Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

spółka Ambra

Wyniki uzyskane w I kwartale roku obrotowego 2022/23 były nieznacznie wyższe od naszych oczekiwań. Grupa Ambra zdołała utrzymać dwucyfrową dynamikę wzrostu przychodów (+17.5% r/r) pomimo, że analogiczny okres ubiegłego roku był dla niej bardzo dobry. Rosnąca presja kosztowa wpłynęła jednak na obniżenie wyniku zysku operacyjnego Spółki o 0.6 mln PLN, do poziomu 19.2 mln PLN. Jednocześnie zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej był bliski osiągniętemu w poprzedniego roku i wyniósł 11.0 mln PLN. Warto zaznaczyć, że oprócz wzrostu przychodów w I kwartale, Spółka zwiększyła również wolumen sprzedaży swoich produktów o blisko 7%. Wprowadzona na wiosnę podwyżka cen nie przyłożyła się więc negatywnie na ilość sprzedanych towarów. Zarząd podkreśla jednak, że w dalszym ciągu będzie podnosił ceny swoich produktów, co może niekorzystnie wpłynąć na wartość sprzedaży w nadchodzących miesiącach.

 

AMBRA SA: komentarz po publikacji danych z wynikami finansowymi spółki za 1Q 2022/2023  - 1AMBRA SA: komentarz po publikacji danych z wynikami finansowymi spółki za 1Q 2022/2023  - 1

 

  • Sprzedaż na polskim rynku w I kw. wzrosła o 14.1% (powyżej naszych oczekiwań, zakładaliśmy 11%), w Czechach i na Słowacji o 24.7% (prognozowaliśmy 26%), natomiast w Rumunii o 14,2% (oczekiwaliśmy 18%). Bardzo dobra sprzedaż całej grupy była więc w dużym stopniu zasługą świetnej sprzedaży zagranicznej. W Polsce wyniki napędzane były głównie przez wina musujące DORATO i CIN&CIN, w Czechach i na Słowacji przez MUCHA SEKT, zaś w Rumunii przez wina musujące i brandy ZAREA. Korzystny wpływ miała również dalsza odbudowa konsumpcji w gastronomii, co przełożyło się również na wzrost sprzedaży win spokojnych. W sumie przychody grupy wzrosły o 17.5% r/r do 188.4 mln PLN i były wyższe o 5.7 mln PLN od naszych prognoz.
  • Udział Czech, Słowacji oraz Rumunii w sprzedaży całej grupy zwiększył się do 29.3% z 27.2% rok wcześniej. Wyższa waga tych krajów wpływa na możliwość utrzymania dwucyfrowej dynamiki przychodów w następnych latach.
  • W strukturze sprzedaży widoczne było zmniejszenie udziału sprzedaży alkoholi mocnych (z poziomu 11.0% do 9.8%), co wynika z odwrotu konsumentów od zakupu produktów o wyższej cenie na rzecz powszechnych i tańszych odpowiedników.
  • W I kwartale marża brutto ze sprzedaży zmniejszyła się o 2.4 p.p. r/r osiągając poziom 34.3% (prognozowaliśmy spadek o 2 p.p.). Przyczyną obniżenia rentowności są stale rosnące koszty zakupu materiałów i surowców, wyższe notowania kursu EUR/PLN, a także rosnące dwukrotnie szybciej niż sprzedaż koszty dystrybucji (przede wszystkim z uwagi na wzrost kosztów paliw i wynagrodzeń).
  • Koszty SG&A wzrosły o 15.0% r/r do 45.4 mln PLN i były zbliżone do naszych oczekiwań (prognozowaliśmy 45.0 mln PLN). Pomimo dynamicznego wzrostu przychodów widać wyraźnie, że koszty Spółki wciąż pozostają pod kontrolą.
  • Wynik na pozostałej działalności operacyjnej wykazał niewielką stratę równą 0.1 mln PLN, co było zgodne z naszą prognozą - oczekiwaliśmy zerowego wpływu na EBIT. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 19,2 mln PLN i przewyższył nasze szacunki o 0,8 mln PLN. Natomiast na linii przychodów/kosztów finansowych Spółka zanotowała stratę na poziomie 0,9 mln PLN, co wynikało głównie ze wzrostu kosztów finansowania na skutek rosnących stóp procentowych. Wyższe koszty finansowania zostały zrównoważone niższym o 1.3 mln PLN udziałem akcjonariuszy mniejszościowych w wyniku netto, który pozostał zbliżony względem poprzedniego roku i wyniósł 11.0 mln PLN.
  • Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w I kw. wyniosły -2,9 mln PLN w porównaniu z 11.1 mln PLN rok wcześniej. Wyraźnie niższy cash flow wynika zwłaszcza z dynamicznego wzrostu poziomu zapasów o 51.6% r/r (jest to stan przejściowy, będący pochodną zakupu większej ilości surowców po niższej cenie oraz zabezpieczeniem przy problemach z łańcuchem dostaw), a także należności.
  • Grupa Ambra miała na koniec kwartału 32.2 mln PLN długu netto vs 21.4 mln PLN gotówki netto rok wcześniej. Wzrost zadłużenia wynikał głównie z wyższego poziomu zapasów oraz kontynuacji inwestycji modernizacyjnych w zakładzie produkcyjnym w Woli Dużej i Bukareszcie. Podsumowując, wyniki Grupy Ambra w I kwartale roku obrotowego 2022/23 były wyższe od naszych oczekiwań. Pomimo dwucyfrowej dynamiki wzrostu przychodów rosnąca presja kosztowa przełożyła się na spadek rentowności. Uważamy, że kolejna podwyżka cenowa w większym stopniu wpłynie na spadek wolumenu sprzedaży, co widoczne będzie w kolejnych miesiącach. Kluczowy dla wyników Ambry pozostaje bieżący kwartał.
Reklama

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Czytaj więcej

Artykuły związane z spółka Ambra