Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

AMBRA SA: komentarz po publikacji danych z wynikami finansowymi spółki za 1Q 2022/2023

|
selectedselectedselected
AMBRA SA: komentarz po publikacji danych z wynikami finansowymi spółki za 1Q 2022/2023  | FXMAG INWESTOR
własne źródło
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wyniki uzyskane w I kwartale roku obrotowego 2022/23 były nieznacznie wyższe od naszych oczekiwań. Grupa Ambra zdołała utrzymać dwucyfrową dynamikę wzrostu przychodów (+17.5% r/r) pomimo, że analogiczny okres ubiegłego roku był dla niej bardzo dobry. Rosnąca presja kosztowa wpłynęła jednak na obniżenie wyniku zysku operacyjnego Spółki o 0.6 mln PLN, do poziomu 19.2 mln PLN. Jednocześnie zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej był bliski osiągniętemu w poprzedniego roku i wyniósł 11.0 mln PLN. Warto zaznaczyć, że oprócz wzrostu przychodów w I kwartale, Spółka zwiększyła również wolumen sprzedaży swoich produktów o blisko 7%. Wprowadzona na wiosnę podwyżka cen nie przyłożyła się więc negatywnie na ilość sprzedanych towarów. Zarząd podkreśla jednak, że w dalszym ciągu będzie podnosił ceny swoich produktów, co może niekorzystnie wpłynąć na wartość sprzedaży w nadchodzących miesiącach.

 

AMBRA SA: komentarz po publikacji danych z wynikami finansowymi spółki za 1Q 2022/2023  - 1AMBRA SA: komentarz po publikacji danych z wynikami finansowymi spółki za 1Q 2022/2023  - 1

 

  • Sprzedaż na polskim rynku w I kw. wzrosła o 14.1% (powyżej naszych oczekiwań, zakładaliśmy 11%), w Czechach i na Słowacji o 24.7% (prognozowaliśmy 26%), natomiast w Rumunii o 14,2% (oczekiwaliśmy 18%). Bardzo dobra sprzedaż całej grupy była więc w dużym stopniu zasługą świetnej sprzedaży zagranicznej. W Polsce wyniki napędzane były głównie przez wina musujące DORATO i CIN&CIN, w Czechach i na Słowacji przez MUCHA SEKT, zaś w Rumunii przez wina musujące i brandy ZAREA. Korzystny wpływ miała również dalsza odbudowa konsumpcji w gastronomii, co przełożyło się również na wzrost sprzedaży win spokojnych. W sumie przychody grupy wzrosły o 17.5% r/r do 188.4 mln PLN i były wyższe o 5.7 mln PLN od naszych prognoz.
  • Udział Czech, Słowacji oraz Rumunii w sprzedaży całej grupy zwiększył się do 29.3% z 27.2% rok wcześniej. Wyższa waga tych krajów wpływa na możliwość utrzymania dwucyfrowej dynamiki przychodów w następnych latach.
  • W strukturze sprzedaży widoczne było zmniejszenie udziału sprzedaży alkoholi mocnych (z poziomu 11.0% do 9.8%), co wynika z odwrotu konsumentów od zakupu produktów o wyższej cenie na rzecz powszechnych i tańszych odpowiedników.
  • W I kwartale marża brutto ze sprzedaży zmniejszyła się o 2.4 p.p. r/r osiągając poziom 34.3% (prognozowaliśmy spadek o 2 p.p.). Przyczyną obniżenia rentowności są stale rosnące koszty zakupu materiałów i surowców, wyższe notowania kursu EUR/PLN, a także rosnące dwukrotnie szybciej niż sprzedaż koszty dystrybucji (przede wszystkim z uwagi na wzrost kosztów paliw i wynagrodzeń).
  • Koszty SG&A wzrosły o 15.0% r/r do 45.4 mln PLN i były zbliżone do naszych oczekiwań (prognozowaliśmy 45.0 mln PLN). Pomimo dynamicznego wzrostu przychodów widać wyraźnie, że koszty Spółki wciąż pozostają pod kontrolą.
  • Wynik na pozostałej działalności operacyjnej wykazał niewielką stratę równą 0.1 mln PLN, co było zgodne z naszą prognozą - oczekiwaliśmy zerowego wpływu na EBIT. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 19,2 mln PLN i przewyższył nasze szacunki o 0,8 mln PLN. Natomiast na linii przychodów/kosztów finansowych Spółka zanotowała stratę na poziomie 0,9 mln PLN, co wynikało głównie ze wzrostu kosztów finansowania na skutek rosnących stóp procentowych. Wyższe koszty finansowania zostały zrównoważone niższym o 1.3 mln PLN udziałem akcjonariuszy mniejszościowych w wyniku netto, który pozostał zbliżony względem poprzedniego roku i wyniósł 11.0 mln PLN.
  • Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w I kw. wyniosły -2,9 mln PLN w porównaniu z 11.1 mln PLN rok wcześniej. Wyraźnie niższy cash flow wynika zwłaszcza z dynamicznego wzrostu poziomu zapasów o 51.6% r/r (jest to stan przejściowy, będący pochodną zakupu większej ilości surowców po niższej cenie oraz zabezpieczeniem przy problemach z łańcuchem dostaw), a także należności.
  • Grupa Ambra miała na koniec kwartału 32.2 mln PLN długu netto vs 21.4 mln PLN gotówki netto rok wcześniej. Wzrost zadłużenia wynikał głównie z wyższego poziomu zapasów oraz kontynuacji inwestycji modernizacyjnych w zakładzie produkcyjnym w Woli Dużej i Bukareszcie. Podsumowując, wyniki Grupy Ambra w I kwartale roku obrotowego 2022/23 były wyższe od naszych oczekiwań. Pomimo dwucyfrowej dynamiki wzrostu przychodów rosnąca presja kosztowa przełożyła się na spadek rentowności. Uważamy, że kolejna podwyżka cenowa w większym stopniu wpłynie na spadek wolumenu sprzedaży, co widoczne będzie w kolejnych miesiącach. Kluczowy dla wyników Ambry pozostaje bieżący kwartał.
Reklama

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama