Grupa Auto Partner, jeden z największych na rynku polskim dystrybutorów części samochodowych, w I kwartale 2023 roku znacznie zwiększyła poziom przychodów ze sprzedaży – sięgnął on 836,6 mln zł, co oznacza wzrost o 30,8% rok do roku. Z kolei EBITDA Grupy wyniosła blisko 72 mln zł, a zysk netto przekroczył poziom 43 mln zł.
W pierwszych miesiącach roku Auto Partner ponownie osiągnął znaczącą dynamikę sprzedaży eksportowej (+34,4% r/r), dzięki czemu ponad połowę swoich przychodów osiąga ze sprzedaży zagranicznej.
W I kwartale 2023 r. Grupa Auto Partner istotnie zwiększyła osiągane przychody ze sprzedaży. Na rynku krajowym wzrosły one o 27,2% do ponad 405,7 mln zł. Jeszcze większą dynamikę wzrostu osiągnięto poza granicami kraju. Przychody ze sprzedaży zagranicznej Grupa zwiększyła aż o 34,4% do 430,9 mln zł. Auto Partner realizuje sprzedaż łącznie na ponad 30 rynkach.
Od dłuższego czasu intensyfikujemy nasze działania na zagranicznych rynkach, czego pozytywne rezultaty widzimy po raz kolejny w przychodach Grupy. Jest to kierunek, w którym nadal chcemy zmierzać, dlatego systematycznie zwiększamy powierzchnię magazynową - pod koniec 2022 roku otworzyliśmy hub w Poznaniu, a na początku tego roku podpisaliśmy umowę na wynajem ponad 30 tys. m2 powierzchni w Zgorzelcu (planowane uruchomienie na przełomie 2024 i 2025 r.). Przede wszystkim druga z tych lokalizacji będzie pomocna przy dalszym rozwoju naszej działalności poza Polską – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A.
W pierwszych trzech miesiącach roku rentowność marży brutto ze sprzedaży Grupy wyniosła 26,4% w porównaniu z 29,6% osiągniętą w analogicznym czasie ubiegłego roku.
Nasza działalność nadal generuje wysoką rentowność. Jednak marża brutto w I kwartale 2023 r. była niższa m.in. z powodu sprzedaży towaru zakupionego w drugiej połowie 2022 r., gdy mierzyliśmy się z rekordową słabością złotego i jednocześnie wyjątkowo wysokimi kosztami transportu. Obecnie – gdy towar ten sprzedajemy – trend dla kursów EUR/PLN i w szczególności USD/PLN jest spadkowy, niższe są też ceny frachtu. W pierwszym kwartale wzrosły także koszty operacyjne, z uwagi na wysoką inflację, a także koszty finansowe, co wynikało z podwyżek stóp procentowych. Co ważne, dobrze poradziliśmy sobie z wyzwaniami początku roku. Oceniamy też, że spadek rentowności był przejściowy i z optymizmem patrzymy na kolejne miesiące roku. Nieustannie staramy się zwiększać sprzedaż, poszukiwać nowych rynków oraz lepiej dopasowywać asortyment do potrzeb klientów z różnych segmentów cenowych. Dodatkowo nadal sprzyja nam dobra koniunktura w branży i duży popyt na części samochodowe – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A.
Grupa nadal utrzymuje relatywnie niskie zadłużenie – wskaźnik dług netto/EBITDA znajduje się na poziomie 1,0.
WYBRANE DANE FINANSOWE PO 2022 ROKU
w tys. zł |
1Q 2023 |
1Q 2022 |
Zmiana% |
Przychody ze sprzedaży |
836 645 |
639 571 |
30,8% |
Sprzedaż w Polsce |
405 715 |
318 967 |
27,2% |
Sprzedaż zagraniczna |
430 930 |
320 604 |
34,4% |
Zysk brutto ze sprzedaży |
220 774 |
189 170 |
16,7% |
Rentowność brutto na sprzedaży |
26,4% |
29,6% |
-3,2 p.p. |
EBITDA |
71 974 |
73 988 |
-2,7% |
Rentowność EBITDA |
8,6% |
11,6% |
-3,0 p.p. |
EBIT |
61 998 |
66 600 |
-6,9% |
Rentowność EBIT |
7,4% |
10,4% |
-3,0 p.p. |
Zysk netto |
43 019 |
50 344 |
-14,5% |
Rentowność netto |
5,1% |
7,9% |
-2,8 p.p. |
Znaczny wzrost przychodów w kwietniu
Grupa Auto Partner szacuje, że przychody ze sprzedaży w kwietniu wyniosły 288,2 mln zł, co w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku stanowi ich wzrost aż o 36,4%.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O GRUPIE AUTO PARTNER S.A.
Grupa Auto Partner S.A. jest dynamicznie rozwijającym się importerem i dystrybutorem części do samochodów osobowych i dostawczych w obszarze rynku części zamiennych, Grupa Auto Partner S.A. tworzy platformę sprzedaży głównie kanałami elektronicznymi, oraz logistyki dostaw części zamiennych w trybie just-in-time do rozproszonych klientów, do których należą przede wszystkim warsztaty oraz sklepy motoryzacyjne. Auto Partner S.A. działa w oparciu o zintegrowane narzędzia IT zarządzające całym łańcuchem dostaw oraz infrastrukturę logistyczną składającą się z nowoczesnego centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Bieruniu, nowego centrum logistyczno-dystrybucyjnego w Pruszkowie, sieci 114 oddziałów (stan na koniec marca 2023 r.) oraz siatki transportowej umożliwiającej dostawę do klienta końcowego z częstotliwością 3-5 razy dziennie. Łączna powierzchnia magazynowa Grupy Auto Partner wynosi ponad 139 tys. m² (centra dystrybucyjne oraz oddziały).
Auto Partner realizuje ponad 1 500 wyjazdów dziennie. Grupa Auto Partner S.A. realizuje sprzedaż zarówno na rynku polskim, jak i na eksport, który stanowił po 2022 r. ok. 50% sprzedaży.