Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Komentarz analityka – Enter Air sprawozdanie finansowe za pierwszy kwartał 2022 roku, raport na zlecenie GPW

|
selectedselectedselected
Komentarz analityka – Enter Air sprawozdanie finansowe za pierwszy kwartał 2022 roku, raport na zlecenie GPW | FXMAG INWESTOR
Materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Komentarz BDM: Na przestrzeni 1Q’22 spółka wypracowała 215,1 mln PLN przychodów (+153,1% r/r), a liczba wykonanych lotów zwiększyła się bardzo istotnie (zdecydowany wzrost przychodów r/r związany był z ustępującą pandemią Covid-19, a zakontraktowanie w 2022 roku sugeruje, że Polacy chętnie po zniesieniu restrykcji wracają do planowania wakacji za granicą). W obszarze usług lotniczych spółka osiągnęła 206,8 mln PLN obrotów (+156,1% r/r), a w części sprzedaży pokładowej 8,4 mln PLN (+94,2% r/r). W omawianym okresie koszt własny sprzedaży urósł o 65,3% r/r do poziomu 237,3 mln PLN, a głównym czynnikiem wpływającym na wyższy poziom kosztów w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego jest przede wszystkim wzrost kosztów zużycia materiałów i energii (+245,1% r/r) w związku z większą ilością wykonanych operacji lotniczych. Wynik brutto spółki wyniósł -22,2 mln PLN (vs -60,2 mln PLN w 1Q’21), co jest poziomem niższym od naszych oczekiwań. W omawianym okresie spółka zanotowała 36,6 mln PLN pozostałych przychodów operacyjnych, które dotyczyły rozwiązania odpisu aktualizującego środki trwałe. Natomiast pozostałe koszty operacyjne sięgnęły 40,9 mln PLN i mają związek jedynie ze stratę na sprzedaży samolotu (Boeing 737-800) w styczniu 2022 roku. Na poziomie EBITDA MSSF16 Enter Air zaraportował 18,1 mln PLN zysku (vs 17,7 mln PLN straty w 1Q’21) – różnica vs nasze prognozy wynika m.in. ze znacznie niższej amortyzacji (54,3 mln PLN vs 63,2 mln PLN BDM). Różnice kursowe w 1Q’22 obciążyły wynik o 29,1 mln PLN, a wynik rozliczenia jednostek wycenianych metodą praw własności wyniósł -6,4 mln PLN (kwota dotyczy udziału ENT w wyniku jednostki stowarzyszonej - Chair Airlines AG, co jest niższym poziomem od naszych oczekiwań i co odbieramy negatywnie). W omawianym okresie spółka wypracowała wynik netto na poziomie -68,7 mln PLN. Straty uzyskiwane w pierwszym kwartale są naturalnym zjawiskiem wynikającym z sezonowości działalności Enter Air (wynika ze stałych kosztów amortyzacji oraz niższych wpływów ze sprzedaży w okresie zimowym przy jednoczesnym szczycie nakładów na obsługę techniczną w ramach przygotowań do nadchodzącego sezonu letniego). Cash flow z działalności operacyjnej wyniósł -35,3 mln PLN (vs -50,6 mln PLN przed rokiem). Na koniec marca’22 grupa miała 202,1 mln PLN środków pieniężnych. W sezonie letnim spółka będzie wykorzystywała całą dostępną flotę 25 samolotów (23 samoloty Boeing 737-800 oraz 2 maszyny 737 MAX 8) oraz z uwagi na duży popyt ze strony touroperatorów i zapytania istotnie przekraczające możliwości przewozowe, także dwie dodatkowe maszyny wynajęte na zasadzie wet-lease. Na chwilę obecną nie zanotowano spadku popytu na wyjazdy wakacyjne pomimo wzrostu cen ropy, oraz wahań kursów walut wywołanych konfliktem w Ukrainie.

Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 1Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 1

  • W 1Q’22 grupa wypracowała 215,1 mln PLN przychodów, co oznacza wzrost o ok. 153,1% r/r, a liczba wykonanych lotów zwiększyła się bardzo istotnie (zdecydowany wzrost przychodów r/r związany był z ustępującą pandemią Covid-19, a zakontraktowanie w 2022 roku sugeruje, że Polacy chętnie po zniesieniu restrykcji wracają do planowania wakacji za granicą).
  • W omawianym okresie koszt własny sprzedaży urósł o 65,3% r/r do poziomu 237,3 mln PLN, a głównym czynnikiem wpływającym na wyższy poziom kosztów w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego jest przede wszystkim wzrost kosztów zużycia materiałów i energii (+245,1% r/r) w związku z większą ilością wykonanych operacji lotniczych.
  • Wynik brutto spółki wyniósł -22,2 mln PLN (vs -60,2 mln PLN w 1Q’21). W omawianym okresie spółka zanotowała 36,6 mln PLN pozostałych przychodów operacyjnych, które dotyczyły rozwiązania odpisu aktualizującego środki trwałe. Natomiast pozostałe koszty operacyjne sięgnęły 40,9 mln PLN i mają związek jedynie ze stratę na sprzedaży samolotu (Boeing 737-800) w styczniu 2022 roku.
  • Na poziomie EBITDA MSSF16 Enter Air zaraportował 18,1 mln PLN zysku (vs 17,7 mln PLN straty w 1Q’21). Różnice kursowe w 1Q’22 obciążyły wynik o 29,1 mln PLN, a wynik rozliczenia jednostek wycenianych metodą praw własności wyniósł -6,4 mln PLN (kwota dotyczy udziału ENT w wyniku jednostki stowarzyszonej - Chair Airlines AG).
  • W omawianym okresie spółka wypracowała wynik netto na poziomie -68,7 mln PLN. Straty uzyskiwane w pierwszym kwartale są naturalnym zjawiskiem wynikającym z sezonowości działalności Enter Air (wynika ze stałych kosztów amortyzacji oraz niższych wpływów ze sprzedaży w okresie zimowym przy jednoczesnym szczycie nakładów na obsługę techniczną w ramach przygotowań do nadchodzącego sezonu letniego).
  • W obszarze usług lotniczych spółka osiągnęła 206,8 mln PLN obrotów (+156,1% r/r), a w części sprzedaży pokładowej 8,4 mln PLN (+94,2% r/r)
  • Cash flow z działalności operacyjnej wyniósł -35,3 mln PLN (vs -50,6 mln PLN przed rokiem). Na koniec marca’22 grupa miała 202,1 mln PLN środków pieniężnych.
  • W 1Q’22 roku spółka wynegocjowała kolejne odroczenia płatności z firmami leasingowymi.
  • Przeciętne zatrudnienie na koniec marca’22 w spółce wyniosło 480 osób vs 436 w 2021 r.
  • W sezonie letnim spółka będzie wykorzystywała całą dostępną flotę 25 samolotów (23 samoloty Boeing 737-800 oraz 2 maszyny 737 MAX 8) oraz z uwagi na duży popyt ze strony touroperatorów i zapytania istotnie przekraczające możliwości przewozowe, także dwie dodatkowe maszyny wynajęte na zasadzie wet-lease.
  • W maju 2022 r. Enter Air podpisał umowy czarteru na sezon Lato 2022 i Zima 2022/23 ze swoimi wieloletnimi partnerami TUI Poland (o szacunkowej wartości 543,3 mln PLN) oraz Rainbow Tours (o szacunkowej wartości 159,5 mln PLN). Przewoźnik współpracuje z największymi touroperatorami w Polsce, w tym także oprócz wymienionych powyżej z Itaka Holdings i Coral Travel.
  • Według danych ULC, Enter Air przewiózł w 2021 roku 915 tys. pasażerów w ruchu czarterowym oraz 800 tys. w ruchu regularnym tj. łącznie 1715 tys. pasażerów, co pomimo ograniczonej możliwości funkcjonowania z powodu kolejnych fal Covid-19 (szczególnie w okresie marzec-kwiecień i listopad-grudzień 2021 r.) było trzecim najlepszym wynikiem w historii spółki, po rekordowym 2019 r. – 2461 tys. pasażerów i 2018 r. – 1956 tys. pasażerów.
  • W lutym 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie. Ukraina oraz Rosja nie są destynacjami wakacyjnymi i Enter Air nie wykonywał operacji czarterowych w tamte rejony, jednak konflikt wywołał wzrost niepewności co do stabilności regionu Europy Wschodniej. Ze względu na działania wojenne cały obszar przestrzeni powietrznej nad Ukrainą jest zamknięty, co powoduje, iż rejsy z Polski do rejonu Zatoki Perskiej, czy do Turcji mają wydłużone trasy, tak aby omijać zamkniętą przestrzeń powietrzną. Trudno jest obecnie oszacować jak długo potrwają działania wojenne i jaki będą miały zasięg. Na chwilę obecną nie zanotowano spadku popytu na wyjazdy wakacyjne pomimo wzrostu cen ropy, oraz wahań kursów walut wywołanych konfliktem w Ukrainie.

Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 2Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 2

Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 3Komentarz analityka – Enter Air wyniki za 1Q’22 - 3

 

Reklama

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama