Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Rynek pracy w Polsce: ten segment może zapewnić ponad 20 tys. dodatkowych etatów!

|
selectedselectedselected
Rynek pracy w Polsce: ten segment może zapewnić ponad 20 tys. dodatkowych etatów! | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W Polsce obserwuje się obecnie rekordowo niskie bezrobocie, niemniej ostatnie dane z branży przemysłu były rozczarowujące z perspektywy analityków. Okazuje się, że w niektórych segmentach rynku optymizm jest znacznie większy, szczególnie w kontekście długoterminowych prognoz gospodarczych. 

 

  • Stopa bezrobocia w maju wyniosła 5,1%, ekonomistów zaniepokoiły odczyty z branży przemysłu.
  • W ostatnich latach na znaczeniu zyskał sektor TSL, który kontynuuje dynamiczny rozwój po pandemii.  
  • Polska zyskała miano europejskiego lidera w drogowym transporcie ciężkim. Rodzimy sektor odpowiada za 15% wszystkich zatrudnionych w tej branży w krajach Unii Europejskiej. 

 

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Reklama

 

 

Rynek pracy w Polsce - presja ze strony przemysłu 

Dane z polskiego rynku pracy wciąż są względnie optymistyczne, pomimo utrzymującej się dwucyfrowej inflacji. Ostatnio gorsze od oczekiwań okazały się jednak odczyty z polskiego przemysłu. Według danych za maj produkcja przemysłowa w Polsce spadła w skali roku czwarty miesiąc z rzędu. Co więcej, spadek produkcji sprzedanej przemysłu wyniósł -3,2% r/r, po zaskakującym spadku o -6,4% r/r w kwietniu br.

 

 

Niskie bezrobocie może działać ograniczająco na niektóre segmenty gospodarki. Jak wskazują ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w kraju brakuje obecnie ok. 100-150 tys. kierowców ciężarówek. Według ekspertów TSL to jedna z najszybciej rozwijających się branż w Polsce, szczególnie w kontekście elektryfikacji. Niedobór pracowników może jednak ograniczyć spory potencjał.

Zobacz również: Inflacja spada, ale Polacy wydają coraz mniej - fatalne dane sprzedaży detalicznej!

 

Polska staje się transportową potęgą?

Reklama

Według danych Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, pod koniec 2021 r. w Polsce w PKD - Transport i gospodarka magazynowa (Polskiej Klasyfikacji Działalności) pracowało 950,6 tys. osób. Oznacza to trzecią co do wielkości grupę zawodową w sektorze usług.

 

rynek pracy w polsce ten segment moze zapewnic ponad 20 tys dodatkowych etatow grafika numer 1rynek pracy w polsce ten segment moze zapewnic ponad 20 tys dodatkowych etatow grafika numer 1

Źródło: Raport PIE

 

Reklama

Jak wskazują ekonomiści PIE w raporcie „Elektryfikacja sektora drogowego transportu ciężkiego”, sektor transportu drogowego towarów w Polsce zatrudnia największą liczbę pracowników spośród tego typu branż w całej UE. W 2020 r. zrzeszał on 486 tys. osób, a więc o 18% więcej niż będące na drugim miejscu Niemcy. 

 

rynek pracy w polsce ten segment moze zapewnic ponad 20 tys dodatkowych etatow grafika numer 2rynek pracy w polsce ten segment moze zapewnic ponad 20 tys dodatkowych etatow grafika numer 2

Źródło: Raport PIE

 

Co więcej, Polska dysponuje obecnie największym w UE parkiem pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t. 

Zobacz również: Bezrobocie spada, ale coraz więcej osób rejestruje się w Urzędach Pracy - GUS pokazał najnowsze dane z rynku pracy

Reklama

 

Elektryfikacja ciężkiego transportu może zapewnić nawet 20 tys. miejsc pracy

Z raportu PIE wynika, że najnowsze regulacje unijne dotyczące wymogów elektryfikacji mogą okazać się dla Polski szansą na zwiększenie udziału w unijnym rynku przewozów, przekładając się na wzrost miejsc pracy w sektorze. 

W opracowaniu przedstawiono dwa scenariusze, na podstawie których polska branża mogłaby się dostosować do unijnego tempa rozwoju. 

“Rosnący udział Polski w unijnym rynku przewozów i zwiększająca się liczba ciężarówek zwiększy liczbę miejsc pracy w sektorze. Stopniowa lub przyspieszona elektryfikacja spowoduje wzrost zatrudnienia, kosztem innych krajów, głównie Niemiec, odpowiednio o 10,1 tys. lub 20,9 tys. do 2035 r. względem scenariusza utrzymania obecnego tempa elektryfikacji” - podsumowują raport autorzy. 

 

Reklama

rynek pracy w polsce ten segment moze zapewnic ponad 20 tys dodatkowych etatow grafika numer 3rynek pracy w polsce ten segment moze zapewnic ponad 20 tys dodatkowych etatow grafika numer 3

Źródło: Raport PIE

 

Ta transformacja w rzeczywistości może przyspieszyć wzrost aktywności przewozowej polskich firm. Dane pokazują, że do 2025 r. ma być ona wyższa nawet o 4,8-9,9 mld tkm (względem scenariusza zachowania statusu quo). Jeśli scenariusz objąłby zasięgiem elektryfikację przyspieszoną, wówczas rodzimy sektor mógłby wzrosnąć o 1,1 mld EUR do 2035 r.

Czynnikiem istotnie opóźniającym elektryfikację polskich flot jest słabo rozwinięta sieć ładowarek. Obecnie w Polsce ani jedna z ok. 2,7 tys. stacji ogólnodostępnych nie jest przeznaczona dla pojazdów o DMC powyżej 16 t. 

Reklama

Główną przeszkodą w rozwoju elektryfikacji na terenie Polski, a tym samym w rodzimym biznesie jest słabo rozwinięta infrastruktura ładowania. Na tym tle pozostajemy daleko z tyłu choćby za Niemcami. Wymagane są zatem szeroko zakrojone inwestycje w systemy wytwórcze, magazynowe i sieciowe, gdyż liczba zarejestrowanych ciężarówek elektrycznych w Polsce w latach 2030-2035 zwiększy zapotrzebowanie na energię elektryczną o ok. 2-4%.

Zobacz również: Kolejne rozczarowujące dane z polskiego przemysłu! Rynek pracy pokazuje swoją moc

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Agnieszka Patyk

Agnieszka Patyk

Redaktorka portalu FXMAG. Z wykształcenia ekonomistka specjalizująca się w rynkach wschodnich. Śledzi sytuację na rynku nieruchomości i analizuje rozwój spółek technologicznych.


Reklama
Reklama