Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble Securities

|
selectedselectedselected
Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Toya jest importerem i dystrybutorem narzędzi ręcznych, elektronarzędzi, sprzętów codziennego użytku oraz w mniejszym zakresie innych wyrobów przemysłowych takich jak: artykuły BHP, akcesoria wyposażenia kuchni i łazienki oraz lokali gastronomicznych. Spółka posiada w ofercie ok. 11,5 tys. produktów dostępnych pod 6 własnymi markami i co roku wprowadza do oferty ok. 700 nowych produktów.

 

 

Toya dostarcza swoje wyroby do ponad 100 krajów na całym świecie, współpracuje z największymi sieciami handlowymi, jak i lokalnymi dystrybutorami. Grupa kapitałowa Toya posiada 5 centrów dystrybucji (we Wrocławiu, Nadarzynie, Bukareszcie, Szanghaju, Bajdu Town) o powierzchni magazynowej 73,5 tys. m2 i zatrudnia około 540 pracowników w Polsce, Rumunii i Chinach.

Reklama

Toya istnieje od ponad 30 lat, została założona przez 3 osoby fizyczne, z których dwie do tej pory są głównymi akcjonariuszami.

 

Najważniejsze etapy w historii grupy Toya:

  • 1990 r. – powstanie we Wrocławiu Toya Import-Eksport spółka cywilna,
  • 2001 r. – zmiana formy prawnej ze spółki cywilnej na spółkę akcyjną Toya S.A.; budowa centrum dystrybucyjno-logistycznego we Wrocławiu; uruchomienie oddziału w Pruszkowie,
  • 2003 r. – początek rozwoju marek: YATO, STHOR, VOREL, POWER UP, FALA, FLO; powstanie spółki Toya Romania w Bukareszcie,
  • 2007 r. – utworzenie oddziału w Nadarzynie z centrum dystrybucyjno-logistycznym; likwidacja oddziału w Pruszkowie,
  • 2008 r. – utworzenie spółki Yato China w Szanghaju z centrum biurowo-logistycznym o powierzchni 3 tys. m2 ,
  • 2011 r. – debiut akcji Toya S.A. na GPW w Warszawie,
  • 2012 r. – uruchomienie sklepu internetowego toya24.pl,
  • 2014 r. – objęcie 100% udziałów w spółce Yato Tools Co. Ltd. w Szanghaju,
  • 2016 r. – rozpoczęcie oferowania produktów dla branży profesjonalnego wyposażenia gastronomii i uruchomienie drugiego sklepu internetowego – yatogastro.com,
  • 2019 r. – otwarcie nowego biura i magazynu w Bukareszcie; utworzenie w Chinach drugiej spółki – Yato Tools (Jiaxing),
  • 2020 r. – zwiększenie powierzchni magazynowej oddziału w Nadarzynie do 27 tys. m2 ,
  • 2022 r. – uruchomienie centrum logistyczno-dystrybucyjnego w miejscowości Baibu Town, w prowincji Jiaxing
  • W skład grupy kapitałowej Toya, oprócz spółki matki wchodzą 3 spółki zależne: 2 zlokalizowane w Chinach, jedna w Rumunii.

Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 1Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 1

 

Reklama

Toya S.A. jest spółką dominującą z siedzibą centralną we Wrocławiu. Zarządza ona strategią oraz budową wartości portfela spółek zależnych. Dysponuje dwoma centrami logistycznymi: we Wrocławiu (z magazynem o powierzchni 6 tys. m2 ) oraz w Nadarzynie (wynajmowany magazyn o powierzchni 27 tys. m2 ). Spółka matka zajmuje się projektowaniem produktów, zlecaniem ich wytworzenia (głównie fabrykom w Chinach) oraz nadzorem jakościowym produkcji. Dzięki ponad 20-letniej współpracy z wytwórcami chińskimi spółka postrzegana jest jako wiarygodny partner handlowy, co wzmacnia jej pozycję konkurencyjną na rynku lokalnym. Spółka matka zajmuje się koordynacją i rozwojem sprzedaży eksportowej w Europie.

Toya Romania została utworzona w 2003 roku jako spółka zależna z siedzibą oraz centrum logistycznym w Bukareszcie. W 2019 roku otwarte zostało nowe centrum biurowe z magazynem o powierzchni 7,5 tys .m2 i wysokości 13 m

Yato Tools (Shanghai) Co., Ltd. powstała w 2008 roku jako spółka współkontrolowana z siedzibą oraz centrum logistycznym w Szanghaju. Spółka posiada magazyn o powierzchni 3 tys. m2 . W 2014 roku kontrolę nad spółką w pełni przejęła Toya S.A. Yato Tools (Shanghai) zajmuje się zlecaniem produkcji u chińskich poddostawców, koordynuje zamówienia i wysyłki do Polski i Rumunii, prowadzi też sprzedaż eksportową na rynkach azjatyckich, afrykańskich i amerykańskich. W Szanghaju zatrudnieni są również product managerowie.

Yato Tools (Jiaxing) Co., Ltd. została założona w 2019 roku jako spółka zależna z siedzibą w Baibu Town, z kapitałem zakładowym w wysokości 12,5 mln USD. Przy jej siedzibie w lipcu 2022 r. uruchomione zostało nowoczesne centrum logistyczno-dystrybucyjne, z magazynem o powierzchni blisko 30 tys. m2, , wyposażonym w nowoczesną automatykę – system shuttle.

 

Zobacz także: Wycena spółki giełdowej Toya: wycena akcji metodą DCF i porównawczą. Sprawdź, ile warte są akcje wg analityków

Reklama

 

Toya oferuje produkty pod sześcioma markami:

  • YATO – najstarsza, najbardziej rozpoznawalna i wiodąca marka Toya (75% udział w skonsolidowanych przychodach ze sprzedaży grupy Toya w 2022 r.), notująca największe wzrosty sprzedaży w ostatnich latach. Produkty tej marki wykonane są z wysokiej jakości stali stopowych z użyciem nowoczesnych technologii obróbki cieplnej i chemicznej. W ramach tej marki oferowana jest szeroka gama profesjonalnych narzędzi ręcznych i pneumatycznych, przeznaczonych do pracy w warunkach przemysłowych i serwisowych, przede wszystkim: narzędzia warsztatowe, budowlane i ogrodowe, takie jak: klucze płaskie, nasadowe, udarowe, dynamometryczne i wzmacniacze momentu, wkrętaki i końcówki wkrętakowe, szczypce i klucze do rur, narzędzia dla elektryków, młotki, dłuta, przecinaki i siekiery, ściski, imadła i sporniki, narzędzia tnące i skrawające, narzędzia hydrauliczne, narzędzia do łączenia, narzędzia miernicze, pneumatyczne, narzędzia i wyposażenie warsztatu samochodowego. W 2016 r. oferta została rozszerzona o produkty dla gastronomii profesjonalnej – garnki, patelnie, dzbanki, pojemniki i przybory, ale także sprzęt do obróbki mechanicznej (krajalnice, miksery, maszynki do mielenie) i termicznej (grille, kuchenki, palniki) oraz urządzenia wielkogabarytowe jak witryny chłodnicze i stoły. Sprzęt dla gastronomii stanowi obecnie kilka procent skonsolidowanej sprzedaży Toya.
  • VOREL (13% udziału w sprzedaży w 2022 r.) to marka, która przez ok. 10 lat (od 2002 r. do 2011 r.) posiadała największy udział w sprzedaży produktów Grupy. Asortyment tej marki obejmuje narzędzia ręczne warsztatowe i budowlane, które przeznaczone są głównie dla majsterkowiczów „DIY” oraz gospodarstw domowych. Oferta produktowa VOREL obejmuje m.in. klucze płaskie, nasadowe, akcesoria i zestawy, wkrętaki i końcówki wkrętakowe, szczypce i klucze do rur, narzędzia dla elektryków, młotki, dłuta, przecinaki i siekiery, ściski i imadła, narzędzia tnące, hydrauliczne, do łączenia, budowlane, miernicze, pneumatyczne, narzędzia i wyposażenie warsztatu samochodowego, elektronarzędzia i akcesoria, sprzęt spawalniczy, sejfy, kłódki, zamki, torby, skrzynki narzędziowe, wózki, artykuły bhp, artykuły elektryczne.
  • LUND (3% przychodów skonsolidowanych w 2022 r.) jest marką powstałą w połowie 2010 r., pod którą Grupa sprzedaje elektronarzędzia. Obejmuje ona swoją ofertą szeroki zakres elektronarzędzi pomocnych przy podstawowych pracach remontowych, wykończeniowych i dekoracyjnych. Marka LUND dedykowana jest majsterkowiczom do użytku w domu i przydomowym warsztacie. Grupy asortymentowe marki LUND to m.in.: wiertarki udarowe, wiertarko-wkrętarki akumulatorowe, szlifierki kątowe, wielofunkcyjne, oscylacyjne, polerki, wyrzynarki, pilarki tarczowe, strugi, opalarki, pompy zanurzeniowe.
  • STHOR (3% skonsolidowanej sprzedaży w 2022 r.) - nowoczesne elektronarzędzia powszechnego użytku. Oferta tej marki skierowana jest do majsterkowiczów i gospodarstw domowych, którzy nie wykorzystują narzędzi w celach profesjonalnych. Są to, między innymi: wiertarki udarowe, urządzenia akumulatorowe, młoty udarowo-obrotowe, szlifierki, wyrzynarki, pilarki tarczowe, strugi, lutownice, urządzenia do prac dekoratorskich.
  • FALA (2% skonsolidowanej sprzedaży 2022 r.) – elementy wyposażenia łazienek: baterie, komplety łazienkowe i prysznicowe, korki automatyczne, słuchawki prysznicowe, szyny łazienkowe, wagi łazienkowe, deski i nakładki toaletowe, akcesoria łazienkowe.
  • FLO (2% skonsolidowanej sprzedaży 2022 r.) – narzędzia do pracy w ogrodzie: ręczne, elektryczne, spalinowe, akcesoria ogrodowe.

Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 2Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 2

Marką dominującą w sprzedaży grupy jest YATO – średnioroczne tempo wzrostu sprzedaży produktów pod tą marką w minionych 5 latach wyniosło +21%. Marki LUND i FALA w tym okresie zanotowały większy progres w ujęciu procentowym, ale wynikało to z niskiego poziomu sprzedaży w 2017 r.

Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 3Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 3

Reklama

Toya jest również dystrybutorem produktów włoskiej firmy GAV – głównie narzędzi pneumatycznych, które wzbogacają ofertę produktową Toyi. Niewielka część towarów nabywana jest od innych producentów i oferowana w sprzedaży internetowej – chodzi o wzbogacenie asortymentu w e-commerce.

 

 

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. W Programie PWPA 4.0. udział wezmą spółki, które reprezentują 33 sektory gospodarki. Do najliczniej reprezentowanych możemy zaliczyć: oprogramowanie (5), nowe technologie (4), materiały budowlane (4) lub energia odnawialna (3). Kapitalizacja spółek w Programie waha się od około 51 mln zł do około 2 mld zł, a średnia kapitalizacja to około 375 mln zł (na dzień 31 maja 2023)
 

 


Reklama
Reklama