Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Kupujesz na Allegro albo AliExpress? A może warto kupić też ich akcje?

|
selectedselectedselected
Kupujesz na Allegro albo AliExpress? A może warto kupić też ich akcje? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Internet i rozwijające się dzięki niemu technologie sprawiają, że nasze życie jest prostsze i mniej problemowe. Możemy sprawdzić, co dzieje się na drugim końcu świata, obserwować lot kolejnej rakiety Muska w kosmos, czy po prostu zamówić sobie kolejną bardzo potrzebną rzecz do domu. I właśnie na tym ostatnim aspekcie się dziś skupimy. Sprawdźmy jakie spółki działają w ecommerce i czy da się na tym dziś zarobić!

Miło mi przywitać was w kolejnym odcinku cyklu poświęconego spółkom technologicznym,

którego partnerem jest Etoro. Jak już na wstępie wspomniałem, dziś zajmować będziemy się spółkami, dzięki którym nie musimy już wychodzić do sklepów, bo właściwie każdą, nawet najdziwniejszą rzecz możemy zamówić sobie do domu.

 

Wartość rynku e commerce

Nikt chyba nie zaprzeczy, że pandemia niespecjalnie zaszkodziła tej branży. Wszyscy chyba pamiętamy jak bardzo pełne ręce roboty mieli kurierzy na samym początku zarazy – w obawie przed chorobą zamknęliśmy się w domach i wszystko zamawialiśmy pod drzwi. Wartość rynku e-commerce stale rośnie i raczej nie zapowiada się, żeby miało to się szybko zmienić. Mówimy o tak ogromnej gałęzi, że ciężko tu o bardzo dokładne dane, ale mówi się, że w 2019 rynek ten był wart 9 bilionów dolarów. Z kolei wartość wygenerowanych w ecommerce sprzedaży wyniosła nawet 3354 miliardy dolarów, a w 2021 ma to być aż 4891 miliardów USD.

Reklama

kupujesz na allegro albo aliexpress a moze warto kupic tez ich akcje grafika numer 1kupujesz na allegro albo aliexpress a moze warto kupic tez ich akcje grafika numer 1

Jako jeden z pierwszych przykładów firmy działającej w tej branży na pewno do głowy przychodzi Wam Amazon. Jego szybka dostawa, szeroki asortyment, i zautomatyzowane sortownie, sprawiają, że gigant ten faktycznie może być ciekawą propozycją do waszego portfela inwestycyjnego. Jednakże stali widzowie mogą pamiętać, że firma Bezosa pojawiała się już u nas kilkukrotnie, więc nie będziemy ponownie jej omawiali. Jeśli przegapiłeś tamte odcinki, zapraszam do nadgonienia zaległości. Z amerykańskiego podwórka proponuję jednak udać się na nasze, polskie. Weźmy na tapet króla polskiego ehandlu, czyli Allegro.

Allegro

Ta największa w Polsce platforma e-commerce powstała pod koniec 1999 roku z inicjatywy poznańskiej spółki Surf Stop Shop, niejako jako odpowiedź na sukces eBaya. Od października 2020 możemy nabyć akcje Allegro na warszawskim parkiecie. Początkowo serwis cieszył się sporą popularnością wśród wszelakich kolekcjonerów, czy innych osób fizycznych, które po prostu chciały sprzedawać swoje rzeczy. Z czasem zwiększała się liczba zawodowych handlarzy. Dziś na próżno wśród sprzedawców szukać osób fizycznych, wystawiających na licytacje rzeczy, które zalegają im w szafach czy piwnicach.

Allegro całkowicie przerzuciło się na model,

w którym stroną sprzedającą muszą być firmy, zaś drobny handel przeniesiono na portal Allegro Lokalnie. Spółka stara się wychodzić naprzeciw klientom i dostosowywać swoją platformę tak, by była maksymalnie przejrzysta, a same zakupy odbywały się bezproblemowo. Kiedyś, by coś z Allegro zamówić, trzeba było zakładać tam konto, po zakupie dokonać tradycyjnego przelewu i kilka dni czekać na listonosza. Dziś zakupy zamówimy nawet bez konta, zapłacimy za nie omawianym w jednych z ostatnich odcinków tej serii Blikiem, a przedmiot odbierzemy najprawdopodobniej w ciągu dwóch dni z najbliższego paczkomatu. W czerwcu 2020 liczba użytkowników Allegro wzrosła o prawie 960 tysięcy osób w porównaniu z ubiegłym rokiem. Oznacza to, że platforma miała 17,5 miliona użytkowników, co przekłada się na 64% zasięgu na rynku platform e-commerce w Polsce.

AliBaba

W tym rankingu nie mogło zabraknąć tak przez Polaków uwielbianego AliExpress. Konkretnie mówimy o spółce Alibaba – na nowojorskiej giełdzie jest obecna z kapitalizacją w okolicy 650 miliardów dolarów.  Co ciekawe, holding Alibaba Group powstał w tym samym roku co allegro – 1999. Obecnie jest to jedno z największych przedsiębiorstw świata, oferujące usługi ecommerce zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesów, posiadające swój system płatności, czy własne firmy transportowe. Mówimy o gigancie, którego IPO w 2014 pozwoliło spółce zebrać 25 miliardów dolarów i było wówczas największym w historii. Miesięcznie strony AliExpress notują ponad 732 miliony wizyt, a w trzecim kwartale 2019 serwis ten miał 785 milionów aktywnych użytkowników.

Na Aliexpress możemy kupić absolutnie wszystko

– od najmniejszej głupoty, typu kabel do ładowania smartfona, przez wyposażenie domu, sprzęt elektroniczny, aż po nawet całe samochody. Początkowo wiele osób zrażał fakt, że na zamówienie trzeba było często czekać nawet dwa miesiące. Dziś wielu sprzedawców ma swoje magazyny w Europie, a nawet Polsce, przez co czas oczekiwania wyraźnie się skrócił. Ponadto Aliexpress chce w Polsce postawić swój odpowiednik paczkomatów, do których zobowiązuje się dostarczyć zamówienie w dwa tygodnie. Do zakupów na pewno przekonuje szereg ułatwień, czy przydatnych technologii stosowanych przez właścicieli AliExpress. Za zakupy zapłacimy blikiem, a póki jeszcze nie ma u nas paczkomatów alibaby, odbierzemy je z tych należących do inpostu, bądź rak listonosza czy kuriera.

Wish

Reklama

Warto wspomnieć jeszcze o współtworzonej przez polskiego przedsiębiorcę, Piotra Szulczewskiego spółce Wish. Zadebiutowała w grudniu zeszłego roku na NASDAQ i dziś ma niecałe osiem miliardów dolarów kapitalizacji. Model biznesowy jest podobny do poprzedników – to po prostu platforma, która łączy sprzedawców i kupujących.

Aktualnie z Wisha korzysta ponad 100 milionów użytkowników miesięcznie,

którzy mogą przeglądać oferty od prawie pół miliona sprzedawców. Jedna trzecia zamówień z tej platformy trafia do  USA, a w 2018 apka wisha zdobyła tytuł najczęściej pobieranej aplikacji zakupowej na świecie. Wszystko to brzmi dobrze, jednakże z platformą związane są również kontrowersje. Nie od dziś wiadomo, że część oferowanych tam produktów w mniejszym lub większym stopniu to po prostu marnej jakości rzeczy lub podróbki. Normą jest również, że większość z zamieszczonych tam ofert na dzień dobry przecenianych jest rzekomo o 90% z oryginalnej ceny. Jednakże sposób w jaki działa ich aplikacja zachęca najwidoczniej do zakupów, bo jak sami widzicie, chętnych nie brakuje.

Shopify

Ciekawym graczem jest również Shopify. Firma ta wywodzi się z kanady, ma obecną kapitalizację w okolicy 150 miliardów dolarów, a jej akcjami handlować możemy również na nowojorskiej giełdzie. Działa nieco inaczej niż omówione wcześniej spółki. Shopify nie jest bowiem sklepem, w którym zrobimy zakupy online, a platformą, za pomocą której możemy sobie taki sklep internetowy sami otworzyć. Usługi Shopify obejmują cały zestaw rzeczy związanych z prowadzeniem internetowego biznesu – płatności, marketing, wysyłkę, czy narzędzia pozwalające na lepszy kontakt z klientami.

Aby handlować na shopify nie musimy mieć fizycznego towaru

– sporo korzystających z niego usług tworzy sklepy w modelu dropshippingowym, a więc na zasadzie świadczenia usługi pośrednictwa między klientem detalicznym, a producentem towaru. Spółka zanotowała 767 milionów dolarów przychodu w trzecim kwartale 2020, co było aż 96% wzrostem w porównaniu z takim samym okresem w roku poprzednim. W styczniu 2021 Shopify obsługiwało ponad milion sklepów w 175 krajach. To największa pod  względem kapitalizacji publicznie notowana kanadyjska spółka.

Sukces na tym rynku może zapewnić szeroki asortyment,

dobra cena, ale i przede wszystkim szybkość obsługi. Trudno więc dziwić się firmom, które chcą stawiać swoje odpowiedniki paczkomatów inpostu – jasno widać, że taki sposób dostarczania towarów dobrze się przyjął i klienci się do niego przyzwyczaili. Nie bez znaczenia jest też polityka zwrotów – jeśli klient widzi, że zamówiony produkt będzie mógł za darmo i łatwo odesłać, może go to przekonać do zakupu. Możliwe, że z takiego zwrotu nie skorzysta, ale sama świadomość, że jest taka możliwość sprawia, że czuje się bezpieczniejszy.

Dziś ważne jest również to,

jak za takie zakupy płacimy. Nikt już bowiem nie chce chyba wysyłać tradycyjnych przelewów. Standardem stał się blik, czy szybkie płatności kartą. Chodzi ogólnie o to, aby cały proces – od zobaczenia przedmiotu na stronie, przez jego opłacenie, aż po moment rozpakowania przesyłki trwał jak najkrócej. I wojnę o klienta moim zdaniem wygra ten, kto będzie najszybszy. Daj znać w komentarzach co ty o tym sądzisz!

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Paweł Olszowik

Paweł Olszowik

Prowadzący cyklu "Najlepszy portfel emerytalny", zawodowo związany z mediami twórca internetowego wideo.
Prywatnie inwestor indywidualny, miłośnik oszczędzania, motoryzacji i nowych technologii.


Tematy

Allegro indeks NASDAQ spółki technologiczne co to jest IPO allegro na GPW akcje allegro największe IPO w historii giełdy allegro akcje ecommerce co to jest Shopify ecommerce alibaba co to aliexpress jak płacić na aliexpress jak zamawiać z aliexpress aliexpress jak kupować jak kupować na aliexpress za złotówki jak wpisać kod pocztowy na aliexpress jak płacić na aliexpress przelewy24 jak kupować na aliexpress co warto kupić na aliexpress co to jest ecommerce ecommerce co ile zarabia ecommerce manager co to jest paczka ecommerce jak licytować na allegro rynek ecommerce b2b ecommerce ecommerce marketing ecommerce website development jak usunąć konto na allegro jak założyć konto na allegro targi ecommerce ecommerce development ecommerce solutions online ecommerce store ecommerce manager ecommerce platforms ecommerce w praktyce ecommerce best solutions sp. z o.o. zakupy w sieci zakupy przez internet akcje sklepów dropshipping jaką spółkę wybrać czy warto kupić akcje allegro akcje aliexpress alibaba wycena wish spółka inwestowanie w ecommerce Wartość rynku e commerce paczka ecommerce inpost co to ecommerce co oznacza ecommerce co to znaczy ecommerce news ecommerce polecony enhanced ecommerce jak anulować zakup na allegro jak sprzedawać na allegro jak anulować zamówienie na allegro jak kupować na allegro allegro smart co to allegro minikurier24 inpost co to ile kosztuje allegro smart jak anulować płatność allegro jak anulować zakup allegro limit odnawialny allegro jak zrezygnować jak napisać do allegro jak zmienić email na allegro allegro wiecej niz akcje allegro akcje promocyjne akcje promocyjne allegro grupa allegro gpw co to jest e-commerce co to e-commerce alibaba stock alibaba opole alibaba pl jak kupować na alibaba alibaba jak kupować jak zamawiać na alibaba alibaba com co to jest co to jest alibaba jak kupić na alibaba jak płacić na alibaba alibaba co to jest jak handlować na alibaba alibaba jak kupić jak wygląda alibaba z gangu albanii jak działa alibaba jak zapłacić przez alibaba popek alibaba o co poszlo kto to rozbójnik alibaba aliexpress co oznacza przesyłka anulowana aliexpress co kupic jak otworzyć spór na aliexpress aliexpress co warto kupić jak zmienić hasło na aliexpress kiedy otworzyć spór na aliexpress jak znalezc ukryte aukcje aliexpress co to jest wish wish co to jest jak kupować na wish co to wish wish jak kupować jak działa wish jak kupić akcje wisha jak zainwestować w spółkę alibaba jak inwestować w spółki e-commerce wish co to znaczy jak zamawiać na wish wish co to za strona jak placic na wish careful what you wish for gdzie obejrzec wish jak zwrócić towar jak kupować przez wish akcje wish na giełdzie shopify co to jest shopify jak to działa co to jest shopify co to shopify jak sprzedawać na shopify jak działa shopify ile kosztuje shopify shopify jak dziala shopify stock shopify opinie shopify app shopify plus woocommerce vs shopify
Reklama
Reklama