Wyniki 1Q2023 oceniamy jako bardzo dobre (wzrost przychodów na wszystkich rynkach, bardzo wysoka marża), pomimo obaw o pogorszenie marż i ograniczenia sprzedaży do Rosji od marca br. Stały wzrost sprzedaży pozwala osiągać efekty skali i poprawiać efektywność. Aplisens szybko dostosował się do warunków inflacyjnych na bieżąco aktualizując cenniki. Do produkcji wykorzystywane były jeszcze zapasy materiałów zakupionych po niższych cenach, co dodatkowo podnosiło rentowność sprzedaży.
- Przychody wzrosły o 36% r/r, co pozwoliło utrzymać pozytywny trend z poprzednich kwartałów, przy wyższej niż przed rokiem marży.
- Koszty pozostają pod kontrolą (+4% r/r).
- CF operacyjny dodatni, wyraźnie wyższy niż przed rokiem (pomimo dalszego wzrostu zapotrzebowania na kapitał obrotowy).
- Wzrost CAPEX do ponad 4 mln zł, zgodnie z zapowiedziami.
- Sytuacja gotówkowa ultra bezpieczna (27 mln zł gotówki netto). W I kwartale nastąpiło dalsze zwiększenie poziomu wolnych środków finansowych (Aplisens praktycznie nie ma zadłużenia odsetkowego), wygenerowana EBITDA (12,5 mln zł) przewyższa wydatki na finansowanie kapitału obrotowego (7 mln zł) oraz CAPEX (4 mln zł).
- Spółka po I kwartale (który sezonowo jest słabszym okresem) zrealizowała ok. 30% prognozowanych całorocznych przychodów oraz ok. 40% zysków. Podtrzymujemy naszą prognozę obawiając się pogorszenia w II półroczu. Wciąż jednak bardziej prawdopodobne jest podniesienie naszych szacunków niż ich obniżenie.
Skonsolidowane przychody w Q1/2023 wzrosły o 36% r/r (+11 mln zł), a liderem wzrostów ponownie były pozostałe rynki (x2 r/r):
a) Na rynku krajowym Aplisens zanotował 40-proc. wzrost sprzedaży (+4,4 mln zł).
b) Dynamika przychodów na rynki wschodnie wciąż była wysoka (15% r/r, +1,2 mln zł), choć spodziewaliśmy się spadków wynikających z ograniczenia sprzedaży na rynek rosyjski. Rynek rosyjski zanotował 60-proc. spadki (-1,8 mln zł), ale został z powodzeniem zastąpiony sprzedażą do Białorusi (+125%, +1,7 mln zł), Kazachstanu (+30%, +0,2 mln zł) oraz na Ukrainę (+50%, +0,2 mln zł).
c) Wysokie wzrosty zanotowały rynki UE (+27% r/r, +2 mln zł), pomimo słabości rynku niemieckiego (wyniki zbliżone r/r). Wciąż wysoka dynamika była na rynku rumuńskim (+75%, +1 mln zł) oraz czeskim (+50%, +0,2 mln zł).
d) Pozostałe rynki wzrosły w tempie 85% r/r (+3 mln zł). Wraz z uzyskaniem certyfikatów dopuszczających wyroby spółki na rynek USA i Kanady, które miało miejsce pod koniec II kwartału 2021 roku, silnie wzrasta sprzedaż do krajów Ameryki Północnej. Dobrze zachowywał się też rynek turecki (+125%, +0,2 mln zł).