Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Akcje WIELTON: Wstępne wyniki finansowe za 2022 oraz prezentacja budżetu na 2023 r. - nasz komentarz

|
selectedselectedselected
Akcje WIELTON: Wstępne wyniki finansowe za 2022 oraz prezentacja budżetu na 2023 r. - nasz komentarz | FXMAG INWESTOR
Materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

#Wyniki za 2022r (zm r./r.) / Prognoza 2023r

- Wolumen sprzedaży 23180 szt. (+2000 szt. r./r.) / 23500 szt.

- Przychody 3,44mld PLN (+740mln PLN) / 3,6mld PLN

- EBITDA 201,2mln PLN (+58mln PLN) / 212mln PLN - Marża EBITDA 5,8% (+0,4pp) / 5,9%

- Dług netto 501mln PLN (+150mln PLN) / 550mln PLN

- DN/EBITDA 2,49x (+0,1x) / 2,5x

Reklama

- CAPEX 120mln PLN (+33mln PLN) / 187mln PLN

- Cele na 2023r: (1) wejście na nowe rynki i rozwój sieci handlowych, w tym (i) budowa własnej sieci sprzedaży w krajach Beneluksu, Danii oraz na Słowacji, (ii) wzmocnienie sieci sprzedażowej we Włoszech, (iii) nowa strategia sprzedażowa na rynkach bułgarskim, węgierskim oraz rynkach afrykańskich, (iv) dedykowane sprzedażowe zespoły eksperckie, (v) Dział Obsługi Klienta Flotowego na poziomie Grupy Wielton, (2) nowe produkty w ofercie oraz synergie produktowe w Grupie (wprowadzenie nowych produktów na rynki brytyjski, włoski, niemiecki i polski w ramach współpracy pomiędzy podmiotami Grupy).

- Założenia makro na 2023r: (1) trend spadkowy na rynku naczep w Europie, (2) dalsza inflacja i rosnące koszty działalności, szczególnie w pierwszej połowie roku, (3) stabilne otoczenie walutowe (EUR/PLN, GBP/ PLN)

- Główne ryzyka (1) wysoka niepewność geopolityczna, (2) rosnące ryzyko schłodzenia popytu i odkładania decyzji zakupowych przez klientów, (3) presja płacowa, (4) zmienność cen energii i gazu, mogące przełożyć się na wzrost kosztów produkcji, (5) utrzymujące się wysokie koszty finansowe

 

#Wyniki jednostkowe za 2022r

- Wolumen sprzedaży 15108 szt.

Reklama

- EBITDA 133,2mln PLN

 

#Publikacja strategii na lata 2023-2026 zaplanowana na Q2’23

Komentarz: Wynik EBITDA w Q4’22 okazał się o 19% wyższy względem naszej prognozy. Na plus zaskoczył przede wszystkim wyższy niż zakładaliśmy wolumen sprzedaży na poziomie 5814 szt. (prognoza 5550 szt.), co stanowiło wzrost o 4% kw./kw. Biorąc pod uwagę zrealizowany poziom przychodów, w Q4’22 mieliśmy do czynienia z dalszym wzrostem średniej ceny sprzedawanych naczep o ok. 5% kw./kw. i 24% r./ r., co było głównym czynnikiem przemawiającym za poprawą marży EBITDA o 0,3pp względem Q3’22. Zgodnie z zapowiedzią w ostatnim kwartale nastąpiła poprawa kapitału obrotowego netto, co skutkowało mocnymi przepływami operacyjnymi w rezultacie czego dług netto spadł o 50mln PLN kw./kw. W kontekście wyników H1’23 warto zwrócić uwagę na utrzymanie relatywnie wysokiego backlogu (3-4msc) oraz odwrócenie trendu na TKW po stronie materiałów, gdzie już w Q4’22 obserwowane były spadki m.in. cen stali oraz aluminium, co przy założeniu 3msc rotacji zapasu towarów sygnalizuje przestrzeń do poprawy marży także w Q1’23.

#Budżet na 2023r. Przedstawione przez Zarząd założenia budżetowe na 2023r są mniej więcej zgodne z naszymi oczekiwaniami. Prognozowany przez Zarząd wolumen sprzedaży sięga 23,5 tys. szt. (zakładaliśmy 22,4 tys.), przychody 3,6mld PLN (zakładamy 3,48mld PLN), natomiast zysk EBITDA 212mln PLN, przy 5,9% marży (zakładamy 194mln PLN i 5,6% marży). EV/EBITDA na ’23 wynosi zatem ok. 4,7x, w przypadku osiągnięcia 212mln PLN zysku EBITDA, zysk netto wyniesie ok. 80mln PLN implikując P/E’23 na poziomie 5,15x. Największa poprawa wyników oczekiwana jest w Fruehauf, gdzie ub.r. strata EBITDA wyniosła 5mln PLN, przy przychodach rzędu ok. 800mln PLN.

#Publikacja strategii w Q2’23. Sygnalizowany przez Zarząd rozkład tegorocznego capexu na rekordowym poziomie 187mln PLN związany jest m.in. z rozpoczęciem projektów inwestycyjnych, których szczegóły będą omówione podczas prezentacji strategii na lata 2023-2026. Cześć wydatków związana będzie z projektem chłodni i produkcji płyt izolowanych, produkcją osi (Aberg Axles), czy integracją pionową (własna produkcja niektórych komponentów). Realizowane projekty będą miały na celu nie tylko zwiększenie mocy produkcyjnych i wejście w nowe kategorie produktowe, ale także szukanie oszczędności kosztowych, które zapewnią wyższą marże w przyszłości.

 

Podsumowanie konferencji [pozytywne]

#Podsumowanie 2022r

Reklama

- Rozkład EBITDA spółek z Grupy w 2022r (2021r) był następujący: Wielton 133mln PLN (95mln) – 24% produkcji podwozi realizowane dla LD, Fruehauf -5mln PLN (13mln), LD 23,9mln PLN (10,8mln), Langendorf 10,8mln PLN (2,5mln) – m.in. efekt produkcji podwozi w ramach kontraktu Amazona, Viberti 5,7mln PLN (3,7), Gullien 3,5mln PLN (4,7mln PLN), pozostałe 29,2mln PLN (13,8mln) – głównie dobre wyniki na sprzedaży w Rosji

- Pomimo rozpoczęcia w Europie inwestycji w ramach KPO rynek wywrotek odnotował wyraźny spadek we Francji (-26%) oraz Włoszech (-10%), w Polsce rynek wywrotek skurczył się o 20% r./r.

- W ub.r. udało się zrealizować projekty oszczędnościowe warte ok. 49mln PLN

- Wdrożenie programu Optimus pozwoliło obniżyć koszty zakupu materiałów z uwagi na zwiększenie skali zakupów oraz indywidualne negocjacje cen (średni ub.r. wzrost cen komponentów wyniósł 14%)

- Obecnie produkcja w Wieluniu wynosi ok. 65 szt. pojazdów dziennie, planowane było jej zwiększenie do 90 szt. jednak z uwagi na słabszy popyt odsunięto w czasie niektóre inwestycje

- W listopadzie wkopano kamień węgielny pod inwestycje w chłodnie oraz założono spółkę Aberg Axles (udział WLT na poziomie 85%, natomiast w Aberg Connect 75%)

Reklama

 

#Perspektywa 2023r

- Spółka widzi niepewność po stronie klientów i wstrzymywanie decyzji zakupowych, w H1’23 klienci planują kupić tylko to co muszą, natomiast w H2’23 to co chcieliby kupić

- W br. Zarząd spodziewa się spadku rynku naczep w Europie, planowany jest natomiast wzrost sprzedaży na rynku niemieckim oraz CEE - Producenci ciężarówek mają wypełnione backlogi do końca roku - Założenia dotyczące sprzedaży na poszczególnych rynkach w 2023r: Francja 4288 (-1%), Polska 4356 (-1%), UK 3175 (-8%), Niemcy 2718 (+129%), Hiszpania 489 (+9%), CEE 1767 (+53%), Agro 630 (-15%)

- Pomimo wojny na Ukrainie ub.r. był rekordowy jeżeli chodzi o sprzedaż, zarząd liczy na powtórzenie tych wyników także w br. - W 2023r większy nacisk zostanie położony na wykorzystanie synergii z cross-sellingu pomiędzy spółkami z Grupy (furgony FRU > Niemcy/Włochy/UK),zwiększenie obecności na rynkach Beneluksu (wielkość rynku 20 tys. szt., obecna sprzedaż 100 szt), czy Skandynawii oraz budowę portfela klientów flotowych

- Planowany mocniejszy rozwój spółek z Grupy Aberg (Axles, Connect, Service)

- Wzrost wynagrodzeń w Polsce wyniesie ok. 10%, we Francji oraz Wielkiej Brytanii 6-8%

Reklama

 

#Pozostałe

- Roszczenia spółki względem Uniqa dotyczące odszkodowania po pożarze lakierni wynoszą ok. 50mln PLN

- Zarząd oczekuje pozyskanie finansowania z KUKE (instrument dedykowany dla inwestycji związanych z rozbudową mocy produkcyjnych na eksport) w postaci gwarancji na kredyt do 300mln PLN (80% gwarantowane przez KUKE), planowane jest także zwiększenie grona banków finansujących spółkę

Komentarz: Wydźwięk konferencji odbieramy pozytywnie. Zarząd zarysował pewien obraz planowanych kierunków inwestycji, które powinno przełożyć się nie tylko na zwiększenie sprzedaży i produkcji, ale również poprawę marży w kolejnych latach. Wydaje się, że rozmowy z instytucjami finansującymi powinny zakończyć się sukcesem (gwarancje KUKE), co pozwoli spółce na zwiększenie limitów kredytowych, w tym tych dedykowanych na finansowanie programu inwestycyjnego. Sam rynek naczep wydaje się być wymagający w perspektywie 2023r, jednak zapowiedziane wzrosty sprzedaży na rynku niemieckim czy w krajach CEE wydają nam się jak najbardziej realne z uwagi na efekt niskiej bazy (relatywnie niskie udziały spółki na tle konkurentów). Dodatkowo spółka w dalszym ciągu nie wykorzystała jeszcze swojego potencjału wynikającego z cross sellingu i kompetencji zbudowanych w poszczególnych spółkach (Wielton – wywrotki, Fruehauf – furgony, Langendorf – naczepy niskopodwoziowe) Największy spadek sprzedaży oczekiwany jest w LD z uwagi na zakończenie realizacji kontraktu dla Amazona oraz bardzo mocny rynek naczep w 2022r. Z kolei największa poprawa wyniku EBITDA oczekiwana jest w Fruehauf, które w ub.r. zanotowało 5mln PLN straty (efekt zbyt wolnego wprowadzania podwyżek cen dla klientów).

 

 

Reklama

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama