Przychody ze sprzedaży po kwietniu. Spółka poinformowała, że przychody ze sprzedaży w kwietniu wyniosły 138,5mln PLN (wobec 79.3mln w kwietniu 2022 / +96% vs IV’19 / dane jednostkowe), co oznacza 75% wzrost w porównaniu do wyniku z zeszłego roku. Narastająco, od początku roku przychody ze sprzedaży wyniosły 693mln PLN (+75% y/y / +120% vs YTD’19). W dalszej części materiału będzie można zauważyć, że wzrost przychodów ze sprzedaży jest pochodną obu czynników czyli wolumenów i wzrostu cen wycieczek w porównaniu do zeszłego roku. Odnośnie wolumenów warto przypomnieć dane z ostatniej informacji o przedsprzedaży oferty „Zima 2022/23” (wycieczki realizowane w miesiącach: listopad 2022 r. – marzec 2023 r.).
Na koniec października przedsprzedaż wyniosła 64.720 rezerwacji, co oznaczało, wzrost o 38% w porównaniu do tego samego okresu 2021 roku, a także wzrost względem porównywalnego okresu 2019 roku o 27%. Finalnie przychody ze sprzedaży w I kw.’23 wzrosły o +76% r./r. do poziomu 556mln PLN. Spółka w raporcie wspomina o tym, że doszło w tym okresie do pełnego otwarcia gospodarki po „lockdown” i liczba kierunków podróży uległa zwiększeniu (m.in. Azja), co mogło wpływać pozytywnie na średni poziom ceny wycieczki. Generalnie podsumowując wydaje się, że wolumen liczby wycieczek w I kw. musiał wzrosnąć o około 40-50%, a reszta to efekt cenowy. W tym kontekście dane dotyczące przedsprzedaży oferty „Lato 2023” i ceny wycieczek na rynku wskazują na bardzo obiecujące perspektywy dalszego wzrostu przychodów ze sprzedaży w kolejnych miesiącach/kwartałach.
Perspektywa cen wycieczek i liczby sprzedanych wycieczek na kolejne kwartały. Wielkość zrealizowanej przedsprzedaży imprez turystycznych z oferty sezonu „Lato 2023” (wycieczki realizowane w miesiącach: kwiecień – październik 2023 roku) od momentu rozpoczęcia przedsprzedaży do dnia 15.05 wyniosła 270.170 osób (+44% y/y / vs 188.406 osób w zeszłym roku). Korygując dane do porównywalnego okresu z 2019 rokiem, czyli na koniec maja to wzrost może wynieść około +35% rok do roku (~310 tys. osób w 2023). Dodatkowo początek przedsprzedaży „Zima 2023/24” wygląda również obiecująco startując ze wzrostem wolumenów o około +54% y/y. Z ogólnopolskich badań przeprowadzonych na zlecenie multiagenta wakacje.pl wynika, że 54% osób planujących zagraniczny wyjazd rozważa zakup oferty w ramach przedsprzedaży (za raportem niefinansowym za rok 2022).
Dodatkowo statystyki wyglądają następująco (za raportem niefinansowym za rok 2022):
- termin rezerwacji powyżej 3 m-cy przed datą wylotu: 26,11% rezerwacji (w 2021 roku: 12,5%);
- termin rezerwacji powyżej 2 m-cy nie dłużej niż na 3 m-ce przed datą wylotu: 13,10% rezerwacji (w 2021 roku: 7,8%);
- termin rezerwacji powyżej 1 m-ca nie dłużej niż na 2 m-ce przed datą wylotu: 20,86% rezerwacji (w 2021 roku: 18,4%);
- termin rezerwacji w okresie 22-31 dni przed datą wylotu: 9,75% rezerwacji (w 2021 roku: 11,9%);
- termin rezerwacji w okresie 11-21 dni przed datą wylotu: 11,80% rezerwacji (w 2021 roku: 19,7%);
- termin rezerwacji do 10 dni przed datą wylotu: 18,38% rezerwacji (w 2021 roku: 30%). Jeśli chodzi o miesiące w roku kalendarzowym, w których dokonywano największej liczby rezerwacji, to zgodnie z podsumowaniem przygotowanym przez portal travelplanet.pl w 2022 roku należą do nich: maj (13,45% rezerwacji), czerwiec (13,23% rezerwacji) i lipiec (12,43% rezerwacji).
W zeszłym roku przy przedsprzedaży w połowie maja wyniosła około 188 tys. osób, a w całym roku spółka osiągnęła sprzedaż wycieczek dla około 505 tys. osób. Kilka czynników może wskazywać na to, że w tym roku mógł wzrosnąć odsetek osób robiących wcześniejszą rezerwacje, ale nie powinno to odchylać się tak istotnie od poprzednich lat. Podsumowując w całym roku oczekujemy wzrostu sprzedanych wycieczek o około +20% r./r. Dokonując szacunków wzrostu cen na bazie struktury wyjazdów do poszczególnych krajów jak i wzrostu cen to szacujemy, że rok do roku ceny wycieczek mogą notować wzrost o około +18%, a względem 2019 roku wzrost mógł wynieść około +44%. Ta statystyka wygląda interesująco względem wzrostu kosztów w sektorze na poziomie marży na produkcie. Podsumowując w cały roku oczekujemy wzrostu przychodu z wycieczki/uczestnika o około +14% rok do roku. Oba założenia implikują, że w całym roku w założeniach modelowych oczekujemy przychodu ze sprzedaży na poziomie około 3261mln PLN (+36% r./r.).