Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Notowania akcji SEKO SA (SEK): historia, akcjonariat, model biznesowy oraz strategia spółki – analiza

|
selectedselectedselected
Notowania akcji SEKO SA (SEK): historia, akcjonariat, model biznesowy oraz strategia spółki – analiza | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop
  • SEKO to jedna z największych polskich firm zajmujących się produkcją przetworów rybnych. Wszystkie wyroby są wytwarzane w zaawansowanym i jednym z największych tego typu zakładów w Polsce i Europie, zlokalizowanym w Chojnicach. Asortyment produktów oferowanych przez Spółkę obejmuje m.in. marynaty rybne, ryby solone, sałatki rybne oraz pasty rybne.
  • Spółka głównie sprzedaje swoje wyroby pod marką „SEKO”, ale także dostarcza wyroby pod markami własnymi niektórych odbiorców. Produkty występują w różnych gramaturach, począwszy od 80 g (pasty o różnych smakach) aż do 3 kg (duże opakowania różnych wyrobów).
  • Spółka sprzedaje swoje produkty sieciom handlowym, odbiorcom hurtowym oraz sklepom detalicznym. SEKO prowadzi również działalność eksportową (głównie do innych europejskich krajów), która odpowiada za ponad 10% przychodów ze sprzedaży.

Zobacz także: Rynek przetwórstwa rybnego. Prognozy, konsumpcja i wielkość rynku przetwórstwa rybnego w Polsce

 

Akcjonariat

SEKO jest firmą rodzinną, a jej największym akcjonariuszem jest Złota Rybka Sp. z o.o., spółka należąca do Kazimierza Kustry (założyciela i Prezesa Zarządu SEKO) oraz osób z nim spokrewnionych, w tym pełniących funkcje zarządcze w Spółce. Udział spółki Złota Rybka w kapitale wynosi 62%. Pozostałymi znaczącymi akcjonariuszami Spółki są TFI Opera (15% udziałów) oraz OFE PKO BP Bankowy (9% udziałów). Freefloat wynosi 38%. SEKO nie posiada akcji uprzywilejowanych co do głosu lub udziału w zysku.

Historia, model biznesowy i strategia spółki giełdowej SEKO. Raport w ramach GPWPA 4.0 - 1Historia, model biznesowy i strategia spółki giełdowej SEKO. Raport w ramach GPWPA 4.0 - 1

 

Historia Spółki

Reklama

Spółka została założona w 1992 roku w Gdyni przez Kazimierza Kustrę, który związany jest z przemysłem rybnym od lat 70. ubiegłego wieku. W 1995 roku produkcja została przeniesiona do Chojnic, a w 2001 roku powstał tam zakład produkcyjny Spółki, który został znacznie rozbudowany w 2010 roku. Obecnie jego powierzchnia wynosi 16 tys. m2. Od 2007 roku akcje SEKO są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Historia, model biznesowy i strategia spółki giełdowej SEKO. Raport w ramach GPWPA 4.0 - 2Historia, model biznesowy i strategia spółki giełdowej SEKO. Raport w ramach GPWPA 4.0 - 2

 

Model biznesowy

SEKO to jedna z największych polskich firm zajmujących się produkcją przetworów rybnych. Wszystkie wyroby są wytwarzane w zaawansowanym i jednym z największych tego typu zakładów w Polsce i Europie, zlokalizowanym w Chojnicach. Asortyment produktów oferowanych przez Spółkę obejmuje:

  • Marynaty rybne (w tym smażone ryby w zalewach, koreczki i zawijańce, rolmopsy, płaty bismarck, śledzie marynowane, krajanki w zalewach olejowych i octowych, a także wyroby w kremach
  • Ryby solone
  • Sałatki rybne i jarzynowe
  • Pasty rybne i warzywne
  • Garmażeryjne wyroby rybne
  • Mrożonki
  • Produkty sterylizowane i pasteryzowane

 

Własna marka i marki odbiorców

Reklama

Spółka głównie sprzedaje swoje wyroby pod marką „SEKO”, ale także dostarcza wyroby pod markami własnymi niektórych odbiorców, zwłaszcza krajowych sieci handlowych, w tym sieci dyskontowych, oraz wybranych odbiorców zagranicznych. W sumie, pod marką „SEKO” oferuje blisko 350 różnych pozycji asortymentowych w różnych rodzajach opakowań.

 

Gramatura oferowanych produktów

Asortyment wyrobów „SEKO” obejmuje opakowania szklane, plastikowe, metalowe (konserwy) oraz opakowania typu alupak. Produkty występują w różnych gramaturach, począwszy od 80 g (pasty o różnych smakach) aż do 3 kg (duże opakowania różnych wyrobów), przeznaczonych głównie dla handlu detalicznego i sprzedaży luzem. Dzięki szerokiemu wyborowi asortymentowemu i różnorodnym opakowaniom, Spółka SEKO ma możliwość dotarcia do różnych grup odbiorców zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.

Historia, model biznesowy i strategia spółki giełdowej SEKO. Raport w ramach GPWPA 4.0 - 3Historia, model biznesowy i strategia spółki giełdowej SEKO. Raport w ramach GPWPA 4.0 - 3

 

Ciągły rozwój oferty

Reklama

SEKO systematycznie wzbogaca swoją ofertę o nowe produkty, które poszerzają dostępny asortyment oraz zastępują produkty o niskiej sprzedaży. Receptury tych nowych wyrobów są opracowywane przez dział technologiczny Spółki. Ponadto, firma analizuje aktualne trendy na rynku i wprowadza produkty, które spełniają oczekiwania klientów. W ostatnich latach popularność zyskują wyroby bez dodatku konserwantów i wzmacniaczy smaku, dania gotowe do odgrzania oraz wyroby w małych opakowaniach jednostkowych, idealne do jednorazowego spożycia w całości na jeden posiłek.

 

Własna stacja paliw

Dzięki umowie franczyzowej z Circle K Polska SEKO posiada również jedną stację paliw, na której znajdują się także myjnia samoobsługowa oraz stacja kontroli pojazdów, prowadzone przez Spółkę. Jednakże działalność związana z prowadzeniem stacji paliw stanowi jedynie działalność uboczną, i Spółka nie planuje jej rozwijać w przyszłości, zwłaszcza pod względem pozyskiwania nowych lokalizacji.

Historia, model biznesowy i strategia spółki giełdowej SEKO. Raport w ramach GPWPA 4.0 - 4Historia, model biznesowy i strategia spółki giełdowej SEKO. Raport w ramach GPWPA 4.0 - 4

 

Sieci handlowe

Reklama

Od lat największą grupę klientów Spółki stanowią krajowe sieci handlowe, takie jak hipermarkety, supermarkety, sklepy dyskontowe i sieci sklepów małopowierzchniowych. Firma sprzedaje swoje produkty pod marką „SEKO” do większości sieci handlowych działających na terenie Polski, w tym m.in. do Biedronki, Kauflandu, Lidla, Makro, Carrefoura, Auchana, Polomarketu, Aldi, Leclerca, Intermarche, Dino, Netto, Eurocash, Stokrotki i SPAR-u. Ponadto, Spółka dostarcza produkty pod markami własnymi dla wybranych klientów, zarówno na polskim rynku, jak i dla niektórych odbiorców zagranicznych. Współpraca w tym modelu jest realizowana z różnymi sieciami handlowymi działającymi na terenie Polski oraz z wybranymi klientami zagranicznymi. Udział sieci handlowych w sprzedaży rośnie od lat i wynosi on obecnie 58%, jednak żaden z odbiorców Spółki nie odpowiada za więcej niż 10% przychodów ze sprzedaży.

 

Odbiorcy hurtowi

Druga pod względem wartości obrotów grupa odbiorców Spółki to odbiorcy hurtowi, którzy następnie zaopatrują mniejsze sklepy, a często także mniejsze sieci handlowe. Udział hurtowników w sprzedaży SEKO zmniejszył się w ostatnich latach i wynosi obecnie 30%.

 

Przychody ze stacji paliw

Przychody z posiadanej stacji paliw są trzecim największym źródłem sprzedaży krajowej SEKO, a ich udział wynosił 9% w 2022 roku. Udział ten wzrósł w ostatnich latach wskutek podwyżek cen paliw.

Reklama

 

Sklepy detaliczne

Sprzedaż bezpośrednia do placówek detalicznych od lat posiada mały udział w przychodach Spółki i w dodatku zmniejszył się on w ostatnich latach do około 4%.

 

Sprzedaż na rynkach zagranicznych

SEKO sprzedaje swoje produkty również na rynkach zagranicznych. Niemcy i Czechy od lat są w czołówce kierunków eksportowych Spółki. W ostatnich latach na znaczeniu zyskały Stany Zjednoczone i Włochy. Udział eksportu w całkowitej sprzedaży jest stabilny w ostatnich latach i oscyluje wokół 11%.

Historia, model biznesowy i strategia spółki giełdowej SEKO. Raport w ramach GPWPA 4.0 - 5Historia, model biznesowy i strategia spółki giełdowej SEKO. Raport w ramach GPWPA 4.0 - 5

Reklama

 

Krajowi i zagraniczni dostawcy

Podstawowym surowcem wykorzystywanym w produkcji wyrobów są ryby świeże i mrożone, szczególnie śledzie. Spółka nabywa część surowca rybnego od krajowych dostawców, jednak większość jest importowana, głównie z Norwegii, Islandii oraz Danii. Transakcje z podmiotami zagranicznymi są rozliczane w euro, dlatego osłabienie (umocnienie) polskiej waluty względem euro ma niekorzystny (korzystny) wpływ na wysokość kosztów Spółki. Pozostałe surowce produkcyjne, takie jak warzywa, olej, przyprawy czy opakowania, są dostarczane przez krajowych dostawców. Obroty z żadnym z dostawców Spółki nie wynoszą więcej niż 10% przychodów ze sprzedaży.

 

Strategia

Rozwój organiczny, ekspansja zagraniczna

Plan rozwoju Spółki zakłada systematyczny wzrost przychodów ze sprzedaży, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Priorytetem jest utrzymanie pozytywnych wyników finansowych oraz zwiększenie rozpoznawalności marki SEKO. Spółka zmierza rozwijać się organicznie, skupiając się na zwiększeniu przychodów ze sprzedaży oraz poprawie rentowności prowadzonej działalności. Planuje wprowadzać na rynek nowe produkty, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby klientów. Dążąc do zwiększenia obecności na rynkach zagranicznych, Spółka kontynuuje rozwijanie sprzedaży za granicą.

 

Ochrona środowiska

Reklama

W swojej strategii SEKO zwraca uwagę na zagadnienia związane z ochroną środowiska, społeczną odpowiedzialnością biznesu oraz ładem korporacyjnym. Duża część inwestycji skupia się na ochronie środowiska i zmniejszeniu energochłonności procesów produkcyjnych. Wdrażane są różne rozwiązania, takie jak montaż paneli fotowoltaicznych czy instalacje do odzysku ciepła. Spółka posiada również certyfikowany system MSC, który gwarantuje, że ryby pochodzą z zrównoważonych połowów lub hodowli, aby zapewnić zachowanie równowagi w populacjach danego gatunku.

 

 

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. W Programie PWPA 4.0. udział wezmą spółki, które reprezentują 33 sektory gospodarki. Do najliczniej reprezentowanych możemy zaliczyć: oprogramowanie (5), nowe technologie (4), materiały budowlane (4) lub energia odnawialna (3). Kapitalizacja spółek w Programie waha się od około 51 mln zł do około 2 mld zł, a średnia kapitalizacja to około 375 mln zł (na dzień 31 maja 2023)
 

 


Reklama
Reklama