Koszty zarządu (G&A) oraz koszty badań i rozwoju (R&D) skorygowane o wpływ programu motywacyjnego w ostatnich kwartałach rosną wraz ze wzrostem skali biznesu, rozpoczęciem komercjalizacji produktów oraz zwiększeniem aktywności marketingowo-sprzedażowej po okresie pandemii. W kolejnych kwartałach miesięczne koszty wyrażone jako koszty R&D i G&A oczyszczone o koszty programu motywacyjnego powinny nadal rosnąć – zwłaszcza przy założeniu bardziej intensywnej komercjalizacji produktów oraz wchodzenie poszczególnych projektów realizowanych z klientami w fazę wdrożeń produkcyjnych.
Z racji tego, że spółka działała w obecnych latach w trybie start-up i rozpoczęła komercjalizację produktów od 2021 roku, struktura kosztowa pozostawała relatywnie bez zmian w ostatnich latach. Inwestycje w środki trwałe oraz w wartości niematerialne spowodowały wzrost amortyzacji w 2022 roku. Wzrost skali działalności oraz inwestycje w dalszy rozwój firmy wpływają na wzrost kosztów zużycia surowców i materiałów, wzrost kosztów usług obcych (prowizje od sprzedaży, zatrudnienie dodatkowych specjalistów) oraz wzrost kosztów świadczeń pracowniczych (wzrost zatrudnienia oraz uwzględnienie kosztów programu motywacyjnego).
Zabezpieczone finansowanie pod przyszłe działania
Od początku działalności XTPL finansuje się głównie przez emisje akcji (łącznie wpływ 40 mln PLN w latach 2016-20). W 2020 roku spółka zdecydowała się na emisję obligacji imiennych serii A zamiennych na akcje serii U spółki (łączna wartość obligacji to 3.6 mln PLN). W wyniku podjętych rozmów z obligatariuszami w lipcu 2022 roku, umorzono obligacje o wartości 0.2 mln PLN (2,993 obligacji serii A), a dla pozostałych obligacji o wartości 3.4 mln PLN wydłużono termin wykupu z 30 lipca 2022 roku do 30 stycznia 2024 oraz podwyższono oprocentowanie z 2% do 5% w skali roku.
Na koniec Q1’23 spółka posiadała 3.7 mln PLN w gotówce i depozytach bankowych. W Q2’23 przeprowadzona została emisja 275 tys. akcji po cenie 133 PLN za akcje (łączna wartość 36.6 mln PLN, koszt emisji 2 mln PLN). Biorąc pod uwagę emisję akcji oraz szacowaną stratę netto spółka powinna posiadać około 40 mln PLN środków pieniężnych na koniec 2Q’23. Taki poziom środków powinien zagwarantować swobodę w utrzymaniu płynności finansowej oraz w realizowaniu inwestycji we wzrost skali biznesu zaplanowanych na okres 2023-26 (w finansowaniu inwestycji uwzględniane są również środki generowane z działalności operacyjnej oraz wpływy z dotacji).
Program motywacyjny
W kwietniu 2019 roku został uchwalony program motywacyjny. Na podstawie uchwały w sprawie programu, zostało dokonane warunkowe podwyższenie kapitału zakładowego emisję nie więcej niż 182.622 akcji zwykłych na okaziciela serii R o wartości nominalnej 0,10 PLN każda. Akcje Serii R będą mogły być obejmowane przez posiadaczy imiennych warrantów subskrypcyjnych serii A emitowanych w liczbie nie wyższej niż 182.622 po cenie 165,84 PLN. Program motywacyjny obejmuje lata 2019-2021. Uczestnicy programu będą mieli prawo wykonania warrantów nie później niż do dnia 23 kwietnia 2029 roku.
W dniu 31 marca 2022 przyznano pracownikom i współpracownikom XTPL prawo do nabycia 22.105 akcji oraz 50.000 warrantów subskrypcyjnych. Wycena przyznanych instrumentów finansowych w 2022 roku wynosi 1.149 tys. zł i została ujęta w danych finansowych za 2022 rok. Od 2019 roku do końca 2022 roku koszty programu motywacyjnego wyniosły łącznie 16.2 mln PLN.
Zobacz także: ZE PAK i kluczowe aspekty jej działalności. Zobacz jak prezentuje się spółka na obecnym rynku
Prognoza na 2Q’23
Spółka opublikuje swoje wyniki za 2Q’23 dnia 20 września 2023 roku prawdopodobnie po zamknięciu sesji giełdowej. Zgodnie z opublikowanymi przez spółkę wstępnymi danymi, zakładamy 3 mln PLN przychodów w 2Q’23, co jest poziomem niższym k/k oraz r/r. Koszty badań i rozwoju zakładamy na podobnym poziomie k/k i nieznacznie niższym r/r. Wzrost aktywności po stronie sprzedażowej powinien wpłynąć za zwiększenie kosztów ogólnego zarządu. Zakładamy delikatnie dodatnie saldo na działalności finansowej k/k.
Podsumowując, zakładamy gorszy wynik netto k/k i r/r ze względu na niższą sprzedaż (niższe przychody z tytułu dotacji r/r) oraz rosnące koszty w związku z inwestycjami we wzrost sprzedaży. Zwracamy uwagę, że duża ilość zamówień na urządzenia DPS w 1H’23 powinna mieć pozytywny wpływ na przychody rozpoznawane w 2H’23.