Kursy walutowe. Produkcja realizowana w Polsce odpowiada za ok. 45% całkowitej sprzedaży, podczas gdy rynek udziały przychodów z rynku polskiego sięgają < 30%. Relacja kosztów zużycia surowców do realizowanych przychodów sięga ok. 50%, a zakupy realizowane są głównie w EUR oraz USD. Istotna część kosztów walutowych pokrywa się z osiąganymi przychodami, jednak przy dużych wahaniach kursów walutowych utrudniają realizację optymalnej strategii zakupowej.
Presja konkurencyjna. W obliczu słabej koniunktury rynkowej dochodziło w przeszłości do nasilenia się presji konkurencyjnej oraz cenowej ze strony niektórych podmiotów, co skutkowało spadkiem marż w sektorze. Dodatkowo agresywniejsza polityka cenowa konkurentów może prowadzić do przetasowań w zakresie udziałów rynkowych poszczególnych podmiotów.
Ceny surowców i materiałów. Rynek dostawców surowców jest mocno skonsolidowany, w związku z czym Spółką jest biorcą ceny rynkowej. Strategia multisourcingu - realizacji zakupów z różnych kierunków w zależności od relacji cen na lokalnych rynkach - pozwala Spółce w znacznym stopniu optymalizować strukturę zakupów pod względem realizowanej marży.
Sytuacja na rynku budowlanym. Sprzedaż Spółki dedykowana jest głównie pod rynek budownictwa mieszkaniowego oraz kubaturowego. Wysokie stopy procentowe powodują mniejszy wolumen nowych zakupów mieszkań oraz mniejszą realizację inwestycji kubaturowych z uwagi na utrudniony dostęp inwestorów do finansowania. Z kolei wysoka inflacja ogranicza zdolności zakupowe konsumentów, którzy odkładają w czasie remonty mieszkań.
Ryzyko nieudanych M&A. Strategia Spółki oparta jest o realizację M&A podmiotów o zbliżonym profilu działalności (piany, kleje, uszczelniacze) na rynkach, gdzie obecność Spółki jest znikoma oraz na udziałów rynkowych w obszarze komplementarnej oferty produktowej (np. wełna szklana). Istnieje ryzyko, że przejęte podmioty nie spełnią oczekiwań Zarządu w zakresie osiąganych wyników.
Zobacz także: Masz akcje Selena FM? Słabość rynku okazją do wzmocnień notowań spółki