Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Dostawcy, rynki docelowe, kanały sprzedaży spółki giełdowej Toya

|
selectedselectedselected
Dostawcy, rynki docelowe, kanały sprzedaży spółki giełdowej Toya | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Spółka współpracuje z kilkuset dostawcami zagranicznymi i kilkudziesięcioma krajowymi. Głównymi producentami i dostawcami towarów są firmy położone na terenie Chin (80-90% dostaw), w dużo mniejszym zakresie podmioty z innych krajów azjatyckich i z Polski. Spółka dokonuje zakupów z Chin według cen wyrażonych w juanie i dolarze amerykańskim, w ostatnich latach walutą dominująca w rozliczeniach staje się juan. Mimo znaczących zakupów w walutach obcych, Toya nie zabezpiecza ryzyka kursowego. Część sprzedaży jest realizowana również w walutach obcych (eksport poza Chiny i Polskę), co częściowo ogranicza ryzyko kursowe. Patrząc przez pryzmat raportowanych przez spółkę wyników w ostatnich 15 latach, nawet w okresach dynamicznych krótko- i średnioterminowych wahań kursów walutowych, trudno dostrzec zauważalnie negatywny wpływ różnic kursowych na osiągane przez Toyę marże.

 

Toya od kilku lat sprzedaje ok. 50% swoich produktów na krajowym rynku. Sprzedaż eksportowa kierowana jest do ponad 100 krajów na świecie, spółka skupia się jednak na regionie Europy ŚrodkowoWschodniej (trafia tu około 38% sprzedaży): Rumunii, Ukrainie, Węgrach, krajach bałtyckich, Mołdawii, Czechach, Bułgarii, Niemcach. Mimo wojny w Ukrainie, Toya nadal sprzedaje swoje wyroby do Rosji i Białorusi. Spółka przestrzega jednak wszystkich sankcji nałożonych na podmioty, osoby oraz towary wskazane w odpowiednich aktach prawnych przez polski rząd, struktury Unii Europejskiej, rządy innych państw czy instytucje międzynarodowe. Toya w Europie Wschodniej nie posiada aktywów, a transakcje z lokalnymi klientami mają charakter krótkoterminowy (po wybuchu wojny relacje z częścią klientów są zamrożone).

Wśród krajów azjatyckich, poza Chinami, relatywnie duża sprzedaż realizowana jest w Turkmenistanie (6,8 mln zł w 2022 r.) i Zjednoczonych Emiratach Arabskich (4,6 mln zł w 2022 r.). W Afryce największym rynkiem zbytu jest Republika Konga (7,5 mln zł sprzedaży) a w Ameryce – Chile (14,5 mln zł w 2022 r.). Sprzedaż do tych krajów realizowana jest przez spółki chińskie: Yato Tools (Shanghai) i Yato Tools (Jiaxing).

Reklama

Dostawcy, rynki docelowe, kanały sprzedaży spółki giełdowej Toya - 1Dostawcy, rynki docelowe, kanały sprzedaży spółki giełdowej Toya - 1

W ciągu ostatnich 14 lat skonsolidowane przychody zwiększyły się z 188 mln zł w 2008 r. do 763 mln zł, a średnioroczne tempo wzrostu (CAGR) w tym okresie wyniosło +10%. W podziale na spółki nadal zdecydowanie największa sprzedaż zewnętrzna realizowana jest przez Toya S.A. (74% skonsolidowanych przychodów w 1H’23), następnie Toya Romania (14%) i obie spółki chińskie (12%).

Dostawcy, rynki docelowe, kanały sprzedaży spółki giełdowej Toya - 2Dostawcy, rynki docelowe, kanały sprzedaży spółki giełdowej Toya - 2

 

Produkty sprzedawane przez grupę podlegają pewnej sezonowości związanej z warunkami atmosferycznymi. Oferta jest jednak bardzo szeroka i dopasowana do pór roku, sezonowych wahań więc praktycznie nie widać.

Reklama

 

Grupa wyróżnia 4 kanały dystrybucji swoich produktów:

  • dwa w ramach tzw. rynków lokalnych, czyli tam gdzie znajdują się spółki z grupy kapitałowej (Polska, Rumunia, Chiny) i realizują sprzedaż na terenie danego kraju poprzez:
    • kanał hurtowy – sprzedaż do hurtowni, dystrybutorów, sklepów patronackich,
    • sieci handlowe – tym kanałem sprzedaż jest realizowana przede wszystkim w Polsce, głównie do kilku dużych sieci marketów budowlanych, w mniejszym stopniu w Rumunii, w Chinach ten sposób sprzedaży nie występuje.

Trzecim kanałem dystrybucji jest eksport, czyli sprzedaż zagraniczna Toya S.A (w Europie) oraz chińskich spółek Yato Tools (Shanghai) i Yato Tools (Jiaxing) – do Azji (poza Chinami), Ameryki, Afryki, Australii. Sprzedaż w tym kanale odbywa się poprzez dystrybutorów i przedstawicieli handlowych.

Czwartym kanałem jest sprzedaż detaliczna – głównie sprzedaż online, w tym poprzez własny sklep internetowy. Ten kanał wykazuje się największą dynamiką wzrostu (średnioroczny wzrost na poziomie 50% w ostatnich 10 latach).

Największa część sprzedaży jest realizowana poprzez kanał hurtowy (ok. 48%), przede wszystkim w Polsce, następnie w Rumunii i Chinach. Drugi pod względem udziału jest kanał eksportowy (ok. 33%). Dystrybucja poprzez sieci handlowe realizowana jest głównie w Polsce, w mniejszym stopniu w Rumunii. Sprzedaż tym kanałem zwiększa się najwolniej – średnio +5% w ostatnich 10 latach.

 

Zobacz także: Model biznesowy spółki Toya – raport DM Noble

Reklama

 

W ramach sprzedaży detalicznej wykazywana jest głównie sprzedaż realizowana za pośrednictwem sklepu internetowego oraz popularnych platform internetowych, zakupów dokonują głównie klienci z Polski.

W kanale dystrybucji hurtowej Grupa współpracuje z kilkudziesięcioma dystrybutorami oraz odbiorcami hurtowymi we wszystkich województwach w Polsce oraz wieloma sklepami, a także z odbiorcami hurtowymi na terenie Rumunii i Chin.

W Rumunii dominującym kanałem sprzedaży jest rynek hurtowy – od kilku lat stanowi ok. 90% sprzedaży realizowanej w tym kraju. Ok. 8-9% sprzedaży kierowanej jest poprzez sieci handlowe, a zaledwie 1% poprzez sprzedaż detaliczną (zakupy internetowe). Toya stara się zwiększać udziały w rynku rumuńskim głównie przez rozbudowę sieci przedstawicieli handlowych i pozyskiwanie odbiorców wśród specjalistycznych sklepów oraz odbiorców instytucjonalnych.

Na przestrzeni ostatnich 10 lat sprzedaż przez kanał hurtowy i eksportowy utrzymuje się na zbliżonym poziomie w całkowitej strukturze sprzedaży. Wyraźnie za to zmniejsza się sprzedaż poprzez sieci handlowe (z 20% udziału w sprzedaży ogółem w 2013 r. do 11% obecnie), które coraz częściej zastępują towary zewnętrznych producentów własnymi markami. W ostatnich 6 latach zauważalnie zwiększa się sprzedaż e-commerce (z 1% przed 10 laty do 8% obecnie). Najbardziej rentowna jest właśnie sprzedaż drogą internetową (ok. 48% marży brutto na sprzedaży), najmniej rentowna jest sprzedaż poprzez sieci handlowe (ok. 28%). Generalnie na przestrzeni 8 lat nie występują duże wahania marżowości w poszczególnych kanałach sprzedażowych – odchylenia nie przekraczają 6 pkt proc, przy średnim poziomie marży brutto na sprzedaży w ostatnich 10 latach na poziomie 35%.

Reklama

Dostawcy, rynki docelowe, kanały sprzedaży spółki giełdowej Toya - 3Dostawcy, rynki docelowe, kanały sprzedaży spółki giełdowej Toya - 3

 

 

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. W Programie PWPA 4.0. udział wezmą spółki, które reprezentują 33 sektory gospodarki. Do najliczniej reprezentowanych możemy zaliczyć: oprogramowanie (5), nowe technologie (4), materiały budowlane (4) lub energia odnawialna (3). Kapitalizacja spółek w Programie waha się od około 51 mln zł do około 2 mld zł, a średnia kapitalizacja to około 375 mln zł (na dzień 31 maja 2023)
 

 


Reklama
Reklama