Konsekwentna realizacja strategii w segmencie CPaaS i w segmencie Hosting. Spółka w dal- szym ciągu z powodzeniem realizuje założenia strategii rozwoju budując kompleksowy ekosystem obsługi klientów B2B w przestrzeni cyfrowej. Koncentracja nowych inicjatyw spółki skupia się obec- nie na branży e-commerce.
W segmencie CPaaS (56% EBITDA za 2023 r.), Vercom rozpoczyna proces integracji usług wokół dwóch kluczowych platform MailerLite (klienci SMB i pryatni przedsię- biorcy) i MessageFlow (klienci mid-market i enterprise), co ma przyspieszyć ekspansję firmy na rynkach zagranicznych. W segmencie Hosting (43% EBITDA za 2023 r.) spółka stawia z kolei na nowy produkt _Stores, stanowiący narzędzie do kreacji i prowadzenia sklepu internetowego, które- go uruchomienie komercyjne w pełnej wersji nastąpiło w kwietniu.
Po akwizycji MailerLite, spółka potroiła liczbę klientów w segmencie CPaaS do ponad 70 tys. na koniec 1Q23. Celem spółki w przypadku segmentu CPaaS jest dalsze zwiększanie sprzedaży za- granicznej, które obecnie wynosi blisko 60%.W segmencie Hosting warto docenić z kolei konse- kwentny, dwucyfrowy wzrost ARPU. Można dostrzec, że dynamika ARPU w ujęciu r./r. jest w ostat- nich kwartałach coraz wyższa, co jest efektem mocniejszego podnoszenia cenników usług hostingo- wych, czemu sprzyja obecne środowisko inflacyjne.
Profitroom - equity story w pigułce
Profitroom to dostawca technologii rezerwacyjnych dla obiek- tów hotelowych w modelu SaaS (Booking Engine 360) oraz innych rozwiązań wspierających sprze- daż i marketing online (Marketing Automation, Channel Manager, Digital Marketing Services). Model biznesowy spółki opiera się na pobieraniu prowizji od wygenerowanych rezerwacji oraz stałych opłat abonamentowych. Rozwiązania Profitroom pozwalają klientom na rezerwację i płatność za pobyt, a hotelarzy zaopatrują w rozwiązania typu CRM, system mailingowy oraz dają możliwość zarządzania sprzedażą przez pośredników takich jak Booking.com czy Expedia. Całkowita wartość rezerwacji złożonych przez silnik rezerwacji Profitroom przekroczyła w 2022 r. 1,5 mld PLN (+68% r./r.) co pozwoliło wygenerować spółce ok. 48 mln PLN przychodów.
R22 nabyło 33,3% udziałów Profitroom w styczniu 2020 r. za 30 mln PLN. Spółka w umowie inwe- stycyjnej zagwarantowała sobie także opcje wykupu kolejnych 17% udziałów w 2024 r. żeby poten- cjalnie sprawować większościową kontrolę nad spółką (konstrukcja i parametry opcji nie zostały ujawnione). Timing akwizycji okazał się być mocno nietrafiony ze względu na pandemię koronawiru- sa, która wybuchła de facto dwa miesiące później przez co rynek przez wiele miesięcy nie przykła- dał wagi do wyników i potencjału spółki.
Od momentu nabycia mniejszościowego pakietu, spółka konsekwentnie realizowała założenia stra- tegiczne mające u podstaw zbudowanie pozycji lidera rynku rezerwacji hotelowych w Polsce dokła- dając kolejne umowy zagranicą. W 2022 r. spółka mocno zainwestowała w ekspansję zagraniczną powiększając zespół sprzedażowy, co z jednej strony przełożyło się na wzrost kosztów (niski zysk EBITDA), ale także znaczny wzrost ilości podpisanych umów z nowymi klientami, przede wszystkim na rynku afrykańskim. Na koniec 2022 r. spółka obsługiwała hotele na 5 kontynentach i w 42 kra- jach, a udział przychodów z rynków zagranicznych wyniósł w 1Q23 ok. 30% całości (sprzedaż za- graniczna +70% r./r.). Ekspansja Profitroom zagranicą jest obecnie głównym celem strategicznym.
Profitroom - mocna pozycja w polskim rynku turystycznym
Profitroom pomimo ambitnych planów ekspansji zagranicznej posiada na razie największą ekspozycję na polski rynek turystyczny (z informacji z konferencji wynika, że rząd wielkości 70% przychodów generuje Polska). Efektyw- ność rozwiązań oferowanych przez firmę spowodowała, że Profitroom to lider technologiczny na polskim rynku hotelowym, z którego korzysta ponad połowa hoteli, w tym przede wszystkim najwięk- sze polskie resorty takie jak Dr Irena Eris, Hotel Arłamów, Grand Lubicz, Hotele PURO, Górskie Resorty i wiele innych.
Po turbulencjach związanych z pandemią COVID-19 polski rynek turystyczny wspomagany m.in. programami socjalnymi (500+ czy Bon Turystyczny) zdaje się wracać na wzrostową trajektorię. Na okres Wielkanocy 2023 spółka zanotowała 16,1% więcej rezerwacji bezpośrednich w porównaniu do roku 2022. Średnia cena rezerwacji wyniosła 999,53 PLN i była wyższa o 13.9% r./r. W okresie majówki Profitroom zanotował aż 26,3% więcej rezerwacji bezpośrednich w porównaniu do roku 2022 przy średniej cenie 805,90 PLN na rezerwację (+ 15,4% r./r.). Zanotowano także wzrost śred- niej długości pobytu wzrosła (+5,3%) do wartości 2,94 dnia. Dobrą kondycję turystyki potwierdza też Rainbow Tours, gdzie wielkość przedsprzedaży imprez turystycznych z oferty sezonu "Lato 2023" (kwiecień - październik 2023) wyniosła 270 170 osób, co oznacza wzrost poziomu przed- sprzedaży w ujęciu r./r. o około 43,4 %.
Scenariusze inwestycyjne dla Profitroom
Uważamy, że wysokie dynamiki wzrostu organicznego (rezerwacje +68% r./r. przychody +43% r./r. w ‘22), ekspozycja na rosnący rynek turystyczny i gene- racja przychodów w modelu SaaS może stwarzać atrakcyjne equity story w kontekście decyzji R22 na temat przyszłości spółki, która może zapaść w drugim półroczu 2023 r. W naszym przekonaniu R22 może rozważać kilka scenariuszy odnośnie pakietu akcji Profitroom. Uważamy, że zbliżone prawdopodobieństwo ma zarówno (1) scenariusz realizacji opcji tj. wykup udziałów i konsolidacja wyników Profitroom w 2024 r. (czego na razie nie uwzględniamy w naszych prognozach); (2) scena- riusz odsprzedaży pakietu akcji do inwestora branżowego lub funduszu private equity.
Uważamy, że każdy z tych scenariuszy może mieć swoje zalety, które finalnie przekują się w uwol- nienie wartości dla akcjonariuszy R22. W przypadku realizacji opcji zakładać można, że spółka kilkukrotnie powiększy wyniki segmentu SaaS. Z kolei w przypadku odsprzedaży posiadanego pa- kietu akcji, R22 może mocno odlewarować bilans, co z kolei odbuduje zdolności akwizycyjne gdzie spółka ma dobry, sprawdzony track-record. Sądzimy, że oba scenariusze są całkiem realne, a inwe- storzy mogą dyskontować decyzję dotyczącą przyszłości Profitroom wyprzedzająco.
Zobacz także: Ta spółka może zainteresować polskich inwestorów. Sprawdzamy, czy akcje mają potencjał do spektakularnych wzrostów [KUPUJ]
Ile może być warty Profitroom?
Do tej pory wycena Profitroom uwzględniana w naszej wycenie R22 opierała się cenie przejęcia tj. wartości bilansowej spółki (33,3% za ok. 30 mln PLN). W na- szym przekonaniu wartość bilansowa nie odzwierciedla faktycznego potencjału spółki, a rynek może stopniowo zmieniać podejście do wyceny gdyż w drugim półroczu 2023 r. powinny zapadać decyzje odnośnie przyszłości aktywa. Niniejsza analiza przedstawia uproszczoną wycenę Profitroom, którą uwzględniamy w nowym podejściu do wyceny Grupy.
Założenia prognoz Profitroom:
- Tempo wzrost GMV w latach 2023-25 odpowiednio +64% / +55% / +45%
- Spadek take-rate wynikający z pozyskiwania dużych sieci hotelowych zagranicą, gdzie % take-rate jest niższy;
- Rosnąca marża EBITDA. Zakładamy, że spółka zgodnie z efektem skali powinna poprawiać marże przy przyłączeniach nowych hoteli. Nie zakładamy dalszej ekspansji teamu sprzeda- żowego, co było widoczne w kosztach w 2022 r.