Horyzont portfela pozostaje jednak krótki. Obecnie przed spółką wyzwanie pozyskania nowych rynków i klientów, po tym jak zakończono kluczowy projekt inwestycyjny zwiększający moce produkcyjne. Słabe wyniki oraz przesuniecie się oczekiwań zarządu na poprawę koniunktury, skłaniają nas do zrewidowania w dół naszych prognoz. Po aktualizacji modelu cenę docelową wyznaczamy obecnie na poziomie 6,25 PLN, co implikuje pozostanie przy zaleceniu Trzymaj.
Wyniki za ostatnie okresy
W 2023 spółka osiągnęła 159,5 mld PLN przychodów (+6% r/r) oraz 8,6 mln PLN zysku netto (w tym 9,2 mln PLN w 1H’23). W samym 4Q’23 przychody wyniosły 27,8 mln PLN (-26% r/r) a zysk netto 1,5 mln PLN (przy czym za +1,8 mln na poziomie EBIT odpowiadało rozwiązanie części odpisu z 3Q’23 na prace B+R po uzyskaniu rozliczenia dotacji). Spółka podała już wstępne wyniki jednostkowe za 1Q’24 (pełny raport 22 maja, wyniki skonsolidowane nie powinny istotnie się różnić). Przychody spadły o 42% a na poziomie netto odnotowano -1,9 mln PLN straty (vs 4,9 mln PLN zysku w 1Q’23). Skalę spadku przychodów zarząd sygnalizował już w lutym, strata netto jest większa niż zakładaliśmy w ostatnich prognozach kwartalnych.
Pozycjonowanie segmentowe
Spółka jest producentem przekaźników elektromagnetycznych (głównie dla przemysłu, energetyki, szeroko pojętego budownictwa oraz zastosowań wysokoprądowych w OZE/EV). Przekaźnik to urządzenie, które otwiera i zamyka obwód elektryczny w celu oddziaływania na pracę innych urządzeń (zastosowania np. dla sprzętu sterowniczego, przekaźników czasowych, kontroli temperatury). Biznes Relpolu opiera się w dużej mierze na eksporcie (głównie do odbiorców niemieckich). W średnim terminie spółka dobrze pozycjonuje się w idei nearshoringu i transformacji energetycznej.
Koniunktura
Bieżący rok stanowił dla spółki wyzwanie związane z okresem niższego portfela zamówień i utrzymującym się spowolnieniem gospodarczym. Spółka zwraca uwagę także na wzrost kosztów (m.in wynagrodzeń, powiązanych ze wzrostem pensji minimalnej). Jednocześnie zarząd wskazuje, że od 2H’23 nasilać zaczęła się presja cenowa konkurencji a spółka odczuwa negatywnie tendencję umacniania się PLN. Zarząd podjął szereg działań w kierunku ograniczenia kosztów (m.in. negocjacje z dostawcami, ograniczenie zapasów, przeniesienie dalszych pracochłonnych procesów do fabryki w Ukrainie). Zarząd widzi przesłanki do poprawy sytuacji w kolejnych miesiącach. Jednocześnie horyzont portfela zamówień pozostaje krótki. Celem dla spółki na ten rok jest pozyskanie nowych klientów na dotychczasowych i nowych rynkach dla zbudowanego potencjału produkcyjnego. Zarząd wskazuje, że w ostatnim czasie udało się pozyskać nowe projekty z Bliskiego Wschodu (Arabia Saudyjska, ZEA). Spółka liczy na ożywienie gospodarcze w 2H’24 w Europie oraz wpływ środków z KPO na rynku polskim. Uważamy, że do poprawy sentymentu do spółki konieczna może okazać się trwalsza poprawa nastrojów w europejskim, a szczególnie niemieckim, przemyśle. Ostatnie odczyty PMI wskazują na pewną poprawę względem połowy 2023, ale nadal są to poziomy poniżej 50 pkt. Niedawno zaprezentowane wyniki ABB (jeden z głównych odbiorców spółki) wykazały, że 1Q’24 był kolejnym kwartałem spadku zamówień na rynku niemieckim (-9% r/r). Natomiast globalny napływ nowych zamówień był sezonowo wyższy q/q, ale obniżył się r/r.
Prognozy wyników, wskaźniki
Obecnie zakładamy, że w 2024 roku spółka wypracuje 133 mln PLN przychodów, 8,6 mln PLN EBITDA oraz 0,1 mln PLN zysku netto. W latach 2025 i 2026 roku oczekujemy poprawy otoczenia makro i zdecydowanego zwiększenia wykorzystania mocy produkcyjnych (obecnie szacujemy, że wykorzystane są w około połowie), co przekłada się na odpowiednio 152/ 15,8/ 6,2 mln PLN w 2025 oraz 178/ 20,0/ 9,9 mln PLN w 2026. Nasze prognozy implikują EV/EBITDA’24=8,4x, ‘25=4,5x. Obecna kapitalizacja to 60 mln PLN, co odpowiada CAPEX spółki za ostatnie 5 lat (dług netto po 4Q’23 = 24 mln PLN – oczekujemy spadku w 2024 w związku z optymalizacją kapitału obrotowego i brakiem większych nakładów inwestycyjnych).
WYBRANE DANE I PROGNOZY FINANSOWE