Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzje dotyczące klientów, którzy przed terminem spłacili kredyt konsumencki. Decyzja Urzędu dotyczy kredytów zaciągniętych w trzech firmach: Vivus Finance, Bank Pocztowy oraz Zaplo. Chodzi o sytuacje, w której mimo wcześniejszej spłaty zobowiązania, firma zatrzymywała całość prowizji, co wg UOKiK jest niezgodne z przepisami.
Wg UOKiK, firmy Vivus Finance, Bank Pocztowy oraz Zaplo w przypadku spłacenia przez swoich klientów kredytów konsumenckich przed terminem zatrzymywały dla siebie całą prowizję. Jest to naruszenie art. 49 Ustawy o kredycie konsumenckim, wedle którego firmy udzielające kredytów powinny się rozliczyć z kosztów udzielenia pożyczki proporcjonalnie do okresu, o który został skrócony kontrakt, co zostało potwierdzone przez wyrok TSUE z września 2019 r.
Na mocy decyzji UOKiK wymienione firmy są zobowiązane do zaprzestania opisywanej praktyki, a także do poinformowania swoich klientów, którzy spłacili zaciągnięty kredyt przed czasem o możliwości złożenia reklamacji i odzyskania części pobranych prowizji. Reklamacje mają zostać rozpatrzone w ciągu 30 dni.
Decyzja dotyczy okresu od 16 maja 2016 r. do dziś w przypadku Vuvus Finance oraz Zaplo, zaś w przypadku Banku Pocztowego chodzi o okres od 1 marca 2015 r. do 30 czerwca 2016 r.
Zamiast pobierania całej prowizji wynikającej z wysokości i docelowego czasu spłaty kredytu, w przypadku wcześniejszej spłaty kredytodawcy zobowiązani są do stosowania metody liniowej, polegającej na obliczeniu jaka część kosztów kredytu przypada na jeden dzień, o ile dni został skrócony okres kredytowania i pomnożenia tych dwóch liczb.