Region MENA jest domem dla wielu dynamicznych krajów i firm - z różnorodnymi możliwościami inwestycyjnymi. Salah Shamma i Bassel Khatoun z Franklin Templeton Emerging Markets Equity przedstawiają argumenty przemawiające za inwestowaniem w tym regionie.
Wyceny akcji w regionie MENA, mierzone wskaźnikiem cena do zysku, spadły z najwyższego poziomu w marcu 2022 r. i obecnie znajdują się znacznie poniżej 10-letniej średniej wynoszącej 13,5x.1 Przewiduje się, że wzrost zysków w regionie wzrośnie w 2023 r. o wartość średnio-jednolitą, napędzany przez rosnące inwestycje i konsumpcję.
To połączenie niższych wycen i pozytywnego potencjału wzrostu zysków doprowadziło nasz zespół badawczy do odkrycia możliwości inwestycyjnych w sektorach, które do tej pory nie spełniały naszych kryteriów inwestycyjnych.
Rynki wschodzące reprezentowane są przez indeks MSCI Emerging Markets, który obejmuje spółki o dużej i średniej kapitalizacji z 24 krajów rynków wschodzących. Rynki rozwinięte reprezentowane przez Indeks MSCI World, który odzwierciedla wyniki spółek o dużej i średniej kapitalizacji z 23 rynków rozwiniętych. Indeksy są niezarządzane i nie można w nie bezpośrednio inwestować. Nie zawierają one opłat, kosztów ani prowizji od sprzedaży. Wyniki z przeszłości nie są wskaźnikiem ani gwarancją przyszłych wyników.
Źródło: MSCI. MSCI nie udziela żadnych gwarancji i nie ponosi żadnej odpowiedzialności w odniesieniu do jakichkolwiek danych MSCI reprodukowanych w niniejszym dokumencie. Nie zezwala się na dalszą redystrybucję lub wykorzystanie. Niniejszy raport nie został przygotowany ani zatwierdzony przez MSCI. Ważne informacje i warunki dotyczące dostawcy danych dostępne są na stronie www.franklintempletondatasources.com.
Giga projekty inwestycyjne
Rada Współpracy Zatoki Perskiej (GCC) ma wielkie plany wydatkowe, zwłaszcza w Arabii Saudyjskiej, największej gospodarce regionu. W ramach planu transformacji gospodarczej Vision 2030 rząd ogłosił zamiar zainwestowania ponad 2 bln USD w gospodarkę krajową w okresie od teraz do końca tej dekady.
Giga-projekty stały się podstawą wieloletniego procesu reform w regionie. Imperatywy związane z dywersyfikacją gospodarki od ropy naftowej, przyciąganiem kapitału i talentów oraz tworzeniem miejsc pracy dla młodej populacji sprawiły, że projekty te nabrały tempa pomimo lokalnych i globalnych trudności.
Stały postęp w realizacji giga-projektów pomimo niestabilności cen ropy naftowej i pandemii COVID-19 odzwierciedla długoterminowe zaangażowanie rządu. Upoważniając krajowy państwowy fundusz majątkowy jako niezależnego sponsora tych projektów z własnym bilansem, rząd starał się oddzielić wyniki projektów od wahań swojej sytuacji fiskalnej, a tym samym cen ropy. Jest to znaczne odejście od przeszłości, kiedy to wydatki rządowe były ściśle powiązane z cenami ropy.
W Dubaju Agenda Gospodarcza 2033 ma na celu podwojenie wielkości gospodarki i umieszczenie miasta w pierwszej trójce miast gospodarczych na świecie. Dubaj skupi się na handlu zagranicznym, bezpośrednich inwestycjach zagranicznych, inwestycjach sektora prywatnego oraz wydatkach rządowych, aby osiągnąć swoje cele w 2033 r.
W obszarze energetycznym Katar planuje zwiększyć swoje zdolności produkcyjne w zakresie skroplonego gazu ziemnego (LNG) do 110 mln ton rocznie do 2026 r.4 Katar będzie dostarczał LNG do Niemiec w ramach długoterminowej umowy o dostawach, odzwierciedlającej wysiłki Niemiec w zakresie odzwyczajania się od rosyjskiego gazu.
Perspektywy cen energii
Pozostajemy optymistyczni co do perspektyw cen energii w średnim terminie. Naszym zdaniem bilans ryzyk dla cen ropy w 2023 roku wydaje się być na plusie, biorąc pod uwagę ponowne otwarcie Chin, ciągłe ożywienie w światowych podróżach oraz embargo/ograniczenie cenowe na rosyjską ropę przez Stany Zjednoczone i Unię Europejską.
Większa odpowiedzialność fiskalna
Oczekuje się, że cztery główne kraje GCC (Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar i Kuwejt) odnotują podwójną nadwyżkę z powodu wysokich cen ropy, zarówno na rachunku fiskalnym, jak i bieżącym.
Nadwyżki fiskalne w 2022 r. nie przełożyły się na nadmierne wydatki rządowe, co było częstym podejściem krajów GCC w czasach nadwyżek w przeszłości. Tym razem rządy państw GCC zachowały się rozważnie i skupiły się na swoich długoterminowych programach gospodarczych, zamiast dostarczać krótkotrwałych bodźców. przekazując kapitał do państwowych funduszy majątkowych.
Poprawa sytuacji demograficznej
W świecie, który zmaga się z wyzwaniami związanymi ze spadkiem liczby urodzeń i rosnącym wskaźnikiem zależności, demografia gospodarek GCC, a zwłaszcza Arabii Saudyjskiej, zmierza w przeciwnym kierunku. Rosnący wskaźnik urodzeń, spadający współczynnik obciążenia demograficznego oraz reformy społeczne to potężna kombinacja, która ma potencjał, by wesprzeć gospodarkę.