Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Co można wyczytać z wyników tej spółki z GPW? Analitycy rynkowi komentują

|
selectedselectedselected
Co można wyczytać z wyników tej spółki z GPW? Analitycy rynkowi komentują  | FXMAG INWESTOR
własne źródło
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Grupa Ambra opublikowała wyniki finansowe za I kwartał 2023/24 r. (lipiec - wrzesień). Uzyskane przez Spółkę przychody ze sprzedaży były zgodne z naszymi oczekiwaniami i wyniosły 198.3 mln PLN (+5.2%). EBIT osiągnął poziom 17.6 mln PLN (spodziewaliśmy się 18.1 mln PLN), natomiast zysk netto zmniejszył się do 9.8 mln PLN (prognozowaliśmy 11.0 mln PLN).

 

 

Reklama

Ujemna dynamika widoczna na liniach wynikowych Ambry to w głównej mierze pochodna pogorszenia nastrojów konsumenckich, wynikających z utrzymywania się podwyższonego poziomu inflacji oraz spadku siły nabywczej. Dodatkowo regularnie wprowadzane podwyżki cen produktów przełożyły się na dalszy spadek wolumenów sprzedaży (-4.3% r/r), przez co Spółce nie udało się w pełni pokryć wciąż rosnących kosztów zakupu materiałów i surowców.

  • Sprzedaż na polskim rynku w I kwartale zwiększyła się o 5.9% r/r (powyżej naszych oczekiwań, spodziewaliśmy się 5%), w Czechach i na Słowacji spadła aż o 23.6% r/r (zakładaliśmy ujemną dynamikę na poziomie 19%; wynika to z wysokiej wrażliwości na wprowadzone podwyżki cen u tamtejszych konsumentów), natomiast w Rumunii wzrosła dynamicznie o 26,8% r/r (prognozowaliśmy 21%), na co znaczący wpływ miała realizacja przejęcia producenta win Pelin de Urlati. Ostatecznie łączne przychody ze sprzedaży Spółki wzrosły o 5.2% r/r, osiągając poziom 198.3 mln PLN.
  • W I kwartale za uzyskany poziom przychodów odpowiadały w głównej mierze wina spokojne (51.5% udziału), których sprzedaż wzrosła dodatkowo o 11.5% r/r. Natomiast wśród marek własnych Ambry najwyższą dynamiką wzrostu wyróżniły się zwłaszcza produkty mainstreamowe, tj. DORATO i FRESCO, napoje bezalkoholowe CIN&CIN Free, wina z owoców WINIARNIA ZAMOJSKA oraz napoje dla dzieci PICCOLO.
  • Marża zysku brutto ze sprzedaży spadła w I kwartale o 0.6 p.p. r/r do poziomu 33.8% (prognozowaliśmy 33.6%). Wprowadzone przez Spółkę podwyżki cen produktów nie skompensowały więc w pełni rosnących kosztów zakupu materiałów, surowców i towarów oraz usług. Zakładamy ponadto, że na chwilę obecną przestrzeń do kolejnych podwyżek została już wyczerpana, przez co również w następnym, trwającym już kwartale, Ambra wykaże niższą niż przed rokiem rentowność marży brutto.
  • Koszty SG&A wzrosły o 8.8% r/r i były tym samym o 0.4 mln PLN wyższe od naszych prognoz. Spośród kosztów swoją dynamiką wyróżniły się pozostałe koszty działalności operacyjnej (wzrost o 12.1% r/r), co było pochodną wyższych cen energii i mediów oraz usług. Koszty Spółki rosły więc kolejny kwartał z rzędu w szybszym tempie od przychodów - pomimo tego, wciąż pozostają one pod kontrolą.
  • W I kwartale na linii pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych, Spółka wykazała nieznacznie dodatnie saldo na poziomie 0.1 mln PLN, co w konsekwencji nie miało wpływu na uzyskany wynik z działalności operacyjnej, który wyniósł 17.6 mln PLN (spadek o 8.1% r/r; poniżej naszych prognoz - oczekiwaliśmy 18.1 mln PLN). Tym samym rentowność EBIT Grupy Ambra była istotnie niższa niż przed rokiem, tj. 8.9% vs. 10.2%.
  • Na linii pozostałych przychodów i kosztów finansowych Spółka zgodnie z naszymi prognozami odnotowała stratę wynoszącą 1.7 mln PLN. Wpływ na uzyskany wynik miały większe o 0.6 mln PLN r/r koszty finansowe netto, które kompensowane były pozytywnym wpływem polityki wcześniejszego zabezpieczania kursów walutowych (aprecjacja EUR do PLN we wrześniu miała korzystny wpływ na wynik Spółki). Zyski mniejszości wyniosły natomiast 4.1 mln PLN (oczekiwaliśmy 2.3 mln PLN), zaś podatek dochodowy 2.1 mln PLN (prognozowaliśmy 3.2 mln PLN). W konsekwencji zysk netto Spółki osiągnął wartość 9.8 mln PLN i był o 1.2 mln PLN niższy od naszych szacunków.
  • Zadłużenie netto Ambry wzrosło w I kwartale do 55.4 mln PLN, co oznacza jego wzrost o 72% r/r (z 32.2 mln PLN). Z przyczyn sezonowych oczekujemy, że najwyższy poziom długu zostanie osiągnięty na koniec grudnia i w kolejnych miesiącach spodziewamy się jego spadku. Ujemne były również przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, tj. -6.8 mln PLN (w analogicznym okresie ubiegłego roku wyniosły one -2.9 mln PLN), na co w znaczącej mierze wpływ miały przeprowadzone akwizycje, a także odroczona część wynagrodzenia za nabyte udziały.
  • 19 października Walne Zgromadzenie Spółki podjęło decyzję w sprawie podziału zysku netto wypracowanego w roku obrotowym 2022/23. Zgodnie z przyjętą uchwałą akcjonariuszom przekazana została w formie dywidendy kwota 27.7 mln PLN, tj. 1.1 PLN na jedną akcję. Dzień wypłaty dywidendy nastąpił 13 listopada 2023 r.

 

Co można wyczytać z wyników tej spółki z GPW? Analitycy rynkowi komentują  - 1Co można wyczytać z wyników tej spółki z GPW? Analitycy rynkowi komentują  - 1

 

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem Programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. W Programie PWPA 4.0. udział wezmą spółki, które reprezentują 33 sektory gospodarki. Do najliczniej reprezentowanych możemy zaliczyć: oprogramowanie (5), nowe technologie (4), materiały budowlane (4) lub energia odnawialna (3). Kapitalizacja spółek w Programie waha się od około 51 mln zł do około 2 mld zł, a średnia kapitalizacja to około 375 mln zł (na dzień 31 maja 2023)
 

 


Reklama
Reklama