Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Czy ceny wycieczek pójdą w górę? Perspektywa na kolejne kwartały

|
selectedselectedselected
Czy ceny wycieczek pójdą w górę? Perspektywa na kolejne kwartały | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Przychody ze sprzedaży po kwietniu. Spółka poinformowała, że przychody ze sprzedaży w kwietniu wyniosły 138,5mln PLN (wobec 79.3mln w kwietniu 2022 / +96% vs IV’19 / dane jednostkowe), co oznacza 75% wzrost w porównaniu do wyniku z zeszłego roku. Narastająco, od początku roku przychody ze sprzedaży wyniosły 693mln PLN (+75% y/y / +120% vs YTD’19). W dalszej części materiału będzie można zauważyć, że wzrost przychodów ze sprzedaży jest pochodną obu czynników czyli wolumenów i wzrostu cen wycieczek w porównaniu do zeszłego roku. Odnośnie wolumenów warto przypomnieć dane z ostatniej informacji o przedsprzedaży oferty „Zima 2022/23” (wycieczki realizowane w miesiącach: listopad 2022 r. – marzec 2023 r.).

Na koniec października przedsprzedaż wyniosła 64.720 rezerwacji, co oznaczało, wzrost o 38% w porównaniu do tego samego okresu 2021 roku, a także wzrost względem porównywalnego okresu 2019 roku o 27%. Finalnie przychody ze sprzedaży w I kw.’23 wzrosły o +76% r./r. do poziomu 556mln PLN. Spółka w raporcie wspomina o tym, że doszło w tym okresie do pełnego otwarcia gospodarki po „lockdown” i liczba kierunków podróży uległa zwiększeniu (m.in. Azja), co mogło wpływać pozytywnie na średni poziom ceny wycieczki. Generalnie podsumowując wydaje się, że wolumen liczby wycieczek w I kw. musiał wzrosnąć o około 40-50%, a reszta to efekt cenowy. W tym kontekście dane dotyczące przedsprzedaży oferty „Lato 2023” i ceny wycieczek na rynku wskazują na bardzo obiecujące perspektywy dalszego wzrostu przychodów ze sprzedaży w kolejnych miesiącach/kwartałach.

Czy ceny wycieczek pójdą w górę? Perspektywa na kolejne kwartały - 1Czy ceny wycieczek pójdą w górę? Perspektywa na kolejne kwartały - 1

 

Reklama

Perspektywa cen wycieczek i liczby sprzedanych wycieczek na kolejne kwartały. Wielkość zrealizowanej przedsprzedaży imprez turystycznych z oferty sezonu „Lato 2023” (wycieczki realizowane w miesiącach: kwiecień – październik 2023 roku) od momentu rozpoczęcia przedsprzedaży do dnia 15.05 wyniosła 270.170 osób (+44% y/y / vs 188.406 osób w zeszłym roku). Korygując dane do porównywalnego okresu z 2019 rokiem, czyli na koniec maja to wzrost może wynieść około +35% rok do roku (~310 tys. osób w 2023). Dodatkowo początek przedsprzedaży „Zima 2023/24” wygląda również obiecująco startując ze wzrostem wolumenów o około +54% y/y. Z ogólnopolskich badań przeprowadzonych na zlecenie multiagenta wakacje.pl wynika, że 54% osób planujących zagraniczny wyjazd rozważa zakup oferty w ramach przedsprzedaży (za raportem niefinansowym za rok 2022).

 

Dodatkowo statystyki wyglądają następująco (za raportem niefinansowym za rok 2022):

  • termin rezerwacji powyżej 3 m-cy przed datą wylotu: 26,11% rezerwacji (w 2021 roku: 12,5%);
  • termin rezerwacji powyżej 2 m-cy nie dłużej niż na 3 m-ce przed datą wylotu: 13,10% rezerwacji (w 2021 roku: 7,8%);
  • termin rezerwacji powyżej 1 m-ca nie dłużej niż na 2 m-ce przed datą wylotu: 20,86% rezerwacji (w 2021 roku: 18,4%);
  • termin rezerwacji w okresie 22-31 dni przed datą wylotu: 9,75% rezerwacji (w 2021 roku: 11,9%);
  • termin rezerwacji w okresie 11-21 dni przed datą wylotu: 11,80% rezerwacji (w 2021 roku: 19,7%);
  • termin rezerwacji do 10 dni przed datą wylotu: 18,38% rezerwacji (w 2021 roku: 30%). Jeśli chodzi o miesiące w roku kalendarzowym, w których dokonywano największej liczby rezerwacji, to zgodnie z podsumowaniem przygotowanym przez portal travelplanet.pl w 2022 roku należą do nich: maj (13,45% rezerwacji), czerwiec (13,23% rezerwacji) i lipiec (12,43% rezerwacji).

W zeszłym roku przy przedsprzedaży w połowie maja wyniosła około 188 tys. osób, a w całym roku spółka osiągnęła sprzedaż wycieczek dla około 505 tys. osób. Kilka czynników może wskazywać na to, że w tym roku mógł wzrosnąć odsetek osób robiących wcześniejszą rezerwacje, ale nie powinno to odchylać się tak istotnie od poprzednich lat. Podsumowując w całym roku oczekujemy wzrostu sprzedanych wycieczek o około +20% r./r. Dokonując szacunków wzrostu cen na bazie struktury wyjazdów do poszczególnych krajów jak i wzrostu cen to szacujemy, że rok do roku ceny wycieczek mogą notować wzrost o około +18%, a względem 2019 roku wzrost mógł wynieść około +44%. Ta statystyka wygląda interesująco względem wzrostu kosztów w sektorze na poziomie marży na produkcie. Podsumowując w cały roku oczekujemy wzrostu przychodu z wycieczki/uczestnika o około +14% rok do roku. Oba założenia implikują, że w całym roku w założeniach modelowych oczekujemy przychodu ze sprzedaży na poziomie około 3261mln PLN (+36% r./r.).

Czy ceny wycieczek pójdą w górę? Perspektywa na kolejne kwartały - 2Czy ceny wycieczek pójdą w górę? Perspektywa na kolejne kwartały - 2



 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Reklama

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama