Dane rynkowe pokazują, że średni wzrost wolumenu największych biur podróży może wynieść około +25-30% r./r. w 2023 roku. Tymczasem łączna liczba klientów biur podróży wzrosła o około +20% r./r. do 7,57 mln. Wyższa dynamika odnotowana przez największe biura podróży w Polsce może wynikać ze zmiany struktury wyjazdów na krajowe/zagraniczne. Liczba klientów biur podróży w stosunku do 2019 r. nadal oscyluje wokół -5% na koniec 2023 roku, a w RBW liczba klientów wzrosła o prawie +30% w latach 2019-23. Znacząca zmiana i wzrost udziału wycieczek zagranicznych w całym miksie może doprowadzić do dalszego wzrostu udziału w rynku dużych biur podróży. Wpływ czynnika demograficznego i efekt szybszego wzrostu wynagrodzeń w Polsce niż w innych krajach może wpłynąć na kontynuację tego trendu. W związku z tym naszym zdaniem perspektywy dla sektora na najbliższe lata pozostają optymistyczne.
Brak "efektu cenowego" na przychody. Szacujemy, że efekt cenowy dodał około +10 pp. do stopy wzrostu w 2023 roku. Na podstawie obecne ceny wycieczek i strukturę miejsca podróży oczekujemy, że poziom cen powinien być płaski r/r. Oznacza to, że brak podwyżek cen powinien zmniejszyć dynamikę wzrostu nominalnych przychodów w porównaniu z rokiem 2022-23.
Zobacz także: Votum akcje prognozy na najbliższe dni: analitycy zdziwieni tak niskim zainteresowaniem inwestorów
Wysoka baza marży brutto, ale otoczenie pozostaje korzystne. Ostateczny poziom marży brutto w ubiegłym roku wyniósł około 16,6%, +3 pp. powyżej naszych założeń. Oznacza to, że wzrost cen wycieczek był znacznie wyższy niż koszty wycieczek (+10% vs. +2% po stronie KWS). To był optymistyczny scenariusz na 2023 r. i on się zmaterializował. W ubiegłym roku spółka była silnie wspierana przez korzystne kursy walutowe i ceny paliwa lotniczego. W tym roku dodatnia delta jest już mniejsza, ale nasze szacunki nadal sugerują, że koszty wycieczek rosną tylko nieznacznie szybciej niż ceny (w tym momencie nie ma spadków). Na początku maja nastąpił znaczny wzrost cen wycieczek, co może być sygnałem równowagi podaży i popytu na rynku. Presja konkurencyjna wydaje się być na niższym poziomie. Podsumowując, sezon wakacyjny wkrótce się rozpocznie, oferta wydaje się sprzedawać bardzo dobrze, a koszty nadal są korzystne. Może to oznaczać, że poziomy marż mogą być wyższe niż zakładaliśmy wcześniej. Uważamy, że nasze założenia są potencjalnie konserwatywne i oczekujemy marży brutto na poziomie 14,0% (-2,6 pp. r/r) w 2024p.
Biorąc pod uwagę obecne otoczenie rynkowe oraz dane operacyjne spółki, znacząco podwyższamy nasze prognozy finansowe. W kolejnych latach zakładamy w modelu, że znormalizowany poziom marży netto może wynieść około 2,7-3,0% (wobec 2,0% poprzednio). Te powody skłaniają nas do podtrzymania rekomendacji KUPUJ, a 12-miesięczną cenę docelową rewidujemy w górę do 120 zł. Silny bilans i znaczące poziomy FCF powinny pozwolić na wypłatę wysokiej dywidendy.
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0
Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)! Obserwuj FXMAG>>