lotnictwa. Aktualnie, w związku z niewielką ilością informacji dot. nowego podmiotu, nie ujmujemy go w naszym modelu. Jednakże pozytywnie odbieramy powyższą inicjatywę, która może w przyszłości okazać się potencjalnym nowym źródłem przychodów dla spółki. Dodatkowo uważamy, że ryzyko niepowodzenia nowej ścieżki biznesowej jest niewielkie, gdyż od samego początku zaczyna ona działalność z dużym klientem (TUI), a na rynku europejskim zapotrzebowanie na usługi we lease jest duże.

  • Spółka nadal szuka lokalizacji na nowy hangar w Południowej Europie oraz w Polsce. ENT prowadzi zaawansowane rozmowy z jednym z polskich portów. Decyzja prawdopodobnie zostanie podjęta w perspektywie najbliższych kilku miesięcy, a hangar powinien być gotowy w ciągu dwóch lat (zakładamy jego pełną funkcjonalność w 2025 r).

  • Grupa nie wyklucza potencjalnych akwizycji, jest aktywna na tym polu ale obecnie nie dostrzega ciekawych okazji. W naszym modelu nie zakładamy przejęć.

  • Potencjalnym ryzykiem dla spółki może okazać się zakończenie wojny na Ukrainie, gdzie powrót obywateli tego kraju do swojej ojczyzny, mógłby wiązać się ze spadkiem popytu na rynku krajowym. Ponadto ponowne dopuszczenie rosyjskich firm do europejskiego rynku może przełożyć się na większe problemy z dostępnością slotów w wybranych destynacjach.

  • Innym potencjalnymi czynnikami ryzyka dla naszych prognoz pozostają: 1) wpływ COVID-19; 2) spowolnienie gospodarcze; 3) ceny paliw (model biznesowy grupy zakłada oparcie stawki lotu o koszt paliwa, co pozwala niwelować w dużej mierze negatywne wahania); 4) braki pracowników na europejskich portach oraz strajki w liniach lotniczych; 5) problemy z wykfalifikowanymi kadrami niezbędnymi przy potencjalnej mocniejszej rozbudowie floty.

  • Zmiana naszych prognoz vs poprzednia rekomendacja wynika m.in. z: 1)szacowanych przez nas lepszych wyników za 2Q’23; 2) wyższej efektywności wykorzystywanej floty zarówno w 2023 r. jak i kolejnych latach; 3) lepszej marżowości sprzedaży pokładowej; 4) znacząco gorszych wyników Chair Airlines w 1Q’23; 5) oczekiwanego wyższego poziomu opłat leasingowych i amortyzacji nowych samolotów.

  • Na zmianę prognozowanych przez nas przychodów oprócz liczby wykonywanych operacji lotniczych wpływają również zmiany cen paliwa lotniczego oraz walut (przekładane są na klienta).

  • Rekordowe umowy z touroperatorami na sezon lato 2023 i zima 2023/24:
Reklama

Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 1Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 1

Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 2Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 2

Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 3Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 3

Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 4Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 4

Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 5Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 5

Reklama

Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 6Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 6

Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 7Druga połowa roku będzie sprzyjała usługom lotniczym? Spółka Enter Air mogłaby na tym skorzystać - 7

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. W Programie PWPA 4.0. udział wezmą spółki, które reprezentują 33 sektory gospodarki. Do najliczniej reprezentowanych możemy zaliczyć: oprogramowanie (5), nowe technologie (4), materiały budowlane (4) lub energia odnawialna (3). Kapitalizacja spółek w Programie waha się od około 51 mln zł do około 2 mld zł, a średnia kapitalizacja to około 375 mln zł (na dzień 31 maja 2023)
 

 


Reklama
Reklama