- Zarząd wskazuje na utrzymujący się silny popyt na wyroby spółki, zamówienia pozostają wyższe r/r. 1Q2023 powinien być lepszy r/r, choć widoczne będą pierwsze oznaki pogorszenia: niższa sprzedaż na rynku rosyjskim, presja na marże z uwagi na stopniowe wyczerpywanie komponentów kupionych po niższych cenach.
- Generalnie lepszych wyników spodziewamy się w I i II kwartale; od II półrocza możliwy jest spadek marży i niższa dynamika wzrostu przychodów (efekt bazy, możliwe wyhamowanie popytu). Zarząd wielokrotnie wskazywał, iż z uwagi na specyfikę realizacji zamówień ma dość krótką perspektywę w ocenie przyszłości (ok. 2 miesięce do przodu).
- Wciąż ograniczona dostępność komponentów nie pozwala na wyraźną redukcję poziomu zapasów.
- Zarząd spodziewa się spadku kosztów mediów w 2023 r. w związku z coraz większym uniezależnieniem od zakupu gazu dla celów grzewczych. Spółka poczyniła w ub.r. inwestycje w pompy ciepła w swoich zakładach, niedługo ma też zostać uruchomiona instalacja PV (0,5 MW, koszt ok. 1,5 mln zł).
- CAPEX’23 niższy niż oczekiwaliśmy (20 mln zł, ponad 10% kapitalizacji spółki).
- Zgodnie z celami finansowymi ujętymi w nowej strategii, w 2023 r. należy spodziewać się wzrostu sprzedaży na wszystkich kluczowych rynkach (PL, UE, pozostałe); jedynie rynek WNP zanotuje spadki. Dekonsolidacja podmiotu rosyjskiego to obniżenie przychodów o ok. 20 mln zł r/r (ok. 13% ubiegłorocznych przychodów). Pokrycie tak dużego ubytku będzie wyzwaniem dla spółki. Uważamy, że należy liczyć się z pewnym uszczupleniem sprzedaży (ok. 5%), a wzrostów spodziewamy się dopiero w kolejnych latach. Marża również będzie niższa r/r, gdyż do produkcji wchodzą komponenty nabywane po wyższych cenach (metoda FIFO). Przy braku wzrostów sprzedaży nie można też liczyć na obniżkę kosztów jednostkowych wynikającą z wyższej efektywności produkcji.
- Mocną stroną Aplisensa pozostaje silny bilans (cash netto) pozwalający na wysokie transfery do akcjonariuszy.