Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Spadek sprzedaży detalicznej - konsumpcja znowu na minusie

|
selectedselectedselected
Spadek sprzedaży detalicznej - konsumpcja znowu na minusie | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sprzedaż detaliczna spadła w październiku nominalnie o 2.1%r/r wobec wzrostu o 2.7%r/r w poprzednim miesiącu. Dynamika sprzedaży detalicznej okazała się słabsza od oczekiwań rynkowych na poziomie -1.4%r/r. W ujęciu realnym sprzedaż detaliczna spadła w październiku o 2.3%r/r wobec wzrostu o 2.5%r/r we wrześniu i średnich oczekiwań rynkowych na poziomie -0.8%r/r.

Wnioski: Sprzedaż detaliczna powróciła w październiku do spadków. Poprzednio notowane były one w okresie wiosennej fali zachorowań na COVID-19, tj. od marca do czerwca. Handel jest tym obszarem gospodarki, który w pierwszej kolejności odczuwa skutki pandemii i druga fala zachorowań w październiku, nasilająca się z dnia na dzień, odcisnęła swoje wyraźne piętno. Stało się tak mimo faktu, że w październiku nie było jeszcze obostrzeń takich jak np. zamknięcie galerii handlowych. Te zaczęły obowiązywać dopiero w listopadzie. Głównym czynnikiem, który sprowadził dynamikę sprzedaży detalicznej do ujemnych poziomów, było mocne pogorszenie nastrojów konsumentów i samoograniczanie się jeśli chodzi o wydatki.

Według danych GUS spadek sprzedaży towarów w ujęciu r/r (w cenach stałych) zanotowano w październiku w kategorii „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 13.4%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 9.7%), „pozostałe” (o 8.4%), „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 8.0%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 3.7%) oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 2.0%). Wzrost sprzedaży zaobserwowano jedynie w jednostkach handlujących „meblami, rtv, agd” (o 11.9%) oraz „farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym” (o 1.3%). GUS informuje, że w październiku br., w porównaniu z poprzednim miesiącem, odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 9.1%), a udział tej sprzedaży zwiększył się z 6.8% we wrześniu br. do 7.3% w październiku br.

Ostatnie dwa miesiące br., tj. listopad i grudzień, będą niewątpliwie dla handlu znacznie trudniejszymi miesiącami w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Listopad to bowiem miesiąc z zamkniętymi galeriami handlowymi, czy sklepami meblowymi, a także ograniczeniami dotyczącymi liczby osób w sklepach, w grudniu natomiast galerie mają zostać otwarte, ale np. ograniczenia dotyczące spędzania świąt Bożego Narodzenia mogą przełożyć się na niższe wydatki gospodarstw domowych chociażby na prezenty. Roczna dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie i grudniu pozostanie najprawdopodobniej ujemna, przekładając się na ujemną dynamikę konsumpcji i tym samym pogłębiając spadek PKB w czwartym kwartale br.

Sytuacja epidemiologiczna w kraju i zagranicą, a także wszystkie jej konsekwencje, pozostają niewątpliwie w centrum uwagi RPP. Rada jest gotowa wspierać gospodarkę, jeśli będzie taka konieczność, ale mało prawdopodobne wydaje się, aby narzędziem były dalsze obniżki stóp procentowych. Raczej będą to narzędzia niestandardowe: i te dotychczas stosowane, i być może nowe. Stopy procentowe pozostaną niezmienione najprawdopodobniej co najmniej do pierwszego kwartału 2022 r.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Monika Kurtek

Monika Kurtek

Główny ekonomista, Bank Pocztowy


Reklama
Reklama