Sektor motoryzacyjny na świecie znajduje się pod coraz większą presją. Brak popytu na nowe samochody skutkuje redukcją zatrudnienia i cięciami kosztów. Tak jest też w przypadku brytyjskiego Rolls-Royce’a, który planuje zwolnić etat 9 000 swoich pracowników!
O tym, że przemysł samochodowy ma się coraz gorzej wiemy między innymi z danych napływających z największego eksportera w naszym regionie – Niemiec. W kwietniu obniżył się między innymi wskaźnik rejestracji nowych samochodów (-61%, o którym pisaliśmy w tym artykule.
Niemieckie koncerny motoryzacyjne przeżywają głęboki kryzys, podobnie jak i ich brytyjscy konkurenci. Rolls-Royce oprócz działalności produkcji samochodów zajmuje się także produkcją silników dla przemysłu lotniczego. I to właśnie tej działalności mają dotyczyć cięcia kosztów.
Rolls-Royce planuje zaoszczędzić 1,3 mld funtów
Rolls-Royce Holdings PLC podał w środę do informacji, że planuje zredukować 9 000 miejsc pracy, z 52 000 na świecie, w ramach poważnej restrukturyzacji. RR przygotowuje się na okres zmniejszonego popytu ze strony klientów z branży lotniczej i kosmonautycznej z powodu pandemii wirusa.
Brytyjski producent silników lotniczych powiedział, że proponowana reorganizacja ma przynieść roczne oszczędności w wysokości ponad 1,3 mld funtów, a jej koszt wyniesie około 800 mln funtów. Wypływy gotówki związane z restrukturyzacją będą miały miejsce w latach 2020-2022, powiedziała spółka.
Restrukturyzacja dotyczyć będzie działalności związanej z przemysłem lotniczym
Rolls-Royce powiedział, że proponowana reorganizacja wpłynie głównie na jej działalność w sektorze lotnictwa cywilnego. Spółka stwierdziła, że jej działalność w zakresie systemów energetycznych i ITP Aero jest negocjowana i stopniowo wdrażane są środki mające na celu zaradzić obecnej sytuacji.
Restrukturyzacja jest uzupełnieniem działań podjętych przez Rolls-Royce'a w celu wzmocnienia jego odporności finansowej i zmniejszenia wydatków gotówkowych w 2020 roku w związku z pandemią i ma na celu zajęcie się średnioterminowymi zmianami strukturalnymi w ramach przygotowań do załamania działalności na komercyjnym rynku lotniczym - powiedziała spółka.
„Rządy na całym świecie robią, co w ich mocy, aby pomóc przedsiębiorstwom w krótkiej perspektywie czasowej, ale musimy reagować na warunki rynkowe w perspektywie średnioterminowej, dopóki świat lotnictwa nie zacznie znów latać na dużą skalę, a rządy nie zastąpią trwałego popytu klientów, którego po prostu nie ma” - powiedział dyrektor naczelny Warren East.
Notowania RR
Kapitalizacja firmy wynosi obecnie 5,2 mld funtów, zatem planowane zaoszczędzenie 1,3 mld funtów wydaje się dobrą dla firmy perspektywą. Ceny akcji RR (ticker: RR.UK) załamały się drastycznie na przełomie lutego i marca. Rynek zdyskontował zawczasu złe wyniki finansowe firmy związane z przestojem branży lotniczej, a także motoryzacyjnej. Jeszcze na początku tego roku pojedyncza akcja spółki kosztowała około 670 funtów – obecnie nieco ponad 270.