Spadająca sprzedaż szczepionki
W okresie największego popytu na szczepionkę na COVID, czyli w 2021 roku, według Światowej Organizacji Zdrowia, podano łącznie ok. 9 mld dawek szczepionki. W tym okresie Pfizer dostarczył 2,6 mld dawek, Moderna 807 mln dawek szczepionki, a AstraZeneca ponad 2 mld dawek. Po ok. 2 mld dawek dostarczyły chińskie Sinovac i Sinopharm. W 2022 roku istotnie wzrosła podaż szczepionki, a sprzedaż w dalszym ciągu utrzymywała się na bardzo wysokim poziomie, jednak już kolejne kwartały 2023 roku przyniosły jej załamanie, co dobrze obrazują dane liczbowe zaprezentowane poniżej.
Liderem rynkowym, który dodatkowo w 2022 roku umocnił swoją pozycję, pozostaje Pfizer, a za nim jest Moderna. Pfizer w swojej prezentacji wynikowej za 2Q22 podał, że wg stanu na 20 lipca 2022 roku posiadał udział rynkowy na poziomie 63% w skali globalnej i 68% na rynkach rozwiniętych w porównaniu do odpowiednio 52%/59% na początku 2022 roku. Z kolei Moderna szacowała na różnych rynkach udział w rynku szczepień przypominających w lipcu 2022 roku na poziomie 28-55%. W 2Q23 roku AstraZeneca nie zarejestrowała już żadnych przychodów ze sprzedaży szczepionki, co wynika z przesunięcia się popytu w kierunku bezpieczniejszych szczepionek mRNA. Według informacji ze strony https://covid19.trackvaccines.org/, która przestała być aktualizowana w grudniu 2022 roku, na rynku zarejestrowanych było w przynajmniej jednym kraju 50 szczepionek przeciwko COVID-19. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia, na dzień 27 sierpnia 2023 roku, podano łącznie 13,5 mld dawek szczepionki na COVID-19.
Zobacz także: krajowe obligacje podążają za rynkami bazowymi. Dokąd je to doprowadzi?
Szczepionka białkowa nie przebiła się rynkowo
Mimo iż na korzyść szczepionki Novavax przemawiał fakt, że była to pierwsza zarejestrowana szczepionka białkowa na COVID-19 o zasięgu międzynarodowym i teoretycznie była łatwiejsza w przechowywaniu i transporcie od szczepionki mRNA (nie wymagała tak niskich temperatur, jak szczepionki mRNA) to jednak produkt ten nie przebił się rynkowo. Drugim przegranym tego rynku jest Sanofi Pasteur, który we współpracy z GSK zarejestrował w listopadzie 2022 roku szczepionkę proteinową w Unii Europejskiej. Warto dodać, że Sanofi w przeciwieństwie do Novavax jest mocnym graczem na rynku szczepionek, które w 2020 roku odpowiadały za 17% jego przychodów ze sprzedaży (7,2 mld USD).