Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

toya po ile akcje

Toya jest importerem i dystrybutorem narzędzi ręcznych, elektronarzędzi, sprzętów codziennego użytku oraz w mniejszym zakresie innych wyrobów przemysłowych takich jak: artykuły BHP, akcesoria wyposażenia kuchni i łazienki oraz lokali gastronomicznych. Spółka posiada w ofercie ok. 11,5 tys. produktów dostępnych pod 6 własnymi markami i co roku wprowadza do oferty ok. 700 nowych produktów.

 

 

Toya dostarcza swoje wyroby do ponad 100 krajów na całym świecie, współpracuje z największymi sieciami handlowymi, jak i lokalnymi dystrybutorami. Grupa kapitałowa Toya posiada 5 centrów dystrybucji (we Wrocławiu, Nadarzynie, Bukareszcie, Szanghaju, Bajdu Town) o powierzchni magazynowej 73,5 tys. m2 i zatrudnia około 540 pracowników w Polsce, Rumunii i Chinach.

Reklama

Toya istnieje od ponad 30 lat, została założona przez 3 osoby fizyczne, z których dwie do tej pory są głównymi akcjonariuszami.

 

Najważniejsze etapy w historii grupy Toya:

  • 1990 r. – powstanie we Wrocławiu Toya Import-Eksport spółka cywilna,
  • 2001 r. – zmiana formy prawnej ze spółki cywilnej na spółkę akcyjną Toya S.A.; budowa centrum dystrybucyjno-logistycznego we Wrocławiu; uruchomienie oddziału w Pruszkowie,
  • 2003 r. – początek rozwoju marek: YATO, STHOR, VOREL, POWER UP, FALA, FLO; powstanie spółki Toya Romania w Bukareszcie,
  • 2007 r. – utworzenie oddziału w Nadarzynie z centrum dystrybucyjno-logistycznym; likwidacja oddziału w Pruszkowie,
  • 2008 r. – utworzenie spółki Yato China w Szanghaju z centrum biurowo-logistycznym o powierzchni 3 tys. m2 ,
  • 2011 r. – debiut akcji Toya S.A. na GPW w Warszawie,
  • 2012 r. – uruchomienie sklepu internetowego toya24.pl,
  • 2014 r. – objęcie 100% udziałów w spółce Yato Tools Co. Ltd. w Szanghaju,
  • 2016 r. – rozpoczęcie oferowania produktów dla branży profesjonalnego wyposażenia gastronomii i uruchomienie drugiego sklepu internetowego – yatogastro.com,
  • 2019 r. – otwarcie nowego biura i magazynu w Bukareszcie; utworzenie w Chinach drugiej spółki – Yato Tools (Jiaxing),
  • 2020 r. – zwiększenie powierzchni magazynowej oddziału w Nadarzynie do 27 tys. m2 ,
  • 2022 r. – uruchomienie centrum logistyczno-dystrybucyjnego w miejscowości Baibu Town, w prowincji Jiaxing
  • W skład grupy kapitałowej Toya, oprócz spółki matki wchodzą 3 spółki zależne: 2 zlokalizowane w Chinach, jedna w Rumunii.

Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 1Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 1

 

Reklama

Toya S.A. jest spółką dominującą z siedzibą centralną we Wrocławiu. Zarządza ona strategią oraz budową wartości portfela spółek zależnych. Dysponuje dwoma centrami logistycznymi: we Wrocławiu (z magazynem o powierzchni 6 tys. m2 ) oraz w Nadarzynie (wynajmowany magazyn o powierzchni 27 tys. m2 ). Spółka matka zajmuje się projektowaniem produktów, zlecaniem ich wytworzenia (głównie fabrykom w Chinach) oraz nadzorem jakościowym produkcji. Dzięki ponad 20-letniej współpracy z wytwórcami chińskimi spółka postrzegana jest jako wiarygodny partner handlowy, co wzmacnia jej pozycję konkurencyjną na rynku lokalnym. Spółka matka zajmuje się koordynacją i rozwojem sprzedaży eksportowej w Europie.

Toya Romania została utworzona w 2003 roku jako spółka zależna z siedzibą oraz centrum logistycznym w Bukareszcie. W 2019 roku otwarte zostało nowe centrum biurowe z magazynem o powierzchni 7,5 tys .m2 i wysokości 13 m

Yato Tools (Shanghai) Co., Ltd. powstała w 2008 roku jako spółka współkontrolowana z siedzibą oraz centrum logistycznym w Szanghaju. Spółka posiada magazyn o powierzchni 3 tys. m2 . W 2014 roku kontrolę nad spółką w pełni przejęła Toya S.A. Yato Tools (Shanghai) zajmuje się zlecaniem produkcji u chińskich poddostawców, koordynuje zamówienia i wysyłki do Polski i Rumunii, prowadzi też sprzedaż eksportową na rynkach azjatyckich, afrykańskich i amerykańskich. W Szanghaju zatrudnieni są również product managerowie.

Yato Tools (Jiaxing) Co., Ltd. została założona w 2019 roku jako spółka zależna z siedzibą w Baibu Town, z kapitałem zakładowym w wysokości 12,5 mln USD. Przy jej siedzibie w lipcu 2022 r. uruchomione zostało nowoczesne centrum logistyczno-dystrybucyjne, z magazynem o powierzchni blisko 30 tys. m2, , wyposażonym w nowoczesną automatykę – system shuttle.

 

Zobacz także: Wycena spółki giełdowej Toya: wycena akcji metodą DCF i porównawczą. Sprawdź, ile warte są akcje wg analityków

Reklama

 

Toya oferuje produkty pod sześcioma markami:

  • YATO – najstarsza, najbardziej rozpoznawalna i wiodąca marka Toya (75% udział w skonsolidowanych przychodach ze sprzedaży grupy Toya w 2022 r.), notująca największe wzrosty sprzedaży w ostatnich latach. Produkty tej marki wykonane są z wysokiej jakości stali stopowych z użyciem nowoczesnych technologii obróbki cieplnej i chemicznej. W ramach tej marki oferowana jest szeroka gama profesjonalnych narzędzi ręcznych i pneumatycznych, przeznaczonych do pracy w warunkach przemysłowych i serwisowych, przede wszystkim: narzędzia warsztatowe, budowlane i ogrodowe, takie jak: klucze płaskie, nasadowe, udarowe, dynamometryczne i wzmacniacze momentu, wkrętaki i końcówki wkrętakowe, szczypce i klucze do rur, narzędzia dla elektryków, młotki, dłuta, przecinaki i siekiery, ściski, imadła i sporniki, narzędzia tnące i skrawające, narzędzia hydrauliczne, narzędzia do łączenia, narzędzia miernicze, pneumatyczne, narzędzia i wyposażenie warsztatu samochodowego. W 2016 r. oferta została rozszerzona o produkty dla gastronomii profesjonalnej – garnki, patelnie, dzbanki, pojemniki i przybory, ale także sprzęt do obróbki mechanicznej (krajalnice, miksery, maszynki do mielenie) i termicznej (grille, kuchenki, palniki) oraz urządzenia wielkogabarytowe jak witryny chłodnicze i stoły. Sprzęt dla gastronomii stanowi obecnie kilka procent skonsolidowanej sprzedaży Toya.
  • VOREL (13% udziału w sprzedaży w 2022 r.) to marka, która przez ok. 10 lat (od 2002 r. do 2011 r.) posiadała największy udział w sprzedaży produktów Grupy. Asortyment tej marki obejmuje narzędzia ręczne warsztatowe i budowlane, które przeznaczone są głównie dla majsterkowiczów „DIY” oraz gospodarstw domowych. Oferta produktowa VOREL obejmuje m.in. klucze płaskie, nasadowe, akcesoria i zestawy, wkrętaki i końcówki wkrętakowe, szczypce i klucze do rur, narzędzia dla elektryków, młotki, dłuta, przecinaki i siekiery, ściski i imadła, narzędzia tnące, hydrauliczne, do łączenia, budowlane, miernicze, pneumatyczne, narzędzia i wyposażenie warsztatu samochodowego, elektronarzędzia i akcesoria, sprzęt spawalniczy, sejfy, kłódki, zamki, torby, skrzynki narzędziowe, wózki, artykuły bhp, artykuły elektryczne.
  • LUND (3% przychodów skonsolidowanych w 2022 r.) jest marką powstałą w połowie 2010 r., pod którą Grupa sprzedaje elektronarzędzia. Obejmuje ona swoją ofertą szeroki zakres elektronarzędzi pomocnych przy podstawowych pracach remontowych, wykończeniowych i dekoracyjnych. Marka LUND dedykowana jest majsterkowiczom do użytku w domu i przydomowym warsztacie. Grupy asortymentowe marki LUND to m.in.: wiertarki udarowe, wiertarko-wkrętarki akumulatorowe, szlifierki kątowe, wielofunkcyjne, oscylacyjne, polerki, wyrzynarki, pilarki tarczowe, strugi, opalarki, pompy zanurzeniowe.
  • STHOR (3% skonsolidowanej sprzedaży w 2022 r.) - nowoczesne elektronarzędzia powszechnego użytku. Oferta tej marki skierowana jest do majsterkowiczów i gospodarstw domowych, którzy nie wykorzystują narzędzi w celach profesjonalnych. Są to, między innymi: wiertarki udarowe, urządzenia akumulatorowe, młoty udarowo-obrotowe, szlifierki, wyrzynarki, pilarki tarczowe, strugi, lutownice, urządzenia do prac dekoratorskich.
  • FALA (2% skonsolidowanej sprzedaży 2022 r.) – elementy wyposażenia łazienek: baterie, komplety łazienkowe i prysznicowe, korki automatyczne, słuchawki prysznicowe, szyny łazienkowe, wagi łazienkowe, deski i nakładki toaletowe, akcesoria łazienkowe.
  • FLO (2% skonsolidowanej sprzedaży 2022 r.) – narzędzia do pracy w ogrodzie: ręczne, elektryczne, spalinowe, akcesoria ogrodowe.

Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 2Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 2

Marką dominującą w sprzedaży grupy jest YATO – średnioroczne tempo wzrostu sprzedaży produktów pod tą marką w minionych 5 latach wyniosło +21%. Marki LUND i FALA w tym okresie zanotowały większy progres w ujęciu procentowym, ale wynikało to z niskiego poziomu sprzedaży w 2017 r.

Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 3Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble  - 3

Reklama

Toya jest również dystrybutorem produktów włoskiej firmy GAV – głównie narzędzi pneumatycznych, które wzbogacają ofertę produktową Toyi. Niewielka część towarów nabywana jest od innych producentów i oferowana w sprzedaży internetowej – chodzi o wzbogacenie asortymentu w e-commerce.

 

 

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z toya po ile akcje