Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Analiza wyników finansowych za 1Q24: Enter Air w sezonowym kontekście

|
selectedselectedselected

Prognoza wyników na 1Q 2024 – oczekiwana poprawa wyniku EBITDA o 6% r/r, wzrost wykonanych lotów r/r oscylujący w okolicach 30%.

Analiza wyników finansowych za 1Q24: Enter Air w sezonowym kontekście
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Komentarz BDM: W związku z występującą sezonowością pierwszy kwartał (niski sezon) jest zazwyczaj najsłabszym wynikowo okresem w roku dla spółki. Czas ten wykorzystywany jest przez ENT do przygotowań do wysokiego sezonu (przegląd floty itp.) i inwestycji (np. pozyskanie dodatkowych maszyn co wiążę się z poniesieniem przedpłat). W omawianym kwartale spółka częściowo wykorzystywała flotę 26 samolotów (21 samoloty Boeing 737-800 oraz 5 maszyny 737 MAX 8). Pomimo występującej sezonowości spodziewamy się, że 1Q’24 przyniósł dalszą poprawę popytu na usługi spółki przewoźnika, co w istotny sposób przełożyło się na wzrost r/r (ok. +30%) liczby wykonywanych lotów w tym okresie. Uwzględniając m.in. spadek r/r cen paliwa lotniczego i umocnienie PLN szacujemy, że w omawianym kwartale Enter Air wypracował 395,2 mln PLN przychodów (+25,9% r/r), z czego 96,2% stanowiły usługi lotnicze (380,3 mln PLN, +25,9% r/r), a za resztę odpowiadała sprzedaż pokładowa (14,9 mln PLN, +25,9% r/r).

 

Jak już wyżej wspominaliśmy na przestrzeni 4Q-1Q Enter dokonuje przeglądu swojej floty, co wiąże się z sezonowymi obciążeniami kosztowymi w tym okresie. W związku z komunikowanymi przez spółkę na ostatniej konferencji wynikowej przesunięciami przeglądów spodziewamy się wzrostu kosztów z tego tytułu r/r. Z drugiej strony pozytywnie na marżę r/r oddziaływał spadek cen paliwa lotniczego.

Według naszych kalkulacji, wynik brutto ze sprzedaży w minionym kwartale wyniósł -1,4 mln PLN (-6,1 mln PLN – usługi lotnicze, 4,7 mln PLN – sprzedaż pokładowa). Na poziomie EBITDA prognozujemy 42,9 mln PLN (+5,8% r/r). Pragniemy przypomnieć, że w zeszłym roku w związku ze zdarzeniem jednorazowym wyniki spółki zostały obciążone stratą szwajcarskiego przewoźnika (Chair) w wysokości 13,8 mln PLN. Mając na uwadze panującą sezonowością zakładamy delikatną stratę z JV 1Q24. Oczekujemy znikomego wpływu wykorzystywanego zabezpieczenia cen paliwa na wyniki spółki. W związku z negatywnym wpływem różnic kursowych (ok. 17,5 mln PLN), szacujemy że spółka w 1Q’24 wygenerowała 43,2 mln PLN straty netto. Po oczyszczeniu wyniku o różnice kursowe oczekujemy straty netto na poziomie ok. 25,7 mln PLN (vs 27,0 mln PLN straty skoryg. o różnice kursowe i wynik Chair w 1Q’23).

Reklama

Neutralnie odbieramy wypracowane przez spółkę wyniki za 1Q’24. Mimo znaczącej progresji wykonanych lotów r/r, liczymy się ze spadkiem marżowości, spowodowanym m.in. większymi obciążeniami kosztowymi z tyt. przeglądu i serwisu floty, tym samym zakładamy jedynie symboliczny wzrost wyniku EBITDA. Jednocześnie jesteśmy optymistycznie nastawieni co do nadchodzącego wysokiego sezonu. Ponadto przypominamy o planach spółki dotyczącej wypłaty dywidendy. Pragniemy również zwrócić uwagę na potencjale ryzyko przesunięć w dostawie zakontraktowanych samolotów. Zgodnie z zeszłorocznymi zapowiedziami, pierwsze dwie maszyny (Boeing 737 MAX) miały pojawić się w marcu, jednak wciąż nie dotarły do spółki. Niedotrzymanie harmonogramu dostaw (przed wysokim sezonem) może skutkować posiłkowaniem się przez Enter Air dodatkowymi samolotami w formule ACMI, co ponownie może negatywnie wpłynąć na rentowność przewoźnika.

 

Zobacz także: Krach sprzedaży samochodów elektrycznych wielkiego koncernu. To zapaść o 28%! Producent porzuca elektryki?

 

analiza wynikow finansowych za 1q24 enter air w sezonowym kontekscie grafika numer 1analiza wynikow finansowych za 1q24 enter air w sezonowym kontekscie grafika numer 1

 

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. W Programie PWPA 4.0. udział wezmą spółki, które reprezentują 33 sektory gospodarki. Do najliczniej reprezentowanych możemy zaliczyć: oprogramowanie (5), nowe technologie (4), materiały budowlane (4) lub energia odnawialna (3). Kapitalizacja spółek w Programie waha się od około 51 mln zł do około 2 mld zł, a średnia kapitalizacja to około 375 mln zł (na dzień 31 maja 2023)
 

 


Reklama
Reklama