Mabion w styczniu 2021 roku podpisał umowę z doradcą finansowym Rothschild & Co. Zakres obowiązków doradcy obejmuje m.in. poszukiwanie potencjalnego inwestora strategicznego, doradztwo w zakresie struktury potencjalnej transakcji, wsparcie przy sporządzaniu dokumentacji transakcyjnej oraz w negocjacjach z potencjalnym inwestorem strategicznym.
Podczas publikacji strategii na lata 2023-2027 spółka poinformowała, że proces pozyskania inwestora strategicznego pozostaje otwarty na potencjalne rozmowy z możliwymi partnerami, jednak priorytetem staje się koncentracja na realizacji strategii i transformacja Mabion w kierunku CDMO oraz dalsza budowa wartości firmy. W naszej opinii, Mabion musi najpierw zbudować pozycję rynkową na rynku CDMO i zdywersyfikować przychody poza Novavax. Dopiero wówczas jego atrakcyjność w oczach potencjalnego inwestora strategicznego istotnie wzrośnie.
Fundusze private equity postrzegają rynek CDMO jako atrakcyjny
Branże CRO czy CDMO zawsze były w centrum zainteresowania, a wybuch pandemii COVID-19 i wzrost zapotrzebowania na moce wytwórcze m.in. do produkcji szczepionek dodatkowo jeszcze zwiększył rentowność i atrakcyjność spółek z obszaru CDMO w oczach inwestorów private equity (PE). Ostatnie spowolnienie w branży biotechnologicznej ma też jednak swoje przełożenie na zmniejszenie liczby transakcji w tym obszarze i wpływa na normalizację w tym zakresie – wg szacunków Deloitte wartość transakcji w obszarze CDMO/CRO w 2022 roku spadła o 78% r/r. Historycznie fundusze PE najczęściej preferowały aktywa o dużej skali – spółki o wartości EV (Enterprise Value) na poziomie przekraczającym 200 mln USD, które miały przewagę nad mniejszymi graczami. Inwestorzy premiują firmy CDMO oferujące pełen zakres usług (usługi rozwojowe, API i produkty lecznicze), które średnio otrzymują wyższą wycenę w porównaniu z firmami CDMO oferującymi wyłącznie API lub produkty lecznicze.
Zobacz także: Projekt MabionCD20 i inne biopodobne wersje rytuksymabu. Co spółka zyskała mimo braku finalizacji projektu?