Komentarz BDM: W związku z występującą sezonowością pierwszy kwartał (niski sezon) jest zazwyczaj najsłabszym wynikowo okresem w roku dla spółki. Czas ten wykorzystywany jest przez ENT do przygotowań do wysokiego sezonu (przegląd floty itp.) i inwestycji (np. pozyskanie dodatkowych maszyn co wiążę się z poniesieniem przedpłat). W omawianym kwartale spółka częściowo wykorzystywała flotę 26 samolotów (21 samoloty Boeing 737-800 oraz 5 maszyny 737 MAX 8). Pomimo występującej sezonowości spodziewamy się, że 1Q’24 przyniósł dalszą poprawę popytu na usługi spółki przewoźnika, co w istotny sposób przełożyło się na wzrost r/r (ok. +30%) liczby wykonywanych lotów w tym okresie. Uwzględniając m.in. spadek r/r cen paliwa lotniczego i umocnienie PLN szacujemy, że w omawianym kwartale Enter Air wypracował 395,2 mln PLN przychodów (+25,9% r/r), z czego 96,2% stanowiły usługi lotnicze (380,3 mln PLN, +25,9% r/r), a za resztę odpowiadała sprzedaż pokładowa (14,9 mln PLN, +25,9% r/r).
Jak już wyżej wspominaliśmy na przestrzeni 4Q-1Q Enter dokonuje przeglądu swojej floty, co wiąże się z sezonowymi obciążeniami kosztowymi w tym okresie. W związku z komunikowanymi przez spółkę na ostatniej konferencji wynikowej przesunięciami przeglądów spodziewamy się wzrostu kosztów z tego tytułu r/r. Z drugiej strony pozytywnie na marżę r/r oddziaływał spadek cen paliwa lotniczego.
Według naszych kalkulacji, wynik brutto ze sprzedaży w minionym kwartale wyniósł -1,4 mln PLN (-6,1 mln PLN – usługi lotnicze, 4,7 mln PLN – sprzedaż pokładowa). Na poziomie EBITDA prognozujemy 42,9 mln PLN (+5,8% r/r). Pragniemy przypomnieć, że w zeszłym roku w związku ze zdarzeniem jednorazowym wyniki spółki zostały obciążone stratą szwajcarskiego przewoźnika (Chair) w wysokości 13,8 mln PLN. Mając na uwadze panującą sezonowością zakładamy delikatną stratę z JV 1Q24. Oczekujemy znikomego wpływu wykorzystywanego zabezpieczenia cen paliwa na wyniki spółki. W związku z negatywnym wpływem różnic kursowych (ok. 17,5 mln PLN), szacujemy że spółka w 1Q’24 wygenerowała 43,2 mln PLN straty netto. Po oczyszczeniu wyniku o różnice kursowe oczekujemy straty netto na poziomie ok. 25,7 mln PLN (vs 27,0 mln PLN straty skoryg. o różnice kursowe i wynik Chair w 1Q’23).
Neutralnie odbieramy wypracowane przez spółkę wyniki za 1Q’24. Mimo znaczącej progresji wykonanych lotów r/r, liczymy się ze spadkiem marżowości, spowodowanym m.in. większymi obciążeniami kosztowymi z tyt. przeglądu i serwisu floty, tym samym zakładamy jedynie symboliczny wzrost wyniku EBITDA. Jednocześnie jesteśmy optymistycznie nastawieni co do nadchodzącego wysokiego sezonu. Ponadto przypominamy o planach spółki dotyczącej wypłaty dywidendy. Pragniemy również zwrócić uwagę na potencjale ryzyko przesunięć w dostawie zakontraktowanych samolotów. Zgodnie z zeszłorocznymi zapowiedziami, pierwsze dwie maszyny (Boeing 737 MAX) miały pojawić się w marcu, jednak wciąż nie dotarły do spółki. Niedotrzymanie harmonogramu dostaw (przed wysokim sezonem) może skutkować posiłkowaniem się przez Enter Air dodatkowymi samolotami w formule ACMI, co ponownie może negatywnie wpłynąć na rentowność przewoźnika.
Zobacz także: Krach sprzedaży samochodów elektrycznych wielkiego koncernu. To zapaść o 28%! Producent porzuca elektryki?