Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Debiut Allegro potwierdzony! Mało konkretów, dużo marketingu. Co wiemy o największym IPO?

|
selectedselectedselected
Debiut Allegro potwierdzony! Mało konkretów, dużo marketingu. Co wiemy o największym IPO? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Koniec spekulacji i medialnych doniesień bazujących na przeciekach od „anonimowych informatorów” - w poniedziałek Grupa Allegro po raz pierwszy oficjalnie potwierdziła, że planuje swój debiut na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Po konferencji prasowej, na której spółka zaprezentowała swoje wyniki finansowe i potwierdziła przygotowania do pierwszej oferty publicznej, nie poznaliśmy jednak zbyt wielu konkretów. Niemal pewne jest natomiast to, że IPO Allegro jednak będzie skierowane również do inwestorów detalicznych, choć będą oni mogli zapisać się jedynie na niewielki odsetek akcji spółki. Co wiemy o jednym z największych debiutów w ostatnim czasie, który ma szansę stać się najdroższym IPO w historii warszawskiej giełdy?

 

Pieniądze z debiutu na… spłatę długów

Na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes Grupy Allegro François Nuyts ogłosił, że spółka znajduje się w ostatniej fazie przygotowań do debiutu na GPW w Warszawie. Spotkanie z inwestorami miało jednoznacznie marketingowy charakter, jest bowiem elementem roadshow zarządu, mającym na celu zainteresowanie inwestorów pierwszą ofertą publiczną Allegro. Nie obyło się zatem bez okrągłych zdań podkreślających to jak wielkim fenomenem na skalę światową jest aktualna skala działalności Allegro, które na rodzimym rynku nie dało się pokonać globalnym gigantom. Prezes podkreślał również nieustającą dynamikę wzrostu spółki i ciągły przyrost liczby użytkowników oraz sprzedających w serwisie. Konkretów dotyczących IPO nie było zbyt wiele - wiadomo, że Allegro w ramach pierwszej oferty publicznej chce wyemitować akcje, ze sprzedaży których planuje pozyskać ok. 1 mld złotych brutto. Oprócz tego, fundusze Cinven, Permira i Mid Europa Partners, będące właścicielami Grupy Allegro, wystawią na sprzedaż część posiadanych akcji. Jak dotąd nie podano informacji na temat łącznej liczby akcji wystawionych na sprzedaż podczas IPO, ani ich potencjalnej ceny emisyjnej, stąd też szacowana wartość debiutu Allegro wciąż pozostaje w sferze domysłów.

Wg czerwcowych doniesień agencji Bloomberg, Grupa Allegro planuje pozyskać w ramach debiutu od 2,3 do 3 mld dolarów, co mogłoby przełożyć się na wycenę wszystkich akcji spółki na ponad 40 mld złotych. Gdyby ten scenariusz się sprawdził, oznaczałoby to że spółka przy pierwszej nadchodzącej rewizji składu indeksu WIG20 stałaby się jego częścią, zajmując w nim pierwszą lub drugą lokatę, w zależności od kapitalizacji i wolumenu obrotu CD Projekt (wycenianego aktualnie na niecałe 41 mld PLN).

Reklama

Mimo niewielu konkretów wiadomo na co Grupa Allegro chce przeznaczyć środki pozyskane ze sprzedaży dotychczasowych i nowowyemitowanych akcji. Pieniądze posłużą do spłaty części obecnego zadłużenia spółki, co ma przyczynić się do poprawy dźwigni netto

 

Dla kogo akcje Allegro na rynku pierwotnym?

Wcześniejsze doniesienia prasowe nie wspominały o planach publikacji przez Grupę Allegro prospektu emisyjnego, co wiązałoby się z tym, że akcje na rynku pierwotnym byłyby dostępne wyłącznie dla inwestorów instytucjonalnych. Jak się jednak okazuje, Allegro chce przeznaczyć niewielką część akcji podczas IPO również dla inwestorów detalicznych. Miałoby to być 5% akcji z nowej emisji, co przekładałoby się na kwotę 50 mln złotych, przy założeniu że Allegro wyemituje nowe akcje o wartości 1 mld złotych. Ofertę dla inwestorów indywidualnych w Polsce przeprowadzą Santander Bank Polska i BM PKO BP, zaś zapisy dla inwestorów instytucjonalnych będą prowadzone przez Goldman Sachs International oraz Morgan Stanley. IPO będzie przeznaczone również dla inwestorów kwalifikowanych ze Stanów Zjednoczonych.

Jak wynika z zapewnień dyrektora finansowego Allegro Jona Easticka, prospekt emisyjny zostanie złożony w przyszłym tygodniu do zatwierdzenia przez luksemburski nadzór finansowy (CSSF). Zgodnie z ustawą o ofercie publicznej, prospekt będzie musiał zostać również opublikowany w języku polskim i zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego, aby spółka mogła przeprowadzić zapisy na akcje dla polskich inwestorów detalicznych.

Sam debiut planowany jest na czwarty kwartał 2020 r., bez podania potencjalnego terminu, choć trudno liczyć na to, aby udało się przeprowadzić go jeszcze w październiku.

Reklama

URL Artykułu

 

Największy debiut na warszawskim parkiecie?

Giełdowy debiut Grupy Allegro został okrzyknięty największym IPO w historii Giełdy Papierów Wartościowych zanim tak naprawdę informacja o tym czy spółka rzeczywiście go planuje się potwierdziła. Nie da się jednak ukryć, że naprawdę dużych debiutów w niemal trzydziestoletniej historii warszawskiej giełdy nie było zbyt wiele, co więcej jak dotąd w czołówce znajdują się pierwsze oferty publiczne prywatyzowanych ponad dekadę temu spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa.

W maju 2010 r. na GPW zadebiutowało PZU, sprzedając na rynku pierwotnym akcje o wartości ponad 8,1 mld złotych. Kilka miesięcy wcześniej na warszawskim parkiecie giełdowym zadebiutowała czołowa państwowa spółka z sektora energetycznego - Polska Grupa Energetyczna. Wartość jej IPO wyniosła 6 mld złotych.

Reklama

Największy debiut giełdowy spółki bez udziału Skarbu Państwa miał miejsce w 2008 r., kiedy na GPW pojawił się holenderski koncern węglowy New World Resources (wycofany z obrotu giełdowego w 2019 r.). Jego pierwsza oferta publiczna osiągnęła wartość 5,5 mld złotych. W ostatnim czasie warszawska giełda nie przyciąga do siebie dużych spółek. Ostatnim większym debiutem na GPW było IPO Play Communications w lipcu 2017 r., którego wartość wyniosła 4,37 mld złotych.

URL Artykułu

 

Globalny fenomen zwany Allegro

Na poniedziałkowej konferencji zostały również przedstawione wyniki finansowe Grupy Allegro za pierwsze pórocze. Spółka chwali się, że konsekwentnie utrzymuje dynamikę wzrostu i jest fenomenem na skalę globalną w branży e-commerce, ze względu na to, że wciąż jest bezwzględnym liderem na rodzimym rynku, wyraźnie odskakując czołowym konkurentom z USA i Chin - Amazonowi oraz AliBabie.

Na koniec pierwszego kwartału Allegro miało ponad 12,3 mln aktywnych użytkowników, zaś z usług platformy korzystało 117 tys. firm wystawiających na sprzedaż swoje produkty i usługi., co przełożyło się na średnią miesięczną liczbę transakcji przekraczającą 32 mln.

Reklama

Zysk EBITDA Grupy Allegro w pierwszym półroczu wzrósł o 28% w porównaniu do zeszłego roku - wyniósł on 808 mln złotych, wobec 631 mln złotych rok wcześniej. Wartość towarów sprzedanych (Gross Merchandise Volume) w pierwszym półroczu wyniosła 16 mld złotych i była o ponad 54% wyższa niż rok wcześniej (10,36 mld PLN). Do tak znacznego wzrostu GMV w sporej mierze przyczyniła się pandemia i związane z nią obostrzenia dotyczące aktywności handlowej, które zachęciły Polaków do częstszych zakupów online. GMV w marcu, kwietniu i maju rosło kolejno o 47%, 85% i 73% w porównaniu do poprzedniego roku. Przychody z działalności Grupy Allegro w pierwszym półroczu wzrosły zaś o 51,8% w porównaniu do poprzedniego roku (niestety, bez przedstawienia danych liczbowych).

Wskaźnik zysku EBITDA do poziomu zadłużenia na koniec pierwszego półrocza wynosił 3.7, natomiast spółka planuje po przeprowadzeniu pierwszej oferty publicznej zmniejszyć go do poziomu poniżej 3, w czym mają pomóc fundusze pozyskane w ramach IPO. Na zobowiązania Grupy Allegro składa się m.in. pięcioletni kredyt w wysokości 5,5 mld złotych.

Warto dodać, że w 2019 r. zysk netto Grupy Allegro wzrósł o 73% r/r, do niecałych 400 mln PLN. Zysk EBITDA wyniósł natomiast 1,21 mld PLN, co jest wzrostem o 18% w porównaniu do 2018 r. Przychody z działalności wyniosły zaś 2,39 mld złotych, co jest poprawą o 31% w porównaniu do poprzedniego roku.

W latach 2017-2019 Grupa Allegro wypracowywała wyniki mierzone wskaźnikiem skorygowanej EBITDA do przychodów netto na poziomie przekraczającym 50% oraz wskaźnikiem skorygowanej EBITDA do GMV na poziomie ok. 6%, przy czym skorygowana EBITDA rosła w tym okresie o 18,5% średnio rocznie (CAGR).

debiut allegro potwierdzony malo konkretow duzo marketingu co wiemy o najwiekszym ipo grafika numer 1debiut allegro potwierdzony malo konkretow duzo marketingu co wiemy o najwiekszym ipo grafika numer 1

Wybrane wyniki finansowe Grupy Allegro 2017-1H 2020, źródło: materiały własne spółki 
Reklama

 

URL Artykułu

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Darek Dziduch

Darek Dziduch

Redaktor portalu FXMAG i wydawca magazynu Inwestor. Nagrywa na YouTube materiały edukacyjne, poruszając tematy związane przede wszystkim z inwestycjami, finansami osobistymi i gospodarką.

Obserwuj autoraTwitter


Reklama
Reklama